Han, hon och pengarna – SFI:s jämställdhetsrapport 2018
Idag presenteras Svenska Filminstitutets nya jämställdhetsrapport, den andra i ordningen. Den här gången tar vi reda på mer om hur jämställda pengarna är. Förutom villkoren för kvinnliga regissörer har vi också analyserat skillnader i rollsättning och karriärsspann mellan kvinnliga och manliga skådespelare.
Med start 2017 ger Filminstitutet varje år ut en jämställdhetsrapport, som en del av vår handlingsplan för en mer jämställd filmproduktion. Förra årets rapport “Hit och ännu längre” riktade in sig på hur arbetet för en mer jämställd filmbransch har sett ut historiskt.
Årets rapport “Han, hon och pengarna” fördjupar sig i kunskapen om kvinnor i filmbranschen, och undersöker hur pengarna fördelas. Det är ofta pengarna, snarare än jämställdhetsplaner och styrdokument, som styr i verkligheten och som visar på maktförhållanden.
I rapporten tittar vi på hur inspelningsbudgetar och distribution ser ut beroende på om det är en kvinna eller man i regissörsstolen, och vilka strukturella förutsättningar kvinnor har i relation till män i filmbranschen. Utöver regissörer, manusförfattare och producenter inkluderar analysen även skådespelare, då kvinnliga skådespelare genom åren har vittnat om en stark mansdominans i branschen och en snävhet i vilka slags roller de får.
Några av de fakta som presenteras i rapporten:
Genomsnittsbudgeten för långfilm är lägre för kvinnliga regissörer jämfört med manliga.
Andelen kvinnor i nyckelpositioner (regi, manus, producent, huvudroll) minskar ju högre budgeten blir.
Kvinnliga filmskapare ger fler kvinnliga huvudroller.
Ju högre budget en film har, desto större är publiken. Men av filmer med hög budget (över 35 miljoner kronor) är bara en dryg fjärdedel regisserade av kvinnor.
Åldersspridningen är snävare för kvinnliga skådespelare. Män kan få stora roller in i femtioårsåldern, medan kvinnornas karriärstopp sker innan 40. I genomsnitt har män sex år längre karriär än kvinnor.
– Tidigare har vi räknat på hur många kvinnor som får göra filmer, men här har vi även undersökt vilken slags filmer det handlar om. Den svenska filmbranschen är jämställd, men bara upp till budgetar på ungefär 20 miljoner kronor. Vid högre budgetar minskar andelen kvinnor markant, både vad gäller manusförfattare, regissörer, producenter och även för huvudroller, säger Jenny Wikstrand, analytiker på Filminstitutet och redaktör för rapporten.
– Vi ser i rapporten att den stora publiken kommer till filmer med hög budget, och att det i stor utsträckning är männen som får göra de filmerna. Det här är en utmaning som hela filmbranschen behöver ta sig an, för att den svenska publiken ska få ett så brett och rikt utbud som möjligt, säger Anna Serner, vd för Filminstitutet.
En engelsk version (både tryckt och digital) kommer att finnas tillgänglig inom kort.
För frågor kring rapporten, kontakta Jenny Wikstrand, analytiker Filminstitutet, jenny.wikstrand@filminstitutet.se, 08-665 11 82.