Panasonic Varicam Workshop 2017

Nela Pertl och Luc Bara från Panasonic.

Nela Pertl och Luc Bara från Panasonic.

(English version of this article can be found here.)

Torsdagen den 16e februari, på Svenska Filminstitutets Bio Victor, genomförde FSF i samarbete med Panasonic och Mediateknik AB ”Varicam Experience and Colour Managment Workshop”. Workshopen är uppbyggd kring tre föredrag, först ut är Panasonics egen Luc Bara följd av den norske filmfotografen John Christian Rosenlund, FNF och avslutningsvis coloristen Dado Valentic. Därefter har publiken möjlighet att ställa frågor till föredragshållarna och workshopen avslutas med mingel i Filmhusets foajé utanför Bio Victor.

Drivande från FSF:s sida för att förverkliga det här projektet är Alex Linden och Michael Kaare Petersen, och innan det hela går av stapeln hinner Michael precis förklara för mig vad tanken med workshopen är.

“FSF måste arrangera fler event av det här slaget, dels vill vi att tillverkarna –i just det här fallet Panasonic- skall få höra från oss vilka egenskaper vi framför allt värdesätter hos utrustningen, men dels vill vi också genom den här typen av workshop nå ut till fler yrkesgrupper som colorister, gaffers, producenter och regissörer. Jag har stor erfarenhet av att arrangera events eftersom jag under de senaste sju åren varit mycket engagerad i GoKinema i Göteborg. Vi i FSF måste få liknande saker att hända i Stockholm också”.

Luc Bara förklarar Varicams många finesser. Prestigefyllda aktörer som BBC, CBS, HBO och Netflix har varit snabba att utnyttja Varicam till sina produktioner.

Michael Kaare Petersen inleder evenemanget med ett kort anförande för FSFs räkning och lämnar därefter över ordet till Panasonics Luc Bara, som berättar att Panasonic Varicam lanserades för 12 år sedan och fick ursprungligen sitt namn för att den var en av få bandbaserade videokameror som kunde filma med varierande antal bilder per sekund. Sedan dess har kameran naturligtvis utvecklats, och sedan två år tillbaka arbetar Panasonic –framgångsrikt- på att lansera den i sitt senaste utförande.

Den finns i nuläget i tre skepnader som alla har samma 4K super-35 sensor: varicam 35, LT (för light) och PURE. Den sistnämnda är 16 cm kortare än Varicam 35 och därför ett utmärkt val för den som behöver arbeta mycket med gimbals, kranar eller handhållet. Både 35 och PURE är moduluppbyggda, kamerahuvud och ’recording module’ kan tas isär, om man av vikt- eller utrymmesskäl skulle behöva det.

Panasonic Varicam är utrustad med en ”dual native” sensor, med både känsligheterna 800 ISO och 5000 ISO. Man kan se den som en filmkamera försedd med två sorters råfilm. Sensorn designades från början som en 5000 ISO sensor, senare i utvecklingsarbetet lade man till kretsarna för 800 ISO, men vid 5000 ISO har kameran sina allra bästa prestanda och bäst dynamiskt omfång.

John Christian Rosenlund, FNF. Till vänster de tre versionerna av Varicam: LT, 35 och PURE.

Många fotografer har kommenterat att Varicam ger väldigt film-lika bilder, berättar Luc. Det är rent av så att vid extremt låga ljusnivåer ger kameran en slumpartad kornighet som faktiskt inte har med sensorn att göra –utan det beror på att vid så låga ljusnivåer börjar enskilda fotoner ge sig tillkänna, och det ger ett ’korn’ som påminner väldigt mycket om vad man får med fotokemisk film.

Luc visar tre exempel på kamerans användingsområde: en fransk dokumentär om vargar (mycket vacker!), en amerikansk fiction-serie för kabel-TV om Sun Records Studio i Memphis, Tennessee 1956 (med dess berömda artister som Elvis Presley, Johnny Cash osv) och en fransk spelfilm baserad på ett verk av Guy DeMaupassant. Den sistnämnda hade man från början velat spela in på 35mm film, men tester hade övertygat teamet om att Varicam var ett godtagbart alternativ och de resulterande bilderna var mycket vackra –komponerade och presenterade i 1,37:1 som grädde på moset.

