Leon Vitali, Filmarbetare

English version found here.

Det har varit en hel del uppmärksamhet kring Tony Zierras dokumentärfilm ”Filmworker” under hösten och trots att filmen hade premiär redan för över ett år sedan, under Cannesfestivalen i fjol, så är den fortsatt högaktuell. Filmen har erhållit -och nominerats till- en rad fina utmärkelser och fått idel lovord från en entusiastisk kritikerkår, och söndagen den fjärde November i år var så filmens huvudperson, skådespelaren Leon Vitali, personligen på plats i Filmhusets Bio Mauritz, för att presentera den.

 

 

Rent praktiskt gick detta till så, att ”Filmworker” först visades i Bio Victor och därefter hade en kort frågestund, utformad som ett samtal mellan Leon Vitali och Filminstitutets Per Perstrand, arrangerats tvärsöver foajén i Bio Mauritz.

Leon Vitali

Leon Vitali svarar mycket vänligt och utförligt på de frågor som ställs -och många fler fakta och anekdoter framkommer än vad filmen hinner förmedla. Samtalet kommer att handla om Leon Vitalis egen karriär lika mycket som om hans mångåriga samarbete med Stanley Kubrick. Vad många som bara vagt känner till Leon Vitali kanske inte är medvetna om, är att han var mitt uppe i en mycket framgångsrik och lovande skådespelarkarriär, när han plötsligt bestämde sig för att på heltid -i ordets verkliga betydelse(!)- arbeta som assistent till Stanley Kubrick.

Men från Vitalis skådespelarkarriär finns många fina minnesbilder att ta del av. En tidig långfilmsinspelning han arbetade på, ”Catholics” (1973), hade Martin Sheen, Cyril Cusack och Trevor Howard i rollistan och spelades in på Irland. Vitali blev mycket imponerad av hur hans skådespelarkollegor kunde ägna sig åt krogrundor ända in på småtimmarna -och ändå vara totalt punktliga och kunna sina repliker felfritt morgonen därpå- och han insåg att det var deras förmåga att fokusera hundraprocentigt när det verkligen var skarpt läge, som var den avgörande faktorn. Och just den här förmågan att fokusera ordentligt är ett återkommande ledmotiv genom dagens samtal.

1974 handplockades så Vitali att spela Lord Bullingdon i Kubricks ”Barry Lyndon” (1975) och han kom så väl överens med regissören att han bad att få vara med under filmens efterarbete, av ren nyfikenhet och bara för att lära sig mer om filmarbete. Två år senare spelade Vitali huvudrollen i ”Terror of Frankenstein” (1977) som spelades in i Sverige och på inspelningen träffade han sin blivande hustru Kersti Vitali med vilken han fick två barn. Leon Vitali kom nu att dela sin tid mellan Sverige och Storbritannien under de kommande nio åren.

Foto: True Studio Media/Kobal/REX

Men det dröjde inte länge innan Kubrick lockade till sig Leon Vitali igen, och Leon kom att göra en ovärderlig insats på Kubrickfilmerna ”The Shining” (1980) och ”Full Metal Jacket” (1987) som rollbesättare (och mängder av andra arbetsuppgifter) och intervjuade bland annat bokstavligen tusentals unga barn för att hitta rätt person att spela Jack Nicholsons son. Vad han då letade efter var just den här förmågan att verkligen fokusera, och blott fyra-årige Danny Lloyd, som fick rollen, hade den i överflöd.

Trots att Leon Vitali vid den här tiden hade arbetat för Stanley Kubrick i närmare elva år, hade inget av detta förberett honom på vilken holmgång inspelningen av ”Full Metal Jacket” skulle bli!

Utöver att arbeta med filmens rollbesättning och vara ”acting coach” åt i princip hela rollistan tillkom nu en övermänsklig utmaning i form av tidstypiska åldersstigna marinhelikoptrar och stridsvagnar som inte alltid ville fungera som de skulle. Personalomsättningen på den inspelningen var enorm, folk sade upp sig hela tiden. ”Sleeping isn’t an option”, som Leon Vitali formulerar det.

Dokumentären ”Filmworker” ger den åskådare som anstränger sig att “läsa mellan raderna” en tydligare bild av Stanley Kubrick som filmskapare än vad som tidigare varit tillgänglig, inte minst i kombination med Leon Vitalis rikliga anekdoter under frågestunden.

Den bild av Stanley Kubrick som nu växer fram, är bilden av en regissör som kunde kräva 140 tagningar av en scen och kunde vara ett totalt kontrollfreak -men som lika gärna kunde nöja sig med tre tagningar av en scen i ett annat sammanhang och följa ett regi-förslag från en snickare på inspelningsplatsen. Och att Tom Cruise, vid en tidpunkt i sin karriär då han kunde begära 20 miljoner dollar för en roll och spela in fyra filmer om året, istället valde att tillbringa mer än ett år i London på Stanley Kubricks filminspelning ”Eyes Wide Shut” (1999) upplevde Leon Vitali som närmast rörande. Cruise var enormt fokuserad under inspelningen.

”Hängivenhet” känns som ett otillräckligt ord för att beskriva de 24-timmars arbetsdagar som Leon Vitali under ett kvartssekel levererade under Stanley Kubricks ledning. Idag arbetar Vitali heltid med Stanley Kubricks kvarlåtenskap, för det finns i praktiken ingen som har bättre insyn i hur regissören ville att färgkorrigering, ljudspår osv osv på de olika filmerna skulle vara.

Leon Vitali svarade öppenhjärtigt på frågor. Som ni kan se anlitar vi båda samma frisör. 😉

Vitali medger att han sett enbart ”A Clockwork Orange” (1971) över tusen gånger och de andra titlarna minst hundra gånger vardera. ”Och jag tröttnar inte på dem” tillägger Vitali med ett leende.

 


 

Lars Pettersson