Cine Gear Expo LA 2025

Ett roligt sammanträffande att Easyrig-gänget flög med samma plan till LA. Det blev ett härligt samtal och en perfekt start på peppen inför Cine Gear Expo.

Tretton tusen personer ville trängas på New York Streets-backloten på Universal Studios för årets Expo i Los Angeles. För vissa tog det över två timmar att checka in vid entrén, vilket gjorde att första mässdagens förmiddag blev väldigt lugn. Ett av årets tema som genomsyrade en stor del av eventet var Back to the Future. Dean Cundey, ASC, CSC var på plats för flera samtal med/inför publik om filmen. Meet & Greet med Dean i Courthouse Square där Back to the Future delvis spelades in ringlade sig lång, en riktig ”blockbuster”. Dean blev även tilldelad priset California Dreaming Award under VIP-party kvällen på torget där blixten slog ner i klocktornet i filmen.

Expot hade ordnat det bra med transporter från entrén till backlots som avgick kontinuerligt, vilket annars var en promenad på 12–15 minuter. Transporterna behövdes, då alla seminarier ägde rum i teatrarna vid entrén. Det blev ett par vändor fram och tillbaka under dagen. Köerna ringlade sig långa inför de populära panelerna. Folk började köa redan klockan 8 på morgonen, 2,5 timmar innan insläpp, för att lyssna på Team Deakins. ASC-panelen var fullpackad och ett intressant snack som introducerades av nytillträdda ASC-presidenten Mandy Walker AM, ASC, ACS. AI-seminariet drog till sig en massa skratt när Ellenor Argyropoulos och Michael Goi, ASC, ISC, live-promptade fram en scen som Michael tidigare filmat för “American Horror Story”. Kontentan: AI-verktygen är imponerande, men det tar mycket tid att komma fram till det som eftersöks och att hålla kontinuiteten. Scenen blev aldrig klar.

Stämningen bland deltagarna på mässan var ändå positiv, trots liten filmproduktion i staden. Leitz signalerade att det är dags att börja filma igen i LA.

Ett annat tema som syntes tydligt var miljötänket – green filming – det fanns batterier överallt! De flesta utställare drev sina produkter med stora “power banks” och tar miljövänlig energi på stort allvar här i Kalifornien.

Få utställare lanserade stora nyheter, men många goda små fanns att hitta. Istället för att räkna upp var och en gör jag ett kort inslag. Det är kul att hitta verktyg som går att kombinera på olika sätt. Ett exempel är att använda expanders för de gigantiska kamerasensorer som redan finns och de som snart lanseras. Blackmagic har sin 17K sensor, som det redan filmas med i LA på en tvåkameraproduktion. Och i september planerar Fujifilm att släppa sin GFX Eterna kamera med en stor sensor. Den visades upp i deras monter, med en live-bild ut till en monitor. Den är fortfarande en prototyp, så menyerna och knapparna var mest en mockup av vad det kan bli i september.

Inte alla objektiv på marknaden fungerar med dessa nyheter utan en expander. Men det är här det kan bli roligt. Både Kipon och Optica Magnus har kvalitets expanders som fungerar med det mesta i objektivväg, även vintage. Kipon har även en serie med tuning adapters. Båda erbjuder rear mount anamorfiska adaptrar. Lyckades fixa en specialvisning av Kipons anamorfiska adapter på Signature Primes – spännande karaktär.

Ironglass och Zero Optik visade objektiv på mässan som täcker hela sensorn, bland annat på Fujifilm GFX Eterna, Blackmagic 17K och Arri Alexa 65.

Sigma visade upp nya LF-serien Aizu Prime Line, med genomgående T1.3. De har mer karaktär än tidigare modeller, förutom deras Classic förstås.

Med tanke på att kombinera produkter – det fanns massivt med kranar, remote-huvuden och stabilisatorer som går att bygga ihop i all oändlighet. Till och med de minsta kamerorna får stabilisering.

På ljussidan slog Nanlux stort med sin Evoke 5000B, som redan används flitigt på svenska inspelningar. I höst lanserar Nanlux även mindre Evoke lampor, modellerna 150C och 600C, med inbyggd ballast och ny light engine. Även här visades endast mockups i montern, och specifikationerna hölls hemliga, mer information kommer tidigast i september. Dean Cundey var även här och höll en mini panel inför publik.

I en annan studio befann sig Profoto, som lanserar en ny LED-panel på 2000W, LP2000C, som de påstår är världens starkaste för stunden. Vikten på 27 kg är inte fy skam heller. Inför mässan skapade Profoto ett finurligt sätt att transportera lampan utan att bryta ryggen. En hel uppståndelse blev det när Team Deakins fick en personlig genomgång av deras lineup. Det är komiskt hur klungan med followers svävar runt dem som en amöba. Tyvärr fastnade inte det på bild.