BBC stoppar Super-16

image
Redan på 1980-talet predikades från videotillverkarna att filmens död var nära förestående. Inom fem år skulle videon ta över. Nu har det gått 25 år och filmen är fortfarande den helt överlägsna inspelningstekniken. Såg nyligen 35 mm film överförd till HD-video jämfört med inspelad HD-video, 720p och 1080 i. Filmen visade sig helt outstanding. Skärpa, färg och en naturlig mjukhet i bilden gör att man lätt kan säga att film är inte bara bäst på bio den är också bäst i HDTV/video. Men detta gäller tydligen inte Super-16.

När det gäller super-16 film till HD så har BBC avrått fotografer och producenter att spela in på detta format. De säger att kornigheten i filmen ger problem i MPEG-4 komprimeringen. BBC kommer inte att köpa in produktioner som är inspelade med S-16. De rekommenderar inspelning på HD.

På SVT råder en viss tveksamhet till Super-16 för HD-produktioner, berättar HD-experten Lasse Haglund, som vi alla känner som en sann filmentusiast. Det är kornigheten i filmen som ställer till problem i MPEG-4 komprimeringen, säger Lasse. Elektronisk kornreducering är inte lösningen på problemet, då man i denna process tappar upplösning och bilden blir för oskarp för HD. Lasse Haglund menar att nu är det upp till filmbranschen att visa att Super-16 kan se bra ut i HD efter MPEG-4 komprimering. Lösningen är naturligtvis att tilldela HD-sändningar ett större dataflöde, men då får dom inte plats med lika många kanaler.

image
För att minska kornigheten kan man använda film med lägre ljuskänslighet som är finkornigare. Undvik 500 ISO filmerna och överexponera lite, då det visat sig att på gränsen till underexponerade negativ ger kornigare bilder. Den senaste generationen filmer från Kodak, Vision 2, och från Fuji, Eterna, är betydligt finkornigare. Rätt skannade i t.ex. Arris CMOS-skanner till 2K och därefter konverterat till HDCAM SR kan vara en väg att testa. Kornstrukturen i film skannad i Spirit CCD-skanner till HD ger en kornbild som är något mer distinkt och kan vara till nackdel. Endast praktiska tester kan ge ett svar.

Ett beslut från TV-bolagen att inte sända produktioner gjorda på S-16 kommer också att påverka långfilmsproduktionen. Hälften av de långfilmer som görs på film i Skandinavien görs med S-16 och TV-bolagen är ofta medfinansiärer. Kommer kravet i dessa fall att bli att inspelningen skall göras med HD-video i stället?


Från Lasse Haglund, SVT

Några förtydliganden (eftersom jag nämns i Hans mail)…

Ni vet alla hur mycket jag uppskattar och kämpar för “film” – under alla åren på Drama – och när jag häromåret skapade “SVT’s Fairytale” en 6 minuters testfilm för bildkodering globalt så använde jag 65mm i 50 fps (samt slow-mo upp till 100 fps) för att kunna skapa den extremupplösta mastern på 3840x2160p/50. Det existerar inga “video-kameror” som hade klarat mitt sätt att jobba och den extremkvalitet jag eftersträvade.

SVT kom igång med satellitkanalen “SVT HD” i somras – och vi börjar nu få lite erfarenheter.

image
Inom både (HD) video- och film-produktioner har vi stora problem med att teamen (eller OB-jobben som SVT 50 år i HD) kostar på sig för lite ljus – i videofallet “gain:ar” man kamerorna, får för litet Iris med allt för kort skärpedjup som följd (vilket får fotograferna att ha svårt att hålla skärpan vid snabba live-OB-jobb etc) OCH FÖR MYCKET BRUS. I filmfallet har vi fått in produktioner snyggt scannrade/färgkorrigerade, på HDcamSR 4:4:4… MEN FÖR MYCKET GRAIN (det ser “pressat”, underexponerat och räddat ut) – allt annat jättesnyggt!

SVT HD konkurrerar inte med några andra nationella HD-kanaler i någon slags ankdamm – vi konkurrerar med Blu-Ray/HD-DVD (som inte kommer ha några kompressionsartefakter alls och i filmfallet ofta S35mm i Los Angeles) samt pan-europeiska HD-kanaler som Discovery HD – då kan vi inte fortsätta sända vide- eller film-produktioner med jämförbart mycket mer brus/grain.

SVT är stressade och har fullt upp, så snälla – försök själva att utbilda och sälja in “film-användandet” igen. Kanske skulle ni gå ihop och laborera för att sedan genom seminarier och uppsökande verksamhet bevisa när filmen blir sämre, men också hur man gör (mer ljusbelysning, finkorniga filmer) för att S16 totalt sett skall vinna över HD – ty inte är det väl realististiskt att kunna sälja in 35mm som en lösning på grain-problemet?

Lycka till – jag håller tummarna och svarar gärna på frågor, men jag kan inte vara så aktiv – jag har fullt upp.

Lasse Haglund
SVT

Mer från Lasse Haglund:

Sanningen är dock att tveksamheten inte enbart har med utsändningen (MPEG-4) att göra – mastertejper med S16 i botten är hittintills (det vi fått in) alldeles för korniga iförhållande till 35 mm och HD-video.

Dessutom bör du veta att vi till våra producenter förordar 50 Hz rörelseåtergiving till ALLT – förutom då…

1) Produktionen även skall upp på biograf – då 24 alt. 25 Hz

2) Produktionen är en samproduktion med ett 60 Hz land – slowdown från 25 till 23.98 samt 2:3 pulldown till 59.94.

… annars rekommenderas 50 Hz för att undvika kraftigt “judder” på ljusstarka flatskärmar.

Eftersom SVT vill lämna interlace och gå progressivt hela vägen och 1080p50-produktion inte är genomförbar idag i stor skala så rekommenderas 720p50-produktion där inte film är något realistiskt alternativ – även om min 65mm-produktion (SVT*s Fairytale) hade en grundhastighet på 50 fps.

Mvh Haglund


Information om Digital Visions – Motion-Compensated Film Grain Management & Electronic Noise Reduction

BBC HD Day Report by BSC.doc