Digital teknik i Hollywood

image
Journalisten Cecilia Uddén på SR bruka ringa sin kontakt och vän Farouk, ”Skräddaren i Gaza”, när hon i radion vill ha senaste inside nyheter. Jag ringer Denny Clairmont i Hollywood när jag vill höra vad som där händer på filmteknik- och digital-sidan.

Jag lärde känna Denny Clairmont vid ett besök i Hollywood i mitten på 1980-talet då jag gjorde en reportageresa dit för TM:s räkning, bl.a. med ett besök hos Clairmont Camera som var först med att bygga om Arri 35 BL kameror med 3-perf. matning. Denny Cairmont är svenskättling och son till filmfotografen Lennart Asplund, som utvandrade från Stockholm till Hollywood på 1920-talet och tog sig namnet Leonard Clairmont.

När jag i veckan pratade med Denny är han och hans fru Shannon på väg till Sverige och Stockholm, för att där gå ombord på ett kryssningsfartyg som seglar till St. Petersburg, Köpenhamn, Tyskland och England.

Clairmont Camera Film & Digital, som uthyrningsföretaget numera heter, är näst störst i Nordamerica efter Panavision, och är etablerade i Hollywood, Vancouver, Toronto, Montreal och Albuquerque. De senaste åren har Denny investerat i den senaste digitala inspelningstekniken som Arri D21, Sony F35 och F23, Phantom, men även några RED-kameror till de kunder som efterfråga denna kamera. Idag har Clairmont Camera 10 st. Sony F35 samt tre inhyrda, 10 st. F23 och 14 st. Arri D21.

Båda Arri D21 och Sony F35 har mottagits mycket väl bland filmfotograferna i USA, då båda ger en fantastisk bildkvalité och är utformade så att de passar för långfilmsproduktion.

–Fördelen med Arri D21 är dess optiska spegelreflexsökare och dess stora sensor, 18×24 mm, som gör det möjligt att använda anamorfiska objektiv för scope-formatet, berättar Denny. Bildkvalitén är mycket filmlik och inspelning kan ske på HDCAM SR band eller till diskbaserade system som t.ex. Codex eller till s.k. flash recorders, Nackdelen med D21 är att ljuskänsligheten är lite lägre än 500 ISO, som är standard för film vid låga ljusnivåer. D21 är ett steg mindre ljuskänslig, ca 250 ISO. Mikael Salomon, DFF, ASC, numera regissör i Hollywood sedan mer än 20 år tillbaks, har de senaste åren gjort ett flertal stora produktioner med D20 och D21 och tycker att dess konstruktion, som bygger på filmkameran 435, är lätt för en filmfotograf att arbeta med.

Sony F35 ger en fantastisk bildkvalité och hög ljuskänslighet med ett mycket lågt signal till brus förhållande. Ljuskänsligheten ligger på ca 320 till 400 ISO och man kan utan problem använda både +6 och +12 db:s förstärkning, vilket ger 640 och 1280 ISO. Den stora CCD-sensorn med full RGB-filtrering ger hela 12 stegs tonomfång samt full färgupplösning. Med PL objektivfattning på F35 har fotograferna tillgång till alla de 35 mm objektiv som finns till filmkameror.

Enkelheten att med F35 spela in på band med på kameran fastsatt bandspelare är mycket praktisk. Försäkringsbolagen som försäkrar filmproduktionerna godkänner HDCAM SR som inspelningsmaterial, men är tveksamma till s.k. filbaserade system som t.ex. RED, P2 och liknande. Använder de en flash recorder spelar de snarast över tagningarna till HD SR band och kontrollerar at överspelningen är o.k. innan flash minnena raderas.

Sony F23 är i princip samma kamera som F35 men med tre 2/3” CCD-sensorer och B4 objektivfattning. Detta ger samma höga bildkvalité men med ett större skärpdjup då brännvidderna blir 2,5x kortare vid samma bildvinkel. F23 används mest för TV-produktioner typ ”såpor” och liknande, medan F35 blir valet för TV-drama och långfilmproduktioner där det kortare skärpdjupet ses som en fördel. En nu aktuell film på biograferna som spelats in med F23 är ”Public Enemies”. Läs om denna film här

I USA där filmbudgeten oftast är 10-100 ggr. större än våra väljer producenterna helt förståligt kvalité och säkerhet framför att spara en förhållande liten del av budgeten genom att välja t.ex. RED-kameran. Ser man på hur många långfilmer totalt som produceras i USA så spelas de flesta filmer fortfarande in på 35 mm film och kommer att göras så under en lång rad av år framöver tror Denny Clairmont.