Oslo digital conference del 3

image
En mycket intressant programpunkt var presentationen av nya Sony F35, där vi först fick en teknisk presentation av Richard Lewis, Sony, och därefter fick vi se en ny Belgisk kortfilm fotograferad av Louis Philippe-Capelle, SBC, med F35 kameran och Hawks nya anamorfiska objektiv faktorn 1.3X som ger scope-formatet 2.35:1.

Sony F35 presenterades av Vidar Engen och vi fick se en nyinspelad kortfilm i scope-formatet fotograferad av Louis Philippe-Capelle, SBC. Sony satsar på en CCD-sensor, samma som finns i Panavisions Genesis-kamera. De säger att CCD-sensorna ger en bättre bild än vad de kan få med en CMOS-sensor. Sony tillverkar också CMOS-sensorer för kameror i den lägre prisklassen, under 100.000:- Sony använder för CCD s.k. bandfilter i rött, grönt och blått och 12.5 miljoner pixlar och inte s.k. Bayer-pattern-filter som på t.ex. RED då dessa inte ger full färgupplösning i RGB utan har 50% gröna och 25% röda och blå filter framför sensorn.

image
Elektroniken i F35 är gjord med senaste tekniken och ger en brusfri bild med ett tonomfång av hela 12 bländarsteg. Med detta stora tonomfång är det lättare att exponera bilden rätt och behålla teckning i högdagrarna utan att lågdagrar och skuggorna blir för mörka. Man kan spela in RGB i två kvalitetsnivåer 4:4:4: eller 4:2:2 med 880 Mbit/sek. eller 440 Mbit/sek.

Bildfrekvenserna är 1-50 b/s. Det finns ett flertal gammakurvor att välja bland, och man kan själv skapa kurvor som man via minneskort kan överföra till kameran och man kan spela in med s.k. S-log, som ger en bild med låg kontrast, speciellt användbar om slutresultatet skall vara filmkopia, men som kräver efterarbete med att justera in rätt kontrast och färgmättnad.

Ljuskänsligheten är 450 ISO. Om man justerar bilden av en gråskiva med 18% reflexion till att ge 43% IRE så ger F35 ett tonomfång av +5,32 till –7,73 steg, vilket totalt ger ett dynamiskt tonomfång på 12 bländarsteg. Man ser här att kameran har ett bra omfång i bildens mörka partier, så om man ser till att inte högdagrarna blir överexponerade så får man en bra bild, som tillåter stora möjligheter till efterkorrigering. F35 har fått en ny färgsökare som ger en bättre bild och man kan ändra sökarens färgtemperatur till att passa den färgtemperatur som ljussättningen har. Viktigt!! Filmar man i lampljus 3.200°K så måste sökaren justeras till denna färgtemperatur, i annat fall så ser sökarbilden blå ut.

Alla Arris tillbehör som base plate, follow focus, objektivmotorer, mm. passar till F35. PL-fattningen har kontakter för både Arri/Zeiss och Cooke S-4 objektiv för att kunna spela in metadata från objektiven.

image
Vi fick se en ny kortfilm, “Waiting for the rain to stop”, fotograferad i scope av den Belgiske fotografen Louis Philippe-Capelle, SBC, med Sony F35 och Hawks nya anamorfiska 1.3x objektiv. Med senstorleken 1.78:1 x 1.33= 2.37:1 vilket motsvarar scoope-formatet, Den anamorfiska faktorn är 1.33x, fast Hawk har betecknat dem 1.3x för enkelhetens skull. Det är en helt ny serie objektiv speciellt framtagen för 1.78:1 (16:9) formatet och passar både 35 mm film 3-perf och digitala kameror med 35 mm sensor, som t.ex. Arri D21, RED m.fl. kameror.

Filmen handlar om en man och en kvinna, okända för varandra, som söker skydd undan en kraftig regnskur i en öppen port in mot en gård. Det uppstår en erotiskt spänning dem emellan som slutar med en kyss och sedan skiljs de båda åt när regnskuren är över. Filmen är snyggt fotograferad och man ser att F35-kameran har ett stort tonomfång och en mycket hög skärpa och fin färgåtergivning.

Fakta om filmen:

“ En attendant que la pluie cesse…”” “Waiting for the rain to stop…”

Director: Charlotte Joulia

Producer: Wakat Films

Cinematography: Louis-Philippe Capelle sbc

Camera: Sony F35, Hdcam sr 4:4:4 sLog filmstyle

Format: anamorphic 2,40:1 scoope

Camera: from Band Pro Munich

Lenses: Vantage Hawk Anamorphic V-Lite serie(ratio X1,3) from Vantage Munich

Accessories: HoverlorD Belgium

Post Production and Digital Intermediate: HoverlorD

Läs mer om att filma med F35 här

Läs mer om Hawks 1.3x anamorfiska objektiv här, pdf-fil

Läs här vad Louis-Philippe Capelle säger om objektiven

Läs mer om Hawk V-lite anamorphics 1.3x squeeze

Som jag tidigare publicerat på denna web-sida kommer Sony i slutet av 2009 med en ny kompakt HDCAM SR camcorder med en helt ny design gjord med tanke på drama och filmproduktion.

Här hittar du föregående artikel

Läs mer om SWR-9000 HDCAM SR camcorder här