Cine Gear Expo LA 2024

Cine Gear Expo LA 2024 flyttades i år till historiska Warner Bros Studios i Burbank, Kalifornien. Bland de många höjdpunkterna fanns en rad nya och spännande kameror i det ”lägre” segmentet, samt flera kommande objektiv med personlighet som lockade mitt intresse.

Cine Gear erbjöd ett gediget program med paneler, masterclasses och workshops ledda av branschverksamma. Från en filmfotografs perspektiv gav Camera Assessment Series (2023) insikter i hur olika high-end kameror hanterar olika situationer, framförallt gällande över-/underexponering och möjligheten att återställa bilden i postproduktion.

Kameror i testfilmingen inkluderade ARRI Alexa Mini, SONY Venice 2, RED V-Raptor, BLACKMAGIC Ursa 12K, ARRI Alexa 35 och KODAK 5219 film. Min personliga uppfattning är att båda ARRI-modellerna klarade sig bäst överlag, RED hanterade lågdager bäst, SONY och BLACKMAGIC bör hållas inom kontrastomfånget, och KODAK har mest karaktär och textur, men är undermålig i riktigt mörka situationer. Förhoppningsvis kan vi få till en medlemsvisning i Sverige.

Eric Hasso.

Eric Hasso från Igelkott Studios höll en 45-minuters presentation för en fullsatt biograf. Vakterna utanför berättade efteråt att flera fick vända om för att de inte fick plats. Hans eget utvecklade in-camera visual effects system väckte stort intresse. Det var fascinerande att höra frågorna under frågestunden, där det framgick att det finns en stark preferens för LED-volymer.

Kameranyheter


Lumix GH7 introducerades med ARRI LogC-inspelning, för att efterlikna ARRI kamerorna. Det går dessutom även att använda sig av hela ARRI Look Library. Om det kan tänkas behövas, är autofokusen ruskigt snabb.
https://shop.panasonic.com/products/gh7-mirrorless-camera-body
https://www.youtube.com/watch?v=91TAjqlX7SQ

Canon C400 presenterade bland annat 6K, triple ISO, RF-mount, förbättrad och snabbare autofokus. Canon-representanten nämner att nya kameran är aggressivt prissatt för att konkurrera med deras närmste konkurrerande produkt, Burano. Testfilmen, som visades på stor duk, försökte maxa kontrastomfånget. Spontant klarade kameran förutsättningarna bra.
https://www.canon-europe.com/cameras/eos-c400/

Blackmagic visade upp sin nya serie med URSA Cine 12K & PYXIS 6K. De nya kamerorna är ännu inte redo för tillverkning, så tyvärr fanns inget filmat att visa. Närmare september under IBC mässan kan de finnas klara.

Michel Cardoso Teixeira & Oscar Thörn.

Våra svenska vänner från Moon Smart Focus var på plats med sin färdigutvecklade produkt. Oscar Thörn, huvudutvecklare av mjukvaran, fanns på plats för att se besökare testa produkten med egna ögon. Systemet kan kopplas upp mot de flesta större fokussystem på marknaden, till och med Preston. Det var ett enormt intresse i montern, där stora Hollywood-filmfotografer nu efterfrågar Moon. Michel jobbar dessutom hårt för att skapa en samlingsplats för filmfotografer och crew i LA, Moon Hub. Ser fram emot det. Vi är alla välkomna.
https://www.moonsmartfocus.com/

Objektivnyheter


Coral Anamorphic 50 mm.
James S. Bouchie & Alexander Schwarz.

Second Reef annonserade sin serie objektiv Coral Anamorphic, en full-frame front design anamorphic med 1.5x squeeze, designad för att efterlikna 2x squeeze-looken. Första brännvidderna som släpps är 35 mm, 50 mm, 75 mm, 90 mm och 120 mm, alla med en imponerande närgräns på 45 cm. Alexander (VD), nämnde att kameratillverkaren de delade monter med var lite besviken att besökarna flockade runt deras linser och ”glömde” intressera sig för deras produkter. Jag förstår att Coral objektiven fick ”Best in Show” vid Pacific Northwest Lens Summit. Det blir spännande att se om serien lanseras i den blåa färgen. Under sen hösten kommer serien för uthyrning hos Ljud & Bildmedia.
https://second-reef.com/coral-anamorphic/
https://second-reef.com/wp-content/uploads/2024/06/Flyer_Coral-1.pdf

Atlas Lens Co. visade Mercury Series 1.5x Full-Frame Anamorphic, nu tillgänglig för leverans med tre brännvidder: 36 mm, 42 mm och 72 mm. Dessa finns redan för uthyrning i Sverige.
https://atlaslensco.com/mercury-series/

Old Fast Glass och Ancient Optics lanserade två nya serier: Statera och Tamashii. Båda objektivserierna har galet snygg karaktär.

Statera 75 mm.

Statera, som på latin betyder ”balans”, PL-mount Full-frame+ front design anamorphic 1.5x squeeze. Bra närgräns som varierar lite med brännvidden. Tre av sex brännvidder finns för inköp eller uthyrning via Old Fast Glass.
https://www.oldfastglass.com/statera

Tamashii 52 mm.

Tamashii, som på japanska betyder ”själ”, PL-mount, grunden är ombyggda sfäriska vintage objektiv. Fyra av nio brännvidder finns tillgängliga idag för uthyrning hos Old Fast Glass.
https://www.oldfastglass.com/tamashii-primes

Petzvalux 44 mm.

Ancient Optics Petzvalux primes fanns också att beskåda, LPL-mount Full-Frame med en tredje ring för user tuning. Enkelt att förändra personligheten i bilden även under tagning. Moderna objektiv med ”Petzval look”.
https://www.oldfastglass.com/petzvalux

Bokeh Petzvalux 44 mm.

Framtidsutsikter


När det gäller framtiden diskuterades två huvudteman: den eventuella strejken i Los Angeles, som många tror kommer att avblåsas, och artificiell intelligens (AI). Gällande AI förutspås två parallella spår: ett som syftar till att spara pengar genom att fullt ut använda AI för att ersätta olika yrkeskategorier, och ett annat som använder AI för att underlätta och stärka vissa yrkesgrupper. AI kommer inte försvinna, så bäst att hitta sätt att utnyttja fördelarna i framtiden.


Vill även tacka Eric Hasso som bjöd in till Cine Gear Awards Night, där bland annat Team Deakins tilldelades Legacy Lifetime Achievement Award. Grattis till Team Deakins!


En tidig version av Steadicam.

Intressant samtal med Garet Brown under Tiffen Tech Day, Steadicam fyller 50 år. Länk till enkla avfilmningen kommer via nyhetsbrev senare. Avfilmningen finns här: https://www.youtube.com/watch?v=Lj1WhRDoBdA