Gunnar Fischer 100 år

Gunnar Fischer

Bild från inspelningen av Sommaren med Monika där Gunnar Fischer filmar med en Bell & Howell 2709 med avståndsvev.

Den 18 november fyller Gunnar Fischer 100 år.

Många av hans bilder tillhör de mest kända i filmhistorien och kommer för all framtid att vara en inspiration för alla filmintresserade. Sommarnattens leende (1955), Det sjunde inseglet (1956), Smultronstället (1957) och Ansiktet (1958) tillhör de bäst fotograferade svartvita filmer som någonsin gjorts.

Han är den siste kvarvarande länken mellan svenskt filmfotos nestor Julius Jaenzon och nutiden. Gunnar började som Julius B-fotograf, och Gunnars båda söner Peter och Jens blev filmfotografer.

Gunnar började på SF 1935 som B-fotograf och jobbade med Julius Jaenzon bland annat i numera ganska bortglömda filmer som Johan Ulfstjerna, Äventyret, Sara lär sig folkvett, Pappas pojke och Emilie Högqvist (alla mellan 1936 och 1939). Han jobbade även på två klassiska trettiotalskomedier med Thor Modéen: 65, 66 och jag (1936) och Klart till drabbning (1937). Dessa visas ibland på TV.

Stillbildsfoto: Louis Huch © AB Svensk Filmindustri

Gunnar Fischer

Gunnar Fischer mäter ljuset med en Weston Master exponeringsmätare, under inspelningen av Smultronstället. Från vänster Ingmar Bergman, därefter Bibi Andersson och Victor Sjöström.

Hans debut som A-fotograf kom 1942 med den ganska utskällda komedin Det är min musik (regi Börje Larsson), men redan i denna film blev fotot positivt omnämnt i recensionerna!
Nästa film blev Hampe Faustmans Natt i hamn (1943) och där medverkade Gunnar även i manusarbetet.
1944 fick Gunnar arbeta med den store danske regissören Carl Th Dreyer, som gjorde en experimentell film med bara två personer, därför kallad Två människor. Filmen blev ett ekonomiskt fiasko och utskälld av recensenterna, men även här omnämndes bildarbetet i positiva ordalag.
Han växlade mellan olika genrer och gjorde bl a två filmer med mycket musik och dans: Blåjackor (1945) och Tappa inte sugen (1947), båda med Nils Poppe och Annalisa Ericson.

År 1946 gjorde han en av svensk films första färgfilmer, Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin i regi av Rune Lindström. Laboratoriearbetet gjordes hos Technicolor i England, vilket gjorde att filmen inte hade premiär förrän vid jultid 1947.
Med filmen Hamnstad (1948) inleddes Gunnar Fischers samarbete med Ingmar Bergman, vars femte film detta var. Samarbetet fortsatte sedan med Törst (1949), Till glädje (1950) och ytterligare nio filmer, bland dem de klassiker som nämnts ovan.

Gunnar Fischer

Gunnar Fischers och kanske filmhistoriens mest berömda bild är från Sjunde Inseglet, där riddaren spelar schack med döden, spelade av Max von Sydow och Bengt Ekerot.

En film som ibland visas i TV är Soldat Bom (1948) med Nils Poppe.
Gunnar Fischer visade sin mångsidighet i en lång rad filmer på 50- och 60-talet i de mest skiftande genrer och stilar för många olika regissörer. Han samarbetade bland annat med Stig Olin i Du är mitt äventyr (1958), Arne Sucksdorff i Pojken i trädet (1961), Alf Kjellin i Lustgården (1961), Vilgot Sjöman i 491 (1964), Janne Halldoff i Ola och Julia (1967) och Lars-Magnus Lindgren i Svarta palmkronor (1968).

Omkring 1970 slutade Gunnar Fischer på SF och jobbade därefter några år på Sveriges Television. Där fotograferade han bl a två mycket uppmärksammade TV-serier efter Vilhelm Mobergs romaner: Din stund på jorden (1973) och Raskens (1976).
Gunnar Fischer har också regisserat film, bl a kortfilmen Djävulens instrument (1965), och skrivit och tecknat barnböcker.

Alla medlemmar i FSF och alla övriga filmfotointresserade i hela världen gratulerar Gunnar på högtidsdagen och sänder många hälsningar för all den inspiration och glädje som hans arbeten har skänkt oss.

Den 25 november visar Cinemateket med anledning av Gunnar Fischers 100 årsdag filmen Smultronstället. Det blir också ett samtal om Gunnars filmfotografi. Börjar redan kl.18.00. Flera av Gunnar Fischers filmer visas på Cinemateket med början den 22 november.

Läs mer här
Se titlarna på alla G. Fischers filmer här
Läs också vad Jens Fischer, Jörgen Persson, Aril Wretblad och Katinka Faragó har att säga om Gunnar Fischer på Filmnyheterna.se

Stillbildsfoto: Louis Huch © AB Svensk Filmindustri