BSC Expo 2018 – del 1
Herregud har det redan gått ett år se’n sist? När inbjudningarna till BSC Expo 2018 började staplas upp i inkorgen i höstas, var den första reaktionen var sjutton tog det senaste året vägen? Tror aldrig jag varit med om ett som flugit förbi så snabbt! Men när man väl besinnat sig blev det dags att bestämma taktik, och inför årets BSC Expo bestämde vi oss på FSF för det djärva draget att skicka två representanter -Alex Lindén, FSF, och undertecknad- och att rapportera inte bara med text och bild, utan även med videofilmade intervjuer. Resultatet av dessa ser ni lite längre ned på den här sidan.
Rykten hade redan cirkulerat under januari månad att ARRI var nära att offentliggöra en helt ny kamera och det gav oss nå’nting att fundera över under resan till London. Antingen skulle ARRI välja att introducera den nya kameran här på BSC Expo eller så skulle de vänta och skjuta upp det hela till NAB. I vilket fall som helst så hade vi fått inbjudan till ARRIs ”special VIP party” på fredagskvällen, så kanske var ARRIs plan att åtminstone ge oss inbjudna en första tjuvtitt på kameran där?
Ödet ville att vi tog oss till Expot via olika flyg, ja rent av olika flygplatser, Alex via Heathrow och jag via Gatwick, så det var inte förrän vi båda strax före lunchtid på fredagen nådde fram till den gigantiska mässhallen Battersea Evolution i sydvästra London, som vi ens hade möjlighet att fundera ut en strategi för att tackla eventet. Det vill säga, vi hann inte ens så långt innan vi båda sveptes med i den gigantiska happening som BSC Expo i praktiken är -Alex ramlade omedelbart och närmast av misstag in på ett speciellt ARRI-event, anordnat på en liten paviljong en trappa upp från själva utställningsytan och när han uppmanade mig att leta mig dit irrade jag fram till en trappa, vid vars fot en funktionär kontrollerade om man fanns med på gästlistan (det gjorde vi lyckligtvis båda två). Bredvid henne råkade Robin Vidgeon, BSC, stå och gav mig ett hjärtligt välkomnande, ”this expo is the biggest and the best yet!” försäkrade han.
Nå, vad kan det här tänkas vara för ett särskilt ARRI-event, då? Jo, ryktet om en ny kamera visar sig naturligtvis vara sant. ARRI river av en världspremiär, kl 10 brittisk tid på förmiddagen fredag den 2a februari 2018, för sin nya Full Format Camera Alexa LF (står för Large Format). Det är mycket glädjande och välförtjänt för BSC att ARRI –och faktiskt också Panavision med sin DXL2 (som Hans Hansson, FSF, rapporterar om här )- valt just BSC Expo för att lansera sina splitternya kameramodeller!
Den här mycket trevliga tillställningen, komplett med drinkar och tilltugg, inleds med att den australiensiske filmfotografen Peter Hannan, ACS BSC, tilldelas ett BSC Lifetime Membership: ett erkännande av hans livsverk. I samband med detta överlämnar Nigel Walters, BSC, även ett vackert diplom.
Och ARRI går verkligen ut hårt här, på plats för att introducera kameran finns praktiskt taget hela ARRIs ledning, just här representerad av Milan Krsljanin, Marc Shipman-Mueller och Thorsten Meywald.
Kortfattat kan man säga att Alexa LF löser en rad besvärligheter för ARRI i ett enda slag. De stora pengarna nu i branschen finns i TV-industrin och Netflix är en stor spelare där, med stora finansiella muskler. Netflix har sedan tidigare publicerat en kravlista på inspelat material för deras produktioner där den undre gränsen sätts till att originalmaterialet måste vara inspelat i 4K. Det har inneburit att ARRIs kameror med en ”native resolution” på 3,6K ansetts inte räcka till. Eftersom Alexa LF är en äkta 4K kamera löser den problematiken för ARRI en gång för alla.
Och att TV-industrin är viktig anar man i Alexa LFs formfaktor som definitivt lutar åt ENG-kamerahållet. Kameran har en sensor som i praktiken består av två normala Alexa-sensorer sandwichade samman sida vid sida, enligt samma strategi som i en Alexa 65. Sensorn är alltså 2/3 så stor som sin kusin i Alexa 65.
Med hjälp av adaptrar kan Alexa LF acceptera praktiskt taget vilket objetiv som helst, sensorn är inte fullt så stor som i en Alexa 65 vilket gör att optikurvalet är mycket större. Urvalet objektiv man kan arbeta med om man använder Alexa 65 är något begränsat, det finns de objektiv som ARRI tagit fram speciellt för kameran, men i övrigt är det ont om objektiv som till fullo kan utnyttja hela sensorns yta. Inte ens Panavisions Primo 70-objektiv täcker helt ut Alexa 65-sensorn. Här är faktiskt finska Whitepoint Optics fasta objektiv ett intressant alternativ! Mer om dem senare i artikeln.
