James Bond ”SPECTRE” inspelad på film/digitalt och projicerad i 4K
Om fotot och fotografen Hoyte van Hoytema, FSF, NFF, i den senaste Bond-filmen skriver Gunnar Rehlin/TT:
”Svensk/Holländske fotografen Hoyte van Hoytema, FSF, NSC, var filmens fotograf och Mendes och Craig, regi resp. huvudroll, höjer denne till skyarna.”
”Jag har tidigare jobbat med flera av väldens bästa filmfotografer och Hoyte hör hemma bland dem. Ni borde göra honom till en nationalskatt i Sverige. Fast jag har hört att holländarna hävdar att han är holländare. Ni får väl ta hälften var, säger Sam Mendes.”
Den 24:e James Bond filmen projiceras med dubbla projektionssystem SRX-R320 på Royal Albert Hall i London på världspremiären av ”Spectre”. Stjärnorna som deltog kunde se den 24:e James Bond filmen som aldrig förr, eftersom den visades med Sony 4K teknik som kan ge liv åt varje detalj i filmen med en spännande realism.
Sam Mendes regi av ”Spectre”, med foto av Hoyte van Hoytema, FSF, NFF, (Interstellar), och med Daniel Craig i sin roll som 007 för fjärde gången. ”Spectre” är producerad av Michael G. Wilson och Barbara Broccoli. Manuset är skrivet av John Logan, Neal Purvis, Robert Wade och Jez Butterworth, med en historia av John Logan, Neal Purvis och Robert Wade.
Van Hoytema varvade följande utrustning: 65 Alexa Arri och Panavision Primo 70; Alexa Arri och Panavision AWZ2 XT M (för flygbilder); Arriflex 235 och Panavision Primo; Arriflex 435 ES och Panavision Primo; Beaumont VistaVision och Panavision Primo Kamera; Panavision Panaflex Millennium XL2, Panavision Primo, C-, E-serien, ATZ, Zeiss Master AWZ2 och Anamorphic.
Filmen visades med hjälp av ett dubbelt projektionssystem består av två SRX-R320 projektorer, för att få upp ljusstyrkan, levererade av Sony Digital Cinema 4K, som erbjuder enastående egenskaper klarhet, färg och kontrast. Spectre är den andra Bond-filmen som projiceras på teatrar som digitalt innehåll (DCP) 4K. Med fyra gånger högre upplösning än full HD-TV konsumtion eller projektion konventionella 2K, 4K garanterar maximal tydlighet för filmpubliken, även på större skärmar.
I novembernummret av American Cinematographer finns ett stort inspelningsreportage om Hoyte och hur den filmades.
Här kan du läsa en lång artikel på ASC:s webbsida.