Oslo Digital Conference del 2

image
Vi fick en fin presentation från Carlos Alvares, P+S Technik, av SI-2K digitala kamera, som fått en enorm uppmärksamhet världen över efter att Anthony Dod Mantle, BSC, DFF, fick en Oscar för sitt foto i ”Slumdog Millionaire”, som till stora delar är filmad med SI-2K kameran.

Den nya Weisscam HS-2 är en mycket intressant high speed kamera som kan spela in full HD upp till 2.000 b/s eller i 2K RAW upp till 1.500 b/s, och den arbetar som en självständig kameraenhet utan kablar, datorer, etc. och spelar in på ett ”digitalt magasin”. Man kan filma 24-25 b/s med samma kamera, vilket är vilktigt i reklamfilmer där man blandar HS och SS och vill ha samma look och färgton.

SI-2K kameran har fått en enorm uppmärksamhet världen över efter att Anthony Dod Mantle fick en Oscar för sitt foto i ”Slumdog Millionaire”, som till stora delar är filmad med SI-2K kameran.

Man skall se denna kamera som en mindre variant av ARRIFLEX D21.
Skillnaden är ungefär densamma som mellan 16 och 35 mm film. SI-2K kameran har en 2/3” CMOS sensor (16 mm) medan D21 har en 35 mm stor CMOS sensor. Upplösningen är 2K eller HD 1920×1080, med bildfrekvenser upp till 25 b/s för 2K och 30 b/s för HD 1920x1080p samt för HD 1280x720p upp till 85 b/s och SD 720x576p upp till 150 b/s.

image
SI-2K kameran är uppbyggd med en avtagbar sensorenhet med objektivfattning, varför kameran kan göras mycket liten och inspelningen sker då via kabel till kameraenheten eller direkt till en portabel dator. Det var så som Anthony Dod Mantle använde kameran i ”Slum dog Millionaire” där datorn var placerad i en ryggsäck. Objektivfattningen är P+S IMS, (Interchangeable Mount System), vilket ger möjligheter till att enkelt använda objektiv med olika fattningar, allt från PL till C-gänga, och stillbildsobjektiv; Nikon, Canon, Leica, m.fl., samt för videoobjektiv med B4-fattning.

Ljuskänsligheten är 250 ISO i 3.200°K och 160 ISO i 5.600°K ljus och med et tonomfång av 11 bländarsteg. Inspelningen sker på utbytbara hårddiskar som RAW-filer 10 bit log med CineForm RAW Codec, som har stöd i både Apple Final Cut och Adobe Premiere.

Den elektroniska sökaren är uppbyggd med OLES teknik som ger en skarp och ljusstark bild. Sökaren har ett mycket bra okular, linkande de som finns på filmkameror och kan fås med ”värmeelement”, vilket behövs i kallt klimat för att undvika imma. Det finns en optisk sökare med en prisma som stråldelare för videoobjektiv med B-4 fattning. Man kan t.ex. använda Zeiss DigiPrime eller andra högkvalitativa HD-videoobjektiv. Prisman delar ljuset från objektivet så att 50% går till sökaren och 50% till sensorn. Man förlorar därmed ett bländarsteg i ljus till sensorn och är begränsad till användningen av videoobjektiv, då prisman är en del av det optiska systemet. Man använder en LCD Touchscreen varifrån kamerans menyer ställs in.
Broschyr på PS SI 2K kameran som pdf-format här


image
OBJEKTIV. P+S har tagit fram två nya serier av objektiv. Dels en 35 Digital Lenses som i grunden är Zeiss stillbildsobjektiv med Nikon-fattning, till vilka P+S har gjort nya objektivhus med kuggkransar för både skärpa och bländare och med en frontdiameter av 95 mm. Brännvidderna är 18, 25, 35, 50 och 85 mm.
35 digital lenses, broschyr som pdf.
35 digital lenses, katalog som pdf

