Filmteknik på IBC

Här en rapport från Roland Sterner, FSF.
Kunde det finnas något att se på IBC för en filmfotograf som jobbat hela sitt liv med analog filmteknik? Jodå, det fanns vissa inslag som visar att filmtekniken fortfarande finns kvar inom vissa områden.

Jag tittade inte så noga på alla utställare av 3D och DSLR eftersom dessa områden uppmärksammas tillräckligt på andra håll. Påfallande var dock att man inte lagt ner jobb på att framställa övertygande demofilmer, utan nästan genomgående filmat enkla motiv, där 3D-effekten inte gav någonting åt innehållet. Bäst av dem jag såg var filmade scenföreställningar, där djupet verkligen gav en ökad närvarokänsla.

Aatons digitala tillsats, DeltaPack Recorder, som omvandlar 35 mm Penelope-kameran till en digital kamera var naturligtvis intressant, eftersom den ger fotografen möjligheten att betrakta sökarbilden med en klassisk spegelreflexslutare. Inspelningen sker både som RAW i 4K, och som proxy på SD-kort för snabbtitt. Med denna tillsats får kameran en ljudnivå på 18 dB med spegelslutare och kylfläkt igång. Löstagbara hårddiskar gör att ”kassettbyte” går snabbt. Leverans tidigast sommaren 2011.
Aaton

Redan nu finns P+S Techniks digitala tillsats till Arri 16 SR3, med 2/3” chip och full HD, 10 bitar. Liknande tillsatser för SR I och II lär vara på gång.

P+S Technik

Utrustning som omvandlar det analoga filmarvet på 35 mm och 16 mm film till lämpligt digitalt format visades av bl a Arri (Arriscan), The RTI Group, Imagica, och det svenska Linköpingsföretaget ImageSystems, scanner GoldenEye.
Imagica
GoldenEye.

Metoder att arkivera digitala filer för långtidslagring på LTO-5 band visades av bl a For.A. Deras bandspelare heter LTR-100 HS.
For.A
Panasonic arbetar med en liknande konstruktion men är bara i början av utvecklingen. Man strävar efter att skapa ett flexibelt gränssnitt för urval och kopiering av önskade partier av arkivbandet.

För de företag och institutioner som fortfarande hanterar 35 mm och 16 mm film känns det förmodligen skönt att Steenbeck fortfarande finns kvar och tillhandahåller alla typer av klassiska klippbord och spolbord. Företaget är numera placerat i Holland.
Steenbeck

Italienska Cartoni överraskade med att tillverka stativhuvuden av L-typ, med det uttalade syftet att möjliggöra nodpunktsriktiga tagningar! Det trodde jag var bortglömt i dessa digitaltrick-dagar, men tas tacksamt emot av dem som vill prova det ”gamla” sättet att göra filmtricks, typ glasmålningar och försättsmodeller. Modellerna heter bl a Smarthead och Spinhead, och kan givetvis också användas för att låta kameran hänga från jib-armar och kranar, för att den ska komma nära underlaget.
Cartoni

En enda utställare hittade jag som visade något som handlade om filmernas innehåll, vad man ska göra med all förnämlig teknik. Det var Simon Phillips, ofta anlitad gästlärare på Dramatiska Institutet, som visade sina ”Tools of Directing” i samarbete med Directors Guild of Great Britain.

Tools of directing.

En blick in i framtiden fick man speciellt hos två utställare. Panasonic visade en 103” bildskärm med mycket hög bildkvalitet. Än så länge är den extremt dyr, men man har ändå visat att det är tekniskt möjligt att tillverka skärmar i den storleken.
Japanska NHK, som på sin tid introducerade HDTV, visade ett extremt visningssystem, Super HI-Vision, med okomprimerade bilder i 8K och 60p (7680 x 4320 pixels). Bildkvaliteten är helt otrolig och känslan påminner om filmsystemet IMAX. Men det kostar i datamängd: en GB per sekund. Även nedskalat till 4K och visat på en 50” monitor var bildkvaliteten överlägsen allt annat man sett på en bildskärm. Bilden kompletteras av ett ljudsystem med 22 kanaler! Systemet är planerat att vara i bruk (via satellit) först år 2020, och man siktar på bildskärmar i storlek 100 -150”.
NHK

Roland Sterner