2-perf åter ett populärt filmformat

image
Det har blivit ett nytt intresse för 2-perf på 35 mm film då skanning och digitalt efterarbete förenklar processen och höjer bildkvalitén, vilket också nya finkorniga filmsorter och skarpare objektiv bidrar till. Nu finns det ett flertal nya kameror att välja bland för 2-perf; Aaton Penelope, Arricam, Arri 235, samt äldre Panaflex Platinum och GII, samt ombyggda Arri 35 BL.

För en tid sedan var jag på besök hos Blixt Camera i Köpenhamn och fick då möjligheten att titta närmare på Aaton senaste 35 mm kamera, Penelope, och blev mycket imponerad av kamerans ljusstarka sökare och dess låga ljudnivå. Jag kunde inte höra något kameraljud på 1 meters avstånd. Ergonomin är också outstanding på Penelope. Nyligen arrangerade Kodak en workshop för unga filmfotografer i Stockholm och Aaton hade då ställt två Penelope till förfogande.

Aaton Penelope Camera technical specifications:

· Universal camera-body for 35mm 2-Perf.

· 2Perf-native camera, swappable to 3-Perf and back in approx. 30
minutes with the 3-Perf kit.

· 22dB noise level (±1dB) in 2-Perf.

· 23dB noise level (±1dB) in 3-Perf.

· Weight: 8 Kg with loaded 400’ mag and 1 battery.

· 1-50 fps, Synch & Variable speeds (0.001 increments)

· Instant film-magazines, nine minute autonomy at 24fps in 35mm
2-perf.

· Ready for instant ‘Digital-Mag’ silicon sensor equipped.

· Built to withstand extreme climates. (-10°C to +40°C)

· Extremely bright optical viewfinder with generous peripheral
coverage

· Twin battery power supply: one for lightweight handheld shots; add
the other for multi-accessory use.

· Ready to print PDF ‘Image Report’ with JPEG snapshots, metadata
and AatonCode via USB key.

Här finns mer info om Penelope och en video
Här ett reportage om The Fighter

Aaton har hittills levererat 19 Penelope kameror med 2-perf matning som nu är ute på produktioner. Hoyte van Hoytema, FSF och NSC, har använt två Penelope-kameror från Abel Cine till filmen ”The Fighter” inspelad i USA.

Arri Rental i München har idag 18 Arricam och 8 Arri 235 för 2-perf och alla är uthyrda, berättar deras tekniska chef Manfred Jahn. ArriMedia U.K. har totalt 10 kameror för 2-perf och alla är uthyrda.

Panavision har byggt om en del av sina modeller Planaflex Platinum och G-II till 2-perf matning och marknadsför formatet lämpligt för lågbudgetfilmer och som ett alternativ till digital inspelning.
Clairmont Camera har konverterat några av sina Arriflex 35 BL4 till 2-perf. Dessa något äldre kameror har ett förhållandevis lågt hyrpris.

Nedanstående artikel är tidigare publicerad på dessa sidor.

Hur det hela började
Det var i början på 1960-talet i Italien som de började göra scope-filmer med 2-perf av ekonomiska skäl. Formatet döptes till Techniscope efter labbet Technicolor som tagit fram efterarbetsprocessen. Mest kända filmer gjorda med Techniscope är Sergio Leones spagetti-västernfilmer med Clint Eastwood. De kameror som då tillverkades för 2-perf var Arriflex IIC, Mitchell och Eclair Caméflex. När det sedan kom nya och tysta kameror som Arriflex 35 BL, Panaflex och Moviecam gjordes inga 2-perf-matningar till dessa kameror och format dog ut.

Interscope
En svensk variant av Techniscope-systemet konstruerades av Tomas Dyfverman 1969, och användes fram till 1974. Synkläggning och klippning gjordes i ett specialkonstruerat Steenbeck-bord. Användes bl.a. för Den magiska cirkeln (1970), Du gamla, du fria (1972), Ture Sventon (1972) och Fimpen (1974).

Med Techniscope-systemet gjordes i Sverige Bo Widerbergs Ådalen 31 (1973) samt Claes Fellboms Den vilda jakten på likbilen (1969).
David Flamholc använde 2-perf. för filmerna Nattbus 807 (1997) och Lithivm (1998). Anders Banke för filmen Frostbiten (2006).

Läs mer om Techniscope på dessa länkar:

1. Wide screen museum
2. Wide screen museum
3. Wikipedia
4. Multivision 235
5. Arandafilm
6. 2-perf info
7.Cinematographers
8. Aaton
9. Arrimedia 2-perf
10. Panavision 2-perf