16 Digital Lenses är en ny serie objektiv som är mindre och lättare med glas från Rodenstok och mekanik från P+S. Fattningen är IMS och objektiven är speciellt framtagna för att SI-2K kameran. Brännvidderna är 8, 12, 16, 25, 35 och 50 mm, T1.7 –T1.9, Kuggkransar för fokus och bländare samt 60 mm front på alla objektiv. Objektiven är s.k. telecentriska varför de passar speciellt bra till kameror med CMOS eller CCD sensorer.
16 Digital Lenses, broschyr
16 Digital Lenses, faktablad


image
Weisscam HS-2 (nu i andra versionen) har blivit en fantastiskt high speed kamera som kan spela in i många olika format; 2K RAW upp till 1.500 b/s, HD 1920x1080p upp till 2.000 b/s, och 1280x720p upp till 4.000 b/s. RAW format okomprimerat 12 bit eller YCC 4:2:2 och 4:4:4 10 bitar. Det dynamiska omfånget är 10 steg och ljuskänsligheten 600 ISO. Den har en Super-35 mm stor CMOS-sensor.

Kameran har fått ett ”Digitalt Magasin” med fasta minnen med 16 eller 32 GB, utbyggbart till 2 TB (Terra Bytes). Inbyggd LCD-skärm för omedelbar kontroll av inspelat material. Kameran kan samtidigt ge ut både en RAW-signal samt en HD-video-signal för inspelning på ett andra ”magasin”, samt HD-signal för monitor.

image
Sökaren är elektronisk och densamma som på P+S SI-2K kameran. P+S håller på att utveckla en optisk sökare med en s.k. pellicle mirror, ett tunt membran som reflekterar en del av ljuset till sökaren. Det går ej att ha en roterande spegel i kameran med bildfrekvenser upp till 4.000 b/s. Objektivfattningen är P+S IMS, som gör det möjligt att använda många olika objektivfattningar.

Jag använde Weisscam av version ett för ett par reklamfilmer i höstas och resultatet inspelat med 1.000 b/s blev fantastiskt bra. Tyvärr var ljuskänsligheten på denna första generation av kameran endast 160 ISO, vilket krävde mycket ljus. Med en ljuskänslighet av 600 ISO, som den nya kameramodellen har, behövs endast 1/4-del av ljusmängden.

Här några fakta som P+S framhåller som fördelar jämfört med andra HS-kameror.

We have a stand alone camera, optionally wireless remote controlled
We are much faster (2K: 1500fps, 1080p: 2000fps, 720p: 4000fps) than
Competition.
We also can do 24/25fps.

We can do 2K (2048 x 1556) with standard 35mm lenses.

We have a sensor with a maximum sensitivity of 600ASA.

We have a global shutter, NO rolling shutter.
We have plenty of mounting space for accessories.

We just do film and TV and optimize the camera just for this market .
We have a complete DC/DC power management for accessories (24V out & 12V out) .

We have a direct development line for improvements and inputs from the
customer.

We have a two-stream-camera (RAW and HD) over HD SDI. That means, you have two workflows: a video based or a file based workflow. This is futuresave.

We can do 4:2:2 over dual link (as we use a single CMOS sensor, the 4:4:4 is emulated by 4:2:2 plus 0:2:2. This is common with all single chip CMOS cameras) .

We offer a whole workflow, not just a camera.

We offer the DIGIMAG as an standard recorder for any other camera or to use as a standard player for any other issues (you can rent it out without the camera) .

We offer the external Debayerbox for a real-time workflow without rendering times.

We have a community for jobs and for jobs with more than one camera
In normal ad-shootings, there were necessary two cameras up to now. One high-speed camera for Slowmo, and a 435 for the beauty shots.
The 435 is not necessary any more, because the HS-2 shots 24/25fps too. And you save the colour matching between film and digital.

At these days CLAIRMONT CAMERA is testing the HS-2 and from their feedback they are satisfied. Also NHK in Japan is already shooting.
The company GULO FILM has presently finished wildlife shooting in the north of Finland successfully.

Here you can download the latest footage, shot with a preliminary sensor and preliminary processing. The serial images are much better, as we already know.

Här länk till sida med rörliga bilder

id: media

pass: 35diGital

Weisscam HS-2 broschyr som pdf
Weisscam katalog
IMS lens mounts
Mer om Pellicle som beam splitter kan du läsa här