Glögg och Glugg hos SIGMA

Onsdag 6e December bjöds det på ”Glögg och Glugg” hos SIGMA Nordic i deras lokaler på Kungsholms Strand 157 I Stockholm.

Och erbjudandet var precis vad det lät som i inbjudan: en möjlighet för branschfolk att träffas och utbyta erfarenheter inmundigandes glögg, lussekatter, öl och pizza!

Att Sigma samtidigt vågade låta hela optikserier ur deras Cine, Art och Contemporary-familjer stå framme, fritt fram för gästerna att fingra på med en pizzaslice i andra handen, tyder på starka nerver från deras sida. Det måste man ta som ett gott tecken.

Sebastian Wivallius, Nordisk Försäljningschef på SIGMA, är ett vandrande uppslagsverk vad gäller SIGMAs objektivserier. ”Allt glas kommer från samma leverantör”, förklarar Sebastian. ”SIGMA är så pass stora så de behöver inte köpa ett parti glas från leverantör A och ett annat från leverantör B. SIGMA jobbar också med en sorts plast i sina objektiv som kallas TSC. Det står för Thermally Stable Composite,  och det är en sorts plast som expanderar och krymper enligt samma index som metallen som används i objektiven. Man slipper alltså optiska problem i samband med extrema temperaturer.  TSC används överallt i objektiven där det inte finns slitage-risk. Om det handlar om delar som kommer utsättas för omfattande mekaniskt slitage så väljer man istället att tillverka dem av metall”.

SIGMAs objektiv kan delas upp på fyra familjer: Contemporary, Art, Sports och Cine. Vad Cine står för behöver vi inte förklara för våra läsare, och där hittar vi SIGMAS vanliga Cine-objektiv och deras kusiner i ”Classic”-serien, de sistnämnda med mer utpräglade, klassiska flares.

Wille Gunnesson, Wilma Wickström och Hampus Svensson från Stockholms filmskola, tillsammans med Charlotta Tengroth FSF.

Contemporary-familjen är objektiv där man satsat på mindre storlek, lättare vikt och lägre pris. Serien vänder sig till videoproffs. Dessa objektiv är inte heller vädertätade, för man tänker sig att den här användargruppen knappast jobbar med vädertätade kameror. Objektiven inom familjen Art kännetecknas av att man valt att vara helt kompromisslös vad gäller prestanda -det ska helt enkelt vara det bästa av alla världar. På grund av det hittar vi objektiv av större storlek här.

Inom Contemporary-familjen kan det finnas viss aberration och vinjettering -men det är lätt att ta bort i post. Sports, slutligen kännetecknas av ljusstarka, långa telen.

Minglandet i SIGMAs lokaler präglades av en både temperatur-mässig och vänskaplig värme, och den stod i stark kontrast till den bitande arktiska kylan som den Stockholmska vinterkvällen utanför bjöd på.

Text och foto: Lars Pettersson FSF

Tags: