Reportage: IBC 2018

English version found here.

Mellan den 13:e och 18:e September samlades de ledande tillverkarna från världens alla hörn inom Broadcast-industrin på IBC i Amsterdam, för att under en hektisk vecka visa upp sina allra senaste produkter. FSF skickade Alex Lindén och undertecknad för att rapportera om detta. Alex är också medlem av IMAGOs tekniska kommitté och vi hade därför sinsemellan lite olika agendor och anlände inte till Nederländerna samtidigt.

IMAGOs Tekniska Kommittée möter Canon’s representanter. Från vänster: Philippe Ros, AFC/IMAGO, Vincent Heligon, Canon Frankrike, Benoit Mercier, Canon Frankrike, Alex Lindén, FSF/IMAGO.

 

 

Själv hade jag bokat ett hotell som låg i ”Gamla Sta’n”, så visserligen tog man sig smidigt och enkelt från flygplatsen till Amsterdams centralstation, men sista biten nästan måste bli taxi, och den slingrande bilfärden påminner en om att Amsterdams centrum är en spindelbensliknande konstruktion av kanaler, broar och små rektangulära konstgjorda öar. Taxichaufförer kan också vara en bra informationskälla och just den här är mycket vänlig och hjälpsam. Jag får veta att Nederländerna just nu åtnjuter en stark högkonjunktur och arbetslösheten är nära noll, men för några år sedan var situationen rejält mycket sämre för Nederländerna drabbades hårt av finanskrisen. Det här är också ett av Europas mest tättbefolkade länder,

16 miljoner människor bor här, 1 miljon enbart i Amsterdam, och detta i ett land som man kan köra tvärsigenom på lite drygt 3 timmar.

Hotellet visar sig vara väldigt charmigt och gammalt och mitt rum ligger en trappa ner från receptionen så fönstret erbjuder spektakulär utsikt över -förbipasserande människors skenben(!) Det är också ett imponerande skrål och hålligång därute -och det är först nu jag inser att jag anlänt här en fredagkväll.

 

Nåväl, under förmiddagen dagen därpå vandrar jag genom de hangarliknande utställningshallarna på RAI, som rymmer årets upplaga av Europas största medie-, underhållnings- och teknologi-utställning, och funderar över vilka trender man kan observera här.  Objektiv och kameror för Large Format är helt klart en bestående trend, och utställningsbåsen svämmar över av utrustning för alla upptänkliga kamerarörelser man skulle kunna önska sig, men utöver det känns det som att den stora trenden är mot broadcast; fler och fler kameror har en formfaktor som broadcast-kameror och de stora drakarna inom streaming, Netflix et al, har mycket stor makt att påverka utvecklingen.

 

Peter Kroopp från Panasonic.

Peter Kroopp från Panasonic.

Det som kan vara av störst intresse för filmfotografer hittar man i mässhall nr 10, 11 & 12. Panasonic har ett ofantligt ”booth” och där är Peter Kroopp vänlig nog att ge mig en bild av hur det går för Panasonics Varicam-kameror just nu. Varicam 35 går mycket bra, den finns med på den mycket korta listan över kameror som Netflix godkänner för inspelning av sina TV-serier, och Varicam LT går också bra, men i den nischen där Panasonic’s EVA-1 befinner sig (en prislapp runt 60 000 kr) är konkurrensen knivskarp och den här nischen är tuff inte bara för Panasonic utan även för andra tillverkare som Canon, vars C200 också befinner sig här. Men det faktum att man på flera Netflixproduktioner valt att arbeta med Varicam 35 ger tacksam publicitet åt Panasonics high-end-kameror och det drar alltså upp försäljningssiffrorna.

 

 

Anders Johansson från Mediateknik fanns på plats.

Labbe Nygren, legendarisk svensk filmelektriker, var där.

När jag strövar runt här känner jag igen många bekanta ansikten från BSC Expo, ODCC i Oslo, FSF-Dagen och andra liknande event, det känns som att alla, som överhuvudtaget kunnat komma loss, har rest hit. Men så är också IBC Europas största mässa och här görs mängder av stora affärer upp -alla uthyrare, återförsäljare osv vill ha det senaste, så många gånger handlar det om att nästan köpa först och fråga se’n ”vad är det jag har köpt?”

 

 

Louis-Philippe Capelle, IMAGO, och Anna Piffl från P+S Technik med det nya Technovision 100 mm objektivet.

Tyska P+S Technik -som för övrigt är en av IMAGOs äldsta sponsorer- har två helt nya anamorfiska optikserier att erbjuda: dels en 2x anamorfisk optikserie för super-35-sensorer baserad på de klassiska Kowa-objektivens ”look” och dels en 1,5x anamorfisk optikserie för Large Format-sensorer, designad att efterlikna Technovision-objektiven, som gav filmer i stil med Apocalypse Now (1979) sin oförglömliga visuella karaktär. Så nu kan man alltså filma anamorfiskt med en Alexa LF, t ex.

 


 

Ett av Leitz’ nya objektiv för Vistavisionformatet: en 25-75 mm zoom.

Även Leitz presenterar en splitterny serie Vistavision-objektiv på IBC: icke mindre än tolv T1,8 fasta objektiv och två T2,8 zoomar. Tommaso Vergallo är vänlig nog att demonstrera den nya objektivserien och menar då också att Leitz nu väljer att presentera samtliga 14 objektiv på en gång, snarare än att ”släppa” ett par objektiv i taget i samband med olika events som NAB, BSC Expo osv.  Tommaso förklarar att detta är Leitz’ sätt att presentera marknaden med en tydlig ”roadmap” avseende vart Leitz är på väg med sina produkter under den närmaste framtiden. Dessa objektiv kan beställas redan idag, men leverans blir först 2019/20 beroende på vilka brännvidder det handlar om. Fysiska dimensioner är konsekventa genom hela objektivserien, så att man skall kunna arbeta snabbt och effektivt med matteboxes och liknande, men kostar det så smakar det: prislappen är €40 000 per brännvidd.

