Gunnar Fischer har lämnat oss

Gunnar Fischer
FSF har förlorat sin äldste medlem Gunnar Fischer, som avled den 11 juni i en ålder av 100 år och 6 månader. Han var den siste kvarvarande länken mellan nutiden och svensk stumfilm, eftersom han arbetade i många år som B-fotograf till Julius Jaenzon, som kan sägas ha skapat det specifikt svenska filmfotot, med lyriska naturskildringar och känsloskapande ljusbehandling.

Gunnar började som B-fotograf på SF år 1935 efter en period av konststudier. Förutom ett tjugotal filmer som B-foto fick han göra exteriörer och kompletteringar till några filmer.

Han fotograferade han sin första egna film 1942, ”Det är min musik” i regi av Börje Larsson. Hans tredje långfilm var Carl Th Dreyers ”Två människor” (1945), som inspelades i studio med mycket begränsade scenerier. Ändå tyckte Gunnar att han lärde sig mycket om ljussättning med den filmen.

Hans första film med Ingmar Bergman var ”Hamnstad” (1948), inspelad i en neorealistisk stil. Fler Bergman-filmer följde, och i ”Sommarlek” (1951) fångade Gunnar den svenska sommarens ljus, något som han skulle göra med stor skicklighet i många kommande filmer.

I mitten av 1950-talet kom en rad filmer som för evigt är inskrivna i filmhistorien, och där fotot spelar en avgörande roll för resultatet: ”Sommarnattens leende” (1955), ”Det sjunde inseglet” (1957) och ”Smultronstället” (1957). Den sistnämnda valdes ut till Imagos bok ”Making Pictures – 100 Years of European Cinematography” som en av de 100 bäst fotograferade filmerna i Europa sedan 1895.
Samarbetet med Ingmar Bergman avbröts efter ”Djävulens öga” (1960) och Gunnar arbetade därefter med många andra regissörer och i olika genrer, även i färg. Ett litet utdrag ur listan på filmer visar hans mångsidighet och förmåga att samarbeta med olika typer av regissörer: ”Pojken i trädet” (Arne Sucksdorff, 1961), ”Lustgården” (Alf Kjellin, 1961, färg), ”Kort är sommaren” (Bjarne Henning-Jensen, 1962), ”491” (Vilgot Sjöman, 1964), ”Ola & Julia” (Janne Halldoff, 1967, färg) och ”Miss and Mrs Sweden” (Göran Gentele, 1969, färg).

År 1970 slutade Gunnar på SF och började på Sveriges Television, där han bl. a. filmade de populära TV-serierna ”Din stund på jorden” 1973 och ”Raskens” 1976.

Gunnar Fischer deltog gärna i FSF-träffar och årsmöten. Det var alltid intressant att lyssna till hans minnen från gångna tider, och han ställde gärna upp på intervjuer, även i hög ålder. Hans arbeten kommer att fortsätta inspirera nya generationer av filmskapare, som exempel på hur långt man kan nå med ett noggrant genomarbetat filmfoto.

Roland Sterner, FSF