Cinec 2010 rapport

På den stora filmteknikmässan Cinec i München visades inte många filmkameror. Det var mest digitala kameror och mycket 3D-riggar. Eller som Anders Johansson på Mediateknik uttryckte det ”Det är 3D, 5D och 7D + LED.” Detta var den första filmmässan då det visades fler digitala kameror för filmproduktion än 16 och 35 mm filmkameror.

Arri visade sin Alexa, som nu kommit i en Plus-version, med inbyggd radiomottagare för att kunna operera kameran trådlöst. Kameran kan opereras från en iPad eller från en lös kontrollpanel. Den har också LDS Data Lens System. Sökaren är klar och tydlig, med bild utanför den ljusram som markerar bildutsnittet. Alexa är imponerande med sina 14 stegs tonomfång. Så här nära filmens bildkvalité har vi inte varit tidigare. Arri och Alexa belönades med Cinec Award.
Mer info finner du här
Se video här
Prova Alexas menyinställning här on line

Aaton visade sitt digitala magasin Delta till Penelope-kameran som är byggt runt en CCD senor från Dalsa. Inspelningen sker till DPX-filer i 4K till löstagbar hårddisk, samt till Avids DNX-kod på minneskort, för snabb access till bilden och till förredigering. Leverans kommer att börja sommaren 2011.

Mer info här
Se video här

Ett problem med digitala filmkameror är att fabrikanterna väljer olika typ av komprimering och format att spara ner informationen. Detta försvårar efterarbetet. En fördel med 35 mm film är att den standarden som togs i Paris 1907 och är fortfarande, mer än 100 år senare, en internationell standard. Vi borde genom våra organisationer, Imago och SMPTE, agera mot detta och få igenom en standard för digital filmproduktion.

RED hade inte en monter på mässan men Ted var där och hade en fungerande EPIC med sig. När den kommer fick jag inte svar på, men under 2011 måste den komma.
Se video här

Arri/Zeiss visade ett nytt objektiv i Master Prime serien. Ett 12 mm T1.3.

Mer info

Som sagt visades det många 3D-riggar, allt från enkla parallellriggar till mer komplicerade spegelriggar, där kamerorna kontrolleras med radiostyrning. Intressant var en rysk objektivkonstruktion med två små objektiv som sitter sida vid sida och är rörliga. Inspelningen sker med en Fantom 65 digitalkamera med stor sensor. Fem olika brännvidder finns.

3D TV visades i stor mängd. De flesta kräver att man har polariserade glasögon, men ett system krävde inga glasögon, men fungerade bara delvis. Det kanske kommer ett system som fungerar utan glasögon i framtiden.

Easyfocus heter ett automatiskt fokussystem utvecklat av Moviecams konstruktör Fritz Gabriel Bauer. Via en videobild från kameran kan man med musen markera de objekt i bilden man vill ha skärpa på och tiden för övergång. Man kan också med musens pil på skärmen följa en person som då ligger i skärpa. Fungerar med alla objektiv med hjälp av en fokusmotor. Detta är det enda system för automatisk fokus för film- och digitalkameror som jag sett som verkar fungera.
Mer info om Easyfocus

Camcopter är en elektrisk miniflygplattform för små kameror, oftast använd med Canon 550D, 5D eller 7D. Den har sex små propellrar och flyger 6 minuter på ett lithiumbatteri. Den stora fördelen med denna multikopter är att man kan flyga den inomhus och att den är kompakt och billig jämförd med minihelikoptrar.

Mer info och video här

MFT Star System från Chrosziel är en dator kopplad till en videokamera för att få in bilden från deras objektivprojektor och på så sätt se resultatet av det testade objektivets resultat i datorn och få MTF-kurvor utskivet. MFT Star System belönades med Cinec Award.

Mer info här

Transvideo har gjort en speciell monitor för 3D-fotografen. Bilderna visas i rött och cyan och man kan enkelt se hur de två kamerorna är justerade. Man ser inte bilden i 3D, då detta inte är intressant på en liten monitor, utan man vill se hur kamerorna är inställda i förhållande till varann. Transvideo fick en Cinec Arward för denna monitor. Transvideo belönades med Cinec Award.

