Dom över död man

Jan Troell med ensemblen
Jan Troells film ”Dom över död man” har premiär den 7/12. Det är Jan Troells första långfilm som inspelats digitalt. Jan och filmfotografen Mischa Gavrjusjov , FSF, gjorde noggranna tester före inspelningen med 16 mm, 35 mm film och Arri Alexa. Resultatet blev att Alexa gav den bästa bilden, speciellt vid låga ljusnivåer, t.ex. inne i Storkyrkan.

Alexa-kameran utrustades med en Arri Alura zoom 18-80 mm, T2.8, vilken Jan tyckte var i kortaste laget, och kompletterades ibland med en 135 mm eller en 180 mm med fast brännvidd. Jan är sen tidigare van vid Cooke 20-100 mm eller 25-250 mm och känner ibland att han har behov av en brännvidd längre än 80 mm. Genomgående användes ett Black Promist filter, vanligen ¼. Filmen är inspelad som ProRes HD 4:4:4, log C.

Mer att läsa samt länkar till videos finns på nästa sida.

Stillbildsfoto: Nille Leander, FSF.

Under efterarbetet, vid ljussättningen, provades olika sätt att reducera färgen och göra filmen lite åt sepiahållet till, men med svaga färger. Jan testade också att ta bort all färg för att få filmen i svart-vit. Det blev svart-vitt till slut, efter att Jan övertygat producenten, m.fl. Det finns också ett digitalt färgoriginal, om någon utländsk distributör eller TV-bolag inte accepterar svart-vitt. Men än så länge finns bara digitala kopior i sv/v.

Jesper & Pernilla
Efter att jag sett filmen kan jag bara konstatera att den ser mycket bra ut i svart/vitt. Mischa Gavrjusjov berättar att det inte var så enkelt som att bara trycka på svart/vitt-knappen, utan det krävdes lite mer arbete med bl.a masker för t.ex. ett ansikte, etc. samt i vissa fall justera kontrasten i bilden.

Filmen har ju fått pris för bästa regi i Montreal, och Ulla Skoog har fått pris för bästa kvinnliga skådespelare i Chicago.

Jesper
Titta på trailer här
Bakomfilm
Jan Troell pratar om filmen här
Läs en intervju med Jan Troell i Sydsvenskan
Recension på Kulturbloggen