Oslo digital conference del 4 OCEANS

image
Den franske filmfotografen Philippe Ros, AFC, har varit huvudansvarig för tekniken i filmen Oceans och tillsammans med ett trettiotal fotografer, samt regissörerna Jacques Perrin och Jacques Cluzaud, under tre och ett halvt år filmat över och under vattnet i oceanerna runt vår jord.

Bl.a har den svenske filmfotografen Eric Börjesson, FSF, varit med under stora delar av inspelningen och Philippe Ros berömmer Eric Börjessons arbete som filmfotograf, både över och under vattnet. ”Eric har gjort några av våra bästa bilder, bl.a. på Antarktis med pingviner,” säger Philippe Ros.

Efter många tester med både film och HD-video beslutades att alla övervattensbilder skulle filmas med 35 mm film i 3-perf och huvuddelen av undervattensbilderna med HDCAM och Sonys HDW F900 kameran, som då var den bästa HD-kameran på marknaden.

Det började med att Philippe Ros och hans team testade kameror och objektiv. För detta skapade de ”Tingeling”, en dykare draperad med olikfärgade tyger, flor och aluminiumfolie, m.m., allt för efterlikna de fiskar och motiv som skulle komma att bli deras ”skådespelare”.

När det gäller filmkameror blev det Arri 435 som ger möjlighet till high speed 150 b/s och ändring av bildfrekvensen under tagning med exponeringskompensation. Aaton 35 III mm blev använd för både över- och undervattensbilder. Objektiven var ett viktigt val, berättar Luc Drion, AFC, fotografen som bl.a. tagit dom fantastiska flygbilderna och bilderna av delfiner. Bra kontrast och skärpa är viktiga faktorer och efter tester föll valet på Zeiss Master Zoom 16.5-110 mm, T2.6 och den nya lilla zoomen 15.5-45 mm, T2.6 samt Angenieux Optimo 24-290 mm, T2.8. Då det gällde objektiv med fasta brännvidder föll valet på Zeiss Master Primes som ger en fantastisk skärpa och hög kontrast, berättar Luc Drion.

Då många av övervattensbilderna filmades från en båtburen kran med gyrostabiliserat kamerahuvud, var det inte tänkbart att använda fasta brännvidder för dessa bilder av praktiska skäl. De nya zoomobjektiven ger en kvalitet som är fullt jämförbar med de bästa objektiv med fasta brännvidder och gav stora möjligheter att snabbt ändra bildvinkel. Filmmaterialet kom från Kodak, Vision2/50D, och 250D samt 100T och 200T.

Här en artikel från Arri Newletter om val av objektiv for OCEANS

När det kom till valet av HD-kameror vad den bästa kameran på marknaden just då Sony HDW F900/3. För objektiv till HD-kameran föll valet på Zeiss Digi Primes, utan tvekan de skarpaste och de objektiv som ger högst kontrast, tack vara en effektiv antireflexbehandling samt störljusabsorberande hinder inne i objektiven.

Philippe Ros fick reda på att Zeiss då arbetade med att ta fram ett zoomobjektiv till HD-kameror med 2/3” sensorer, Digi Zoom 6-24 mm, och det var lämpliga brännvidder för undervattensbilder. Han fick låna en tidig prototyp och testerna verkade lovande, men Philippe var inte helt nöjd utan pressade Zeiss till att förbättra objektivets optiska kvalité och reducera ströljus, vilket visade sig vara möjligt. Undervattenshusen till kamerorna gjordes av ett helt stycke aluminium som frästes ut till rätt form av det Schweiziska företaget Subspace.

När det gäller HDCAM F900/3-kameran var det viktigt att ha möjligheten att utifrån undervattenshusen kunna ändra färg (Matrix) och kontrast (Gamma) för att få bästa resultat vid olika färg på vatten och under olika ljusförhållanden.

Philippe Ros kom fram till att fem olika färginställningar och lika många gammakurvor skulle räcka. Under produktionens gång visade det sig att oftast var det två färginställningar som blev använda, en för blått vatten och ett för grönt vatten, samt för 0-10 meters djup och en mellan 10-25 meter, samt en för djupare än 25 meter. För kontrastinställningarna, gammakurvor, blev det en för hög kontrast, den andra för låg kontrast i ljus och motiv mest använda. Med de gammakurvor och färginställningar som Philippe gjort ser han HDCAM-materialet som ett digitalt negativ som skall efterbehandlas för att få rätt färg och kontrast, därför eftersträvade han att få med så mycket information som möjligt och ser till att inte överexponera högdagrarna. Blir det lite brus i skuggorna kan man alltid reducera detta i samband med ljus/färgsättningen.

På slutet av filmningen togs några scener med Sony F23 kameran och ett snorkelobjektiv från Inovision. F23 är en betydligt bättre kamera, berättar Philippe Ros, som tillägger att tonomfånget är 11 bländarsteg och genom inställning av gammakurvan kan få 7-8 steg över grått, 18%, och 3-4 steg under.

Undervattensfotograferna utrustades med luftaggregat som inte släpper ut några luftbubblor, detta för att de skulle kunna närma sig fiskar utan att skrämma dem, och på så sätt kunde de komma mycket nära även de skyggaste fiskar och valar.

Den välkände filmfotografen Luciono Tovoli, AIC, ASC, har varit kreativ konsult och ansvarat för ljussättningen av filmen (Grading Art Supervisor).

Filmen Oceans kommer att gå upp på biograferna i april 2010 och det kommer också att göras 70 mm kopior för IMAX-biografer.

Mer info om filmen Oceans

[Press kit här](OCEANS](http://phe.rockefeller.edu/docs/Jacques_Perrin_PRESSKIT_1_.pdf)
Trailer finns att ladda hem här

Nearly three-quarters of the earth’s surface is covered by oceans. French co-directors Jacques Perrin and Jacques Cluzaud have set out to capture the full expanse of these waters that have played such a crucial and constant role in the history and sustenance of man. The deep and abundant oceans are places of great mysteries and dangers that this film will dare to explore.
Director: Jacques Perrin, Jacques Cluzaud
Director of photography: Philippe Ros.
Release Date: April 22, 2010

image

image

image

image

image

image

image

image

image