Engströms After Work – John Scotts 27e november

Carey Duffy från Cooke Optics.


Tisdagen den 27e november hade FSFs sponsor Engströms generöst bjudit in FSFs medlemmar på en Afterwork på bowling & biljard-restaurangen John Scotts på Kungsgatan i Stockholm. Förutom att erbjuda besökarna möjligheten till lite rekreativt bowlande och att kunna förfriska sig i den spännande baren, så var huvudnumret för aftonen två intressanta nya produkter: Sonys nya Extension Unit till Sony Venice, samt Cookes 1,8* anamorfiska fasta objektiv. Denna utrustning fanns givetvis på plats, flankerad av kunnig personal -Emil Larsson från Engströms och Carey Duffy från Cooke Optics- för vilka ingen fråga var för oviktig och som välvilligt försedde nyfikna besökare med all information man kunde begära.

Emil Larsson från Engströms.

Emil förklarar att planen med kvällens  Afterwork är att låta de inbjudna spela lite shuffleboard, äta och dricka lite utan att utsättas för tekniknörderi, utan man tittar lite på de utställda prylarna om man känner för det. Men självfallet är vi nyfikna, så Emil ger oss en guidad visning. Extension Unit till Sony Venice togs fram till inspelningen av James Camerons Avatar II och III, syftet var att kunna montera två kameror extremt nära varandra på en 3D-rigg, men därefter har alltfler upptäckt att Sonys Extension Unit fungerar till det mesta! Man kan ha själva kameran monterad på ryggen och jobba med Extension Unit:en monterad på en Easyrigg, t ex. Man måste ha kabeln mellan Extension Unit och själva kameran, standardlängden är 2,7 meter, men den kan förlängas till sex meters längd.

Sonys Extension Unit är den minsta formfaktor du kan hitta på marknaden idag för en 6K fullformats 16 bitar RAW kamera, Arri Mini är 2,8 K och har bara super-35 sensor. Extension Unit:en var från början bara tänkt att hyra ut, men efterfrågan var så stor att man beslöt sikta på att enheten skulle gå att köpa. Enheten visades upp första gången på IBC i Amsterdam. Priset är faktiskt bara 100 000 kronor(!) Från Januari-Februari 2019 kan man köpa serieproducerade exemplar av Extension Unit.

Istället för att montera in en GoPro t ex i framrutan på en bil, så får man plats med en så’n här Extension Unit, då kan man med fördel använda Leica M-objektiv med väldigt liten formfaktor. Man kan alltså i princip använda den här riggen som en 6K GoPro.

 

Cooke finns också på plats, representerade av Carey Duffy, och har en egen Venice-kamera med sig, för att demonstrera sina nya 1,8* anamorfiska fasta objektiv. Det är en lite udda squeeze-faktor, men det är en optimal squeeze för att maximera upplösningen från sensorn i en Venice. Med fel squeeze-faktor (t ex 2*) kan man hamna i en situation där man måste croppa sidorna på cinemascopebilden (den blir på tok för bred) och därmed offrar man ju upplösning!

Med en Sony Venice kan man alternativt köra 6:5-gate med 2* anamorfiska objektiv, om man hellre vill det. Med Alexa 65 kan man råka ut för att gate’n croppar i över och underkant, och då, istället för att bokeh’n blir oval, så får den raka linjer i över-och underkant

Venice är bara marginellt större än en Alexa mini, men erbjuder fullframe och 6K. Och skulle Kameran fortfarande kännas för stor, så kör man bara med Extension Unit.

 

Lars Pettersson