Och att ge marknaden en vägledande ”roadmap” känns som en klok idé i sammanhanget, för utvecklingen går svindlande fort -och skördar även sina offer i liknande hastighet: företaget AJA har en enorm monter -men helt fokuserad på hårdvara för videokonvertering. Jag frågar efter AJA Cion-kameran som fick så entusiastiskt gensvar när den lanserades för bara ett par år se’n. Nej den är nedlagd, men AJA servar fortfarande de kameror som såldes, så om du köpte en kan du fortfarande få den ompysslad av AJA, men den tillverkas alltså inte längre!

 

Jean-Yves Le Poulain bredvid det nya Angénieux Optimo tre-i-ett zoomobjektivet.

När vi ändå är inne på ämnet objektiv för filmfoto i Large Format – Angénieux avtäcker på IBC ett helt nytt Optimo-zoomobjektiv av magnifika proportioner! Angénieux beställde faktiskt en helt ny maskin från Tyskland för att kunna tillverka så här pass stora linselement -så det kommer ta ett tag att betala av den maskinen! Jean-Yves Le Poulain, teknisk och konstnärlig rådgivare inom “Cinema/TV product line” på Thales Angénieux, ger mig en grundlig demonstration.

Den som ser objektivet för första gången på IBC och vill köpa ett blir tvungen att vänta i nästan ett år, så stor är efterfrågan. Ljud&Bildmedia i Stockholm har redan fått sitt exemplar levererat, men de beställde så fort de fick höra att zoomen var på gång. Det här är i själva verket tre zoomobjektiv i ett(!), då objektivet enkelt kan byggas om – till och med på inspelningsplatsen, förutsatt att man har ett tillräckligt rent rum – från ett  T 2,8 super-35 24-290 mm till ett  T 3,2 ’Open Gate’ 26-320 mm och slutligen till ett  T 4,2 ”Full Frame/Vistavision” 36-435mm zoomobjektiv. På så sätt täcker man in sensorer i tre olika storlekar. Det här är naturligtvis finfina nyheter för hyrfirmor, då de bara behöver ha ett objektiv på lager som kan användas i tre olika inspelningssituationer. Då objektivet har en upplösning på 200 linjepar per millimeter är den maximala upplösningen i själva verket 16K. Det är långt mer än vad någon digitalkamera klarar av i dag, i praktiken är nämligen de digitala kamerornas lågpassfilter flaskhalsen som begränsar upplösningen, så det är ingen risk att det här zoomobjektivet blir föråldrat i brådrasket.

 

Tyska Panther har strategiskt placerat sin monter vid ingången till hall 12, och det går inte att missa att de har en fascinerande splitterny ”scissorsdolly” som faktiskt hade världspremiär här på IBC den 14 september! Dollyn är tillverkad i mixade material: kolfiber (låg vikt) aluminium (styrka + låg vikt) och rostfritt (styrka) och är resultatet av åtta års forskningsutveckling.

Christopher Schuller från Panther är vänlig nog att ge mig en demonstration och förklarar: ”Vanligtvis tillverkar vi bara column-dollies, men många användare tycker om scissors-dollies, så vi beslöt att tillverka en egen scissors-dolly och samtidigt förbättra funktionen på den typen av åkvagn. En fördel är att man kan plocka isär den, fullt utrustad väger den ca 160 kg -men du kan ta isär armen (ca 60 kg) och själva dollyn och på så vis komma ner i hanterbar vikt ifall teamet till exempel måste bära den uppför en trappa. En annan fördel är att armen kan röras åt båda hållen, så att kameran kan förflyttas upp till 146 cm uppåt och nedåt.” En trådlös handkontroll medföljer, så att scissors-armen kan fjärrstyras. ”Finns det inte en risk att ni konkurrerar med er själva -att scissorsdollyn tränger undan columndollyn?” undrar jag. Men Christopher ler: ”vi konkurrerrar bara bort andra scissorsdollies! Vi är världsunika på ”negative range” + columndollyn är unik i och med att du följer med pelaren upp och ned, det är vi också ensamma om”. Priset, om man köper hela paketet, ligger på 110 000 Euro.

 

När jag vandrar runt i hall 12 får jag på avstånd syn på en svensk flagga! Det är Easyrigs monter, och när jag går närmare demonstrerar Anna Berggren den nya västen som är specialgjord för kvinnor. Hon pekar även på två listiga nya tillskott: ett paraply som skyddar användaren från regn och en snabbkoppling som gör att man i ett nafs kan ta bort kameran från riggen om så skulle önskas. Men utöver de nya produkterna visar det sig att företaget firar 25 år i branschen! Den stolte grundaren Johan Hellsten har sålt fler än 10 000 utrustningar under det kvartsseklet, samtidigt som otaliga fotografer sluppit enorma mängder ryggont – snacka om win-win! Johan har faktiskt skrivit en bok, ”The Story of Easyrig”, som också går att köpa i montern. I den berättar han om den fascinerande resan från ursprunlig uppfinning till välkänt märke med hängivna anhängare över hela världen.

 

 

 

Jonas Elmqvist från BB&S visar upp en Gaffers Control från Spots Unlimited. Tegelväggen bakom (nej den är inte äkta) är faktiskt också en produkt som Jonas representerar!

 


 

Lars Pettersson