Mer info

P+S Technik har gjort ett digitalt magasin till Arri 16 SR kamerorna. Det har en 2/3” stort CMOS sensor och spelar in Cine Form HD och komprimerat eller okomprimerat RAW till hårddisk som är utbytbar. Bildfrekvenser är 24, 25 och 30 b/sek. Kan vara ett alternativ till de som äger en SR kamera med objektiv. Fungerar med 16 SR 1,2, och 3. Behöver ej vara Super-16 då 2/3” sensorn endast mäter 9,5 mm horisontalt. Då det finns massor av 16 SR kameror och objektiv på marknaden räknar P+S att sälja en hel del. Pris 25 000 €. P+S Technik belönades med Cinec Award för sitt digitala magasin.
Mer info här<br /<
Se video här

En annan tysk firma, Easylook System, har tagit fram ett liknande magasin som också har en 2/3” CMOS sensor och passar alla 16 SR kameror. Den spelar endast in XDCAM HD 1920×1080 25 och 30 b/sek. på CF minneskort, 280 MB/sekunden. 2K och 4:4:4 är planerat. Kostar 20 000 €.
Mer info

Arri har tagit fram en del tillbehör speciellt för DSLR i form av matte box, follow focus, rörhållare etc.
Se video här

ARRI On-Set Dailies. ARRI och Colorfront, två ledare företag inom sina respektive områden, har gått samman för att lansera på-set Dailies, en spännande, state-of-the-art digitala verktyg som optimerats för användning med Arri’s Alexa och ARRIFLEX D-21 digitalkameror och arbetsflöden. Colorist Florian “Utsi” Martin visar på-set Dailies som ger filmskapare med nya möljegheter av produktivitet och kostnadseffektivitet.
Se video här

Ljus
Arri har designat om sina Arrilite open face tungsten-lampor, 750w och 2.000w. Lamphusen har nu metallhölje med kylflänsar. Borta är all plast. Rörlampan 800w på den gamla är utbytt mot en 750w enkelsocklad HPL lampa. Man kan också använda lampor på 575w och 375w. Den större ”Blondie” på 2 000w har samma gamla rörlampa. De verkar vara mycket stabila med bra kylning. Nytt är också en ny multifassettreflektor till båda lamporna.
[Se video här]) http://www.youtube.com/user/ARRIChannel#p/u/14/OgdPx8L6QKc)

Arri kommer också med en ny serie ballaster som ger upp till 1 000 Hz fyrkantsvåg, för att möta den allt större efterfrågan vid high-speed filmning. Dessa ballastar finns för HMI lampor från 125w till 4000w, med undantag för 1800w.
Mer info om Arri ballast

LED-lampor har nu kommit i spotlights och Arri visade en som i styrka motsvarar en 750w tungsten. Stor och dyr. Som sagt kommer det fler och fler lamputrustningar för LED.
Mer info om Arri LED spotligt här
Se video här

Gekko Technology visade en vad de kallar OHM light. Den är en LED version av lampa med 4×4 LED-lampor som endast drar 4 ampere och kan användas för bl.a. s.k. sky light.

Mer info här](http://www.prg.com/wordpress/wp-content/uploads/2010/05/ds_pp_OHM-Light.pdf)

En årlig återkommande utdelning av Cinec Award för tekniska innovationer och utveckling av utrustning belönades även i år.
And the winners are:

Camera Technology:
– Arnold & Richter Cine Technik GmbH: ALEXA Digital Camera System
– P+S Technik GmbH: 16Digital SR Mag
Optics:
– Chrosziel GmbH: MTF Star System
Camera Support / Grip:
– Filmotechnic Europe B.V.: Gyro-stabilized camera crane RUSSIAN ARM
– Campilots: Multicopter
Camera Equipment:
– Transvideo: CineMonitorHD 3DView Evolution
Lighting Engineering:
– Dedo Weigert Film GmbH: panaura
– Licht-Technik Vertriebs GmbH Hagenbach+Grill: LT-SkyLight
Special Award for the “clever idea” / category Lighting Engineering:
– DoPChoice GmbH: DoPChoice Snapgrids