BBC accepterar 2-perf för HDTV

image
Jag fick idag ett mail från Nigel Walters, BSC, Imago, om att BBC nu accepterar 35 mm film i 2-perf 16×9 för HDTV.

“Just a quick line to let you know that the BBC have agreed that 2 perf 35 mm film meets all the standards for High Definition transmission. An announcement is expected any day but you can take it from me this is fact. It has to be captured however on stock 250 ISO or slower. I seem to remember hearing similar from Sweden about a year ago. They also seem to be saying that they will review the super 16mm situation from time to time depending of the advances made in solving the compression problems. Best Wishes Nigel. “

Här en jämförelse mellan de olika 35 mm formaten och S-16 from IMAGO

När jag i mitten på mars besökte BSC:s show i Elstree Studios erbjöd labbet Ascent Media Fuji 35 mm film 2-perf. inkl. framkallning till samma pris som för Super-16. Detta för att BBC inte vill ha S-16 för HDTV.

Ascent Media hade gjort split screen tester med S-16, 35 mm 2-perf och 3-perf. som de visade på en stor HDTV. Naturligtvis ger 35 mm 3-perf, som utnyttjar hela filmens negativyta 13,5×24 mm för 16:9 formatet, den bästa bilden, men som var intressant var att se hur mycket bättre 35 mm
2-perf. blir jämfört med S-16.

image
Negativytan för 2 perf. beskuren till 16:9 formatet är 16 x 9 mm, vilket är hela 63% större yta än S-16. Därför ser 2 perf. riktigt bra ut jämfört med S-16 i HDTV. Vad som fördyrar produktionen är naturligtvis att hyran för en 2-perf. kamera är högre än motsvarande utrustning för S-16.

2-perf. har rönt ett stort intresse i GB men många var irriterade på att Arri inte säljer 2-perf. matningar till sina kameror utan det går endast att hyra kameror för 2-perf genom Arris egna hyrföretag eller dess samarbetspartners, t.ex. Blixt Kamera i Skandinavien.

Med 2-perf. spar man 50% av film- och framkallningskostnaden jämfört med 4-perf. Formatet passar bäst om man skall ha scope-formatet 1:2,35, men kan vara ett alternativ till Super-16 med formatet 1:1,85 och 16:9 för HDTV då man erhåller ett betydligt större negativ.

Techniscope 2-perf togs fram av Technicolor i Italien i början på 1960-talet, som ett format för optisk framställning av Cinemascope kopior 1:2,35. Genom att endast mata fram två perforeringshål får man ett format på ca 9.5×22 mm. Man använde vanliga sfäriska objektiv. Det var först i den optiska kopieringsprocessen som man gjorde om bilden till anamorfisk scope-kopia.

På den tiden fanns det 2-perf.matningar för bl.a Arri IIC, Eclair Cameflex och Mitchell kamerorna. När sedan de moderna blimpade kamerorna kom, Arriflex 35 BL, Panaflex, Moviecam, m.fl. gjordes det inga 2-perf.matningar till dessa och formatet dog ut. I mitten av 1980-talet introducerades 3-perf. och super-35 som ett alternativ till 4-perf.

Interscope
En svensk variant av Techniscope-systemet konstruerades av Tomas Dyfverman 1969, och användes fram till 1974. Synkläggningen och klippningen gjordes i ett specialkonstruerat Steenbeck-bord. Användes bl.a. i Den magiska cirkeln (1970), Du gamla, du fria (1972). Ture Sventon (1972) och Fimpen (1974).

Med Techniscope-systemet gjordes i Sverige Bo Widerbergs Ådalen 31 (1973) samt Claes Fellboms Den vilda jakten på likbilen (1969).

David Flamholc använde 2-perf. för filmerna Nattbus 807 (1997) och Lithivm (1998). Den senaste filmen som är gjord i 2-perf. är Anders Bankes Frostbiten (2006).

Spagetti-westerns i Techniscope

När Sergio Leone gjorde sina s.k. spagetti-western filmerna använde han Techniscope. The Good, the Bad and the Ugly är snyggt fotograferad av Tonino Delli Colli, som gjorde flera filmer med Leone. En av de första filmerna gjorda med Techniscope är en Italiensk dokumentärfilm, Notti Nude, regisserad av Ettore Fecchi, med premiär den 19 april 1963. Över 350 filmer gjordes med Techniscope under åren 1963 till 1980.

Återupplivat
1999 introducerades Multivision 235 av den Australiske labbägaren Kelvin Crumplin, Movie Lab. Han lät ingenjören Bruce McNaughton på The Aranda Group i Victoria, Australien, bygga om ett par Arriflex 35 BL och en Moviecam till 2-perf. matning och marknadsförde formatet som ett alternativ till Super-16.

Läs mer om Techniscope på dessa länkar:

1
2
3
4
5
6
7