En av Varicams styrkor är kapaciteten att samtidigt kunna spela in videomaterialet i två olika upplösningar, t ex 4K UHD parallellt med en h264-fil. Den sistnämnda är ju tänkt för off-line-redigering, men möjligheten att filma i h264 är faktiskt någonting som kunderna uppskattar, för Panasonic Varicam används mycket till att filma teaterföreställningar, opera och liknande, och då är möjligheten att kunna filma tre timmar oavbrutet mycket värdefull.

Spelfilmen ”The King’s Choice” var Norges bidrag till årets Oscarsgala och handlar om den norske kungens dramatiska flykt till England när Tyskland oväntat anföll Norge 1940.

Den norske filmfotografen John Christian Rosenlund, FNF, var en av de allra första fotograferna att använda sig av Varicam 35, och anledningen att han sökte sig till den här kameran var just de mycket speciella omständigheterna kring inspelningen av långfilmen ”The King’s Choice”. Man ville nämligen spela in alla filmens scener på exakt de platser där förloppet utspelat sig i verkligheten år 1940. Och till inspelningen av framförallt en sekvens, en stor nattexteriör som skildrar en eldstrid mellan norska och tyska soldater, visade sig Varicam med sin 5000 ISO sensor ovärderlig.

Rosenlund hade först spelat in tester med den kamera man tänkt använda till hela produktionen –men materialet blev kolsvart, det fanns inga bilder alls!  Till saken hör att Rosenlund ville spela in dessa oerhört dramatiska nattscenerier precis som de utspelade sig i verkligheten, under tio minuter, och det innebar att det enda ljuset var gatlampor, snön och en brinnande lada. Sceneriet hade naturligtvis kunnat spelas in på konventionellt sätt, genom att ljussätta för en kamerainställning i taget, men Rosenlund ville ha en dokumentär känsla i bilderna, och då fanns det egentligen inget alternativ till att spela in sekvensen i realtid. När man ser sekvensen inser man att Rosenlund tänkt helt rätt: det skildrade förloppet har en oerhört intensiv ”du-är-där”-känsla och det är lätt att leva sig in i den skräck de norska soldaterna måste ha känt under eldstriden med det tyska elitförbandet!

Dado Valentic demonstrerar hur han kan få Panasonic Varicam att efterlikna ett urval av Kodaks råfilmssorter.

Dado Valentic, prisbelönt London- och Los Angeles-baserad colorist, är kvällens tredje föredragshållare, och han kan berätta att många nyproducerade serier från Netflix eller Amazon idag redan från början är mastrade i HDR. ”Look comes first” menar Dado, särskilt när det gäller HDR. Man bör alltså bestämma sig redan innan man börjar filma vilken ”look” man vill att materialet skall ha –trots att vi idag börjat vänja oss vid att färgkorrigering är någonting man gör allra sist, efter att inspelningen är avslutad. Dado färgkorrigerar ett avsnitt av en serie som ”Marco Polo” på fyra dagar –och på den tiden måste både en HDR- och en SDR- (standard dynamic range) version skapas.

Panelen svarar på åhörarnas frågor. Från vänster Dado Valentic, John Christian Rosenlund, FNF och Luc Bara.

Dado är ett stort fan av Varicam eftersom den har en inbyggd ”internal grading engine” i själva kameran. Man kan alltså från en laptop via WiFi skicka en LUT till en Varicam som kameran sedan tillämpar på det filmade materialet. Dado berättar om en inspelning i Sydafrika där han kunde sitta med sin laptop i knät med fotografen och kunden, skicka en LUT i taget till kameran och på så vis kunde de tillsammans snabbt bestämma sig vilken ”look” de ville att bilderna skulle ha. Dado menar att Varicam är så lättarbetad i det här avseendet att man inte nödvändigtvis måste ha en DIT på inspelningen.

Michael Kaare Petersen, FSF, har all anledning att se nöjd ut, workshopen är en succé. I bakgrunden StDHs produktionstekniker Thomas Brennan.

Varicam PURE kan också spela in i 120 b/s 4K RAW och det är den enligt Dado ensam om för närvarande. Dado menar också att man få ta i rejält om man vill ha utbrända högdagrar med en varicam PURE.

 

 

Lars Pettersson