Två dockanimerade långfilmer

WG3FSF.jpg
I höst har två dockanimerade filmer premiär. Det är Aardmans nya film “Wallace and Gromit -Varulvskaninens förbannelse”, samt Tim Burtons film “Corpse Bride”.

Wallace & Gromit, som snabbt gick upp till första plats på biolistan i USA och flera andra länder, är gjord med konventionell filmteknik, Mitchell-kameror och Fuji F-125. Tim Burton däremot har använt ny digital teknik och gjort filmen med digitala stillbildskameror, Canon med Nikon objektiv.

Aardmans testade digital teknik

WG1FSF.jpg
Efter förra filmen, “Flykten från hönsgården” / “Chicken Run”, och inför kommande filmer testade Aardmans att använda digitala stillbildskameror.

-Visst fungerar det, berättar Tom Barnes, teknikansvarig hos Aardmans, men det visade sig att det skulle bli dyrt för oss att gå över till digital teknik. Vi har sedan tidigare ett väl fungerande system av utrustning med 35 st. Mitchell-kameror, specialkonverterade Canon-objektiv, mm. Skulle vi skaffa digitala stillbildskameror, nya objektiv och servrar med hårddiskar för lagring av bilderna skulle detta bli många gånger dyrare än vad film, framkallning och skanning kostar.
WG2FSF.jpg
Gör man animerad film går det åt väldigt lite filmmaterial jamfört med konventionell filminspelning, så detta är ingen hög kostnad för oss. Använder vi film kan vi också se arbetskopia på film dagen efter, vilket är en stor fördel.

I oktobernumret av American Cinematographer kan du läsa mer om inspelningen av Wallace & Gromit.

Artikel, Trailer

Långfilm med digital stillbildskamera

Tim Burtons nya film “Corpse Bride”, som har premiär under hösten, är den första dockanimerade långfilm som är inspelad med digital stillbildskamera. Man planerade att göra filmen på samma sätt som regissörens tidigare mycket uppskattade animerade film “The Nightmare Before Christmas”, alltså med Mitchell-kameror och film. Under förarbetet med filmen föreslog effektkonsulten Chris Watts möjligheten att använda digitala stillbildskameror. Tillsammans med filmens fotograf, Pete Kozachik, testades de flesta av marknadens digitala SLR-kameror, bl.a. från Canon, Nikon, Sigma och Kodak. Från början hade de hoppats kunna använda Nikon D2H, dels för dess möjlighet till trådlös överföring av bilden, dels p.g.a. att de hade Nikon-objektiv till ett värde av 90.000 USD.

Corpse_Bride_FSF.jpg
Testerna av kamerorna genomfördes hela vägen genom arbetsprocessen fram till 35 mm filmkopia och då visade det sig att Canons EOS-1D Mark II med CMOS-sensor gav den överlägset bästa bildkvalitén. Fanns det då någon möjlighet att använda Nikons objektiv på Canon EOS-kamera? De hade turen att Canon-kameran har ett kortare objektivfattningsavstånd än Nikon, så det finns plats till en mellanfattning som gör det möjligt att använda Nikon-objektiv på en Canon EOS. Autofokus och bländarautomatik fungerar då inte, men detta är heller inte önskvärt med enbildstagning vid dockanimation. 31 stycken kameror användes under produktionen där inspelningen har tagit 55 veckor. Produktionen är gjord i London, delvis samtidigt som Burton arbetade med “Kalle och Chokladfabriken”. Regissören och animatören Mike Johnson har delat regiarbetet med Tim Burton.

En helt ny typ av dockor

Vid en första anblick kan man tro att filmen är gjord med CGI (Computer Graphic Images) men det är fysiska dockor i miljöer som är animerade på sedvanligt sätt med rörelse och enbildsexponering. Filmen har en speciell look som delvis beror på den digitala bildens avsaknad av korn och höga skärpa, men också på de speciella dockor som använts.

Dockorna har ett mekaniskt huvud och däröver en hud av silikon som ger ett slätt ansikte. Med mekaniken i huvudet kan animatören styra dockans ansiktsuttryck, mun och ögonrörelser, med hjälp av en sexkantsnyckel som sticks in i örat. Dockornas mekanik är tillverkad av företaget Mackinnon and Saunders och har tidigare endast använts för en reklamfilm för Lipton Iced Tea och då i betydligt skörre skala.

För er som är intresserade att läsa ett par utförliga artiklar om “Corpse Bride” och Aardmans senaste långfilm om Wallence and Gromit hittar dessa i oktobernumret av American Cinematographer.

Mer om “Corpse Bride” inspelning och efterarbete, trailer och teaser hittar du här:

Artikel, Artikel två, Trailer