Sist men inte minst, både Alexa LF och Signature-objektiven som tagits fram till den – är till salu, dvs till skillnad från Alexa 65 som bara är tillgänglig att hyra genom ARRI Rental, så är det fritt fram att köpa den här kameran och den nya optikserien, förutsatt att man har tillräckligt djupa fickor naturligtvis.
Nå, ARRIs kameralansering blev en flygande start för FSFs utsända och vi bestämde oss för att vika fredagen åt att genomföra våra videointervjuer.
Säkerhetspådraget på Expot är rigoröst, uniformerade poliser står utposterade utanför mässhallen, alla som befinner sig på området måste ha ID-lappar hängande på bröstet och alla medhavda väskor genomsöks grundligt. Vi får lyckligtvis tillstånd att medföra vår teknikutrustning in på utställningen så vi slipper bli visiterade fullt så grundligt därefter, vilket är en välsignelse.
Det här är dessutom tredje året som Expot är förlagt till Battersea Park och Rob Vidgeon har verkligen rätt när han säger ”det största hittills”, det är nämligen ofantligt mycket folk, mängden besökare på Expot är helt enkelt överväldigande: 5500 personer, 34 % fler än i fjol!
Att försöka ta sig fram genom utställningen känns tidvis som att befinna sig i Tokyos tunnelbana i rusningstid. Lägg därtill alla varma filmbelysningar som lyser upp utställningsytan och Expot blir rena rama bastun! Det är rent av frågan om inte arrangörerna borde ha reglerat trängseln inne på utställningen genom att inte släppa in fler personer innan några gått därifrån.
Till skillnad från tidigare Expon jag besökt, fanns ingen möjlighet att ta del av föreläsningarna den här gången, bara en bråkdel av besökarna får plats i föreläsningssalen. Så det får för vår del bli fokus på produkterna och personerna som representerar dem.
Så vad trendar på årets expo? Stora sensorer och Large Format absolut, samt objektiv som klarar av att teckna ut de här sensorerna. Själva utställningen är rent layout-mässigt förvånansvärt lik fjolårets –många företag har sina montrar på exakt samma plats. Kanske är det så enkelt att de här är de bästa platserna? Och därför vill man att besökarna snabbt skall hitta dit –montern är på samma plats i år som i fjol.
Överhuvudtaget känns mycket av det som ställs ut här igen från fjolåret –men i många avseenden har ytterligare förädlingsarbete satts in. Drönarna, t ex, har blivit allt större, och de mest massiva skulle orka lyfta ett lågstadiebarn!
Nåväl, fredagseftermiddagen försvinner i rekordfart medan vi genomför våra videointervjuer, och snart är det dags för oss som är inbjudna att kliva ombord på de abonnerade bussarna som för oss till anrika och femstjärniga May Fair Hotel i närheten av Picadilly Circus, dit ARRI förlagt sitt ”Special VIP Party”.
Det här fashionabla hotellet är verkligen någonting alldeles i hästväg, eller vad sägs om att det i källaren finns en lyxig biograf med 200 platser –äh förlåt, läderfåtöljer- och 4K projektion i toppklass. Men en sak i taget, innan vi når fram till biografen är första stationen på programmet minglande under en ofantlig kristallkrona, med oupphörligt understöd i form av champagne och tilltugg serverat av en smärre armé servitörer som går i skytteltrafik från en ymnig och synbarligen outtömlig bar!
Av naturliga skäl svårbedömt hur länge vi befann oss där under kristallkronan, men vi hann hälsa på Paul René Roestad, FNF, och Richard Andry, AFC, presidenter för Imago respektive AFC, samt den brittiske D.o.Pn och regissören Brett Danton, aktuell med en uppmärksammad Jaguarreklam inspelad med Canon C200. Vi träffade också Aleksis Pillai och Jussi Myllyniemi från Whitepoint Optics, Helsingfors, Finland, och faktiskt också en svensk i exil; Mathias Julin är en UK-baserad svensk regissör som specialiserat sig på reklamfilm.
Stämningen är uppsluppen och man kan fråga sig om publikens ögon och hjärnor verkligen är på topp i det här läget, men så blir det då dags att defilera längs diverse trappor till den spatiösa biografen för att bevittna en kavalkad av imponerande demonstrationsfilmer som ”showcase’ar” vad Alexa LF kan prestera, dessa varvade med informativa, underhållande -och faktiskt roliga- presentationer från ARRIs ledning. Man anade inte att ARRIs chefer var så’na estradörer, kan champagnen ha inverkat?
”Yours truly” avrundade aftonen med en något förvirrad odyssé tillbaka mot hotellet. Vänliga Londonbor ”from all walks of life” hjälpte denne -vid det här laget inte helt nyktre- skandinav hitta tillbaka till Sloane Square och hotellets trygga hamn.
Lars Pettersson