Nolans Dunkirk i 70 mm på svenska biografer

Dunkirk som 70 mm kopia provkörs i en av Rigolettos DP 70-projektorer.

Nu på onsdag den 19:e har Christopher Nolans senaste opus, krigsfilmen Dunkirk, premiär på de svenska biograferna. Det kan väl knappast ha undgått någon av våra läsare att Hoyte van Hoytema, ASC, FSF, NSC står för fotot på den här filmen, liksom på Nolans föregående film Interstellar. Och precis som med Quentin Tarantinos The Hateful Eight för knappt två år sedan, kommer filmen att visas i 70 mm kopia på några utvalda svenska biografer.

I december 2015 hade Tarantinos The Hateful Eight premiär i Sverige och visades som 70 mm kopia på en enda biograf: Rigoletto i Stockholm. Publiktrycket blev enormt och Rigoletto blev en av de mest framgångsrika biograferna i världen som visade filmen, man drog in närmare sex miljoner kronor på en enda duk. Det blev uppenbart för såväl SF Bio som den amerikanska distributören att publiken aktivt sökte upp biografer som visade filmen som analog kopia, så när nu Christopher Nolans Dunkirk, som uteslutande spelats in på 65 mm film, når den svenska biopubliken har man från SF Bio:s sida satsat rejält: tre biografer i Sverige visar filmen i 70 mm. Förutom Rigoletto i Stockholm handlar det om Bergakungen i Göteborg (som kan skryta med 4 meter bredare duk än Rigoletto) och Royal i Malmö.

The Hateful Eight var som bekant inspelad i Ultra Panavision, vilket ställde extra höga krav på projektionen eftersom formatet kräver anamorfiska objektiv. Dunkirk är inspelad med sfäriska objektiv i 15 perf IMAX och ”vanlig” 5 perf 65 mm, till 70 mm visningarna har man sedan låtit kopiera upp 70 mm IMAX och ”vanliga” 70 mm kopior, så kallad Todd AO. Todd AO-formatet är en lindrigare utmaning att projicera eftersom alla objektiv är sfäriska och bilden är heller inte så extremt bred, sidförhållandet är 2,2:1. Och SF Bio har som sagt tagit i ordentligt, man har införskaffat sex nya Schneider projektionsobjektiv och ordnat Datasat-läsare för det digitala ljudet till samtliga projektorer som mobiliserats till de här visningarna.

I USA och resten av världen är satsningen på 70 mm kopior mycket ambitiös, ett skäl att man kunnat gå upp i så många kopior i USA är att Warner Brothers köpte hela den ”flotta” av 70 mm projektorer (över 100 stycken) som Weinstein Co mobiliserade för The Hateful Eight. I Europa går filmen upp i 70 mm på hela 27 biografer, och den europeiska galapremiären, med Christopher Nolan närvarande, hålls måndag 17e juli i (var annars?)  …Dunkerque i Frankrike!

Filmen är Christopher Nolans kortaste -speltiden är 2 timmar- sedan debuten 1998 med lågbudgetfilmen Following. Enligt ryktet är hela 100 av Dunkirks 120 minuter inspelade i IMAX-formatet.

Lars Pettersson