Per Åhlin – illustratör och animatör

Per Åhlin
Elisabeth Lysander har skrivet en läsvärd bok om Per Åhlin, kanske mest känd för filmen ”Karl-Bertil Jonssons julafton” med manus av Tage Danielsson och som visas traditionsenligt var julafton på SVT.

Från sextiotalet och framåt har Per Åhlin som ingen annan förnyat och präglat svensk animerad film. Han tillhör dessutom den exklusiva krets av europeiska animatörer som regisserat mer än en animerad långfilm, Per Åhlin har regisserat fyra! Trots det har det, märkligt nog, inte tidigare funnits någon bok om denna centrala person i svensk filmkonst. Elisabeth Lysanders Per Åhlin bildmakare & animatör är därför unik.

Med hjälp av en mängd intervjuer bland annat med filmaren själv och ett omfattande arkivarbete skildrar Elisabeth Lysander Per Åhlins karriär från reklambranschen på femtiotalet, med Teater 23 över samarbetet med Hasse & Tage på sextio- och sjuttiotalet, till långfilmerna Dunderklumpen, Resan till Melonia, Hundhotellet samt en rad lika spännande men ofullbordade verk.

Boken tar även upp den bildkonst som Åhlin skapat vid sidan av filmen: illustrationer, bokomslag, reklam och scenografi inom teater, film och teve själv ser sig Åhlin framför allt som just bildmakare.

HASSE ALFREDSON OM BOKEN

Tage och jag övertalade Per att göra förtexterna och annat till vår första spelfilm Svenska Bilder och efter det har vi jobbat ihop på alla möjliga sätt, inom framför allt filmens underbara värld. Alla våra krumsprång finns väl beskrivna i denna utomordentliga bok där man kan lära känna ett verkligt geni utan tvekan en värdig medtävlare till Walt Disney.

Per Åhlin och Walt Disney

Per Åhlin självporträtt
Per Åhlin – en svensk Walt Disney? Varför inte. Filmen på omslaget, Karl-Bertil Jonssons julafton, visas på svensk TV, liksom Kalle Anka, nu varje julafton. Men Per Åhlin är så mycket mer än Karl-Bertil, som ser ut som Tage Danielsson i Harry Potter glasögon.

Mer än Dunderklumpen, Hundhotellet, Resan till Melonia … Allt detta finns med i boken, men också flera sidor om sidor hos Per Åhlin som är mindre kända och även aldrig förr visade för allmänheten.
Boken börjar med barndomen och Per Åhlins kärlek till film. Han är född 1931. Hans första stora biominne var just när han som liten grabb i Småland såg Walt Disneys Snövit och de sju dvärgarna år 1937. Per ville in i den världen. Hans favorithobby var att tvätta ren nitratfilmer i badet (varefter det var svårt att få rent badkaret) och teckna egna filmer på de nu rena filmrutorna. Första resultaten blev lite hoppiga.
Det är intressant att konstatera att både Per Åhlin och Ingmar Bergman har en väldigt fysisk inställning till film – första filmerna var bokstavligen att klippa och klistra. Det tänker man inte på idag när film har blivit digitalt. Den fysiska upplevelsen av film är borta. För evigt?
Mer än Karl-Bertil Jonsson
Per Åhlin har gjort mycket under sin karriär – och inte bara film. På meritlistan står också otaliga klassiska bokomslag och illustrationer. Han gjorde bland annat Tage Danielssons Sagor för barn över 18 år där Karl-Bertil Jonssons julafton ingår.
Hasse&Tage plus Per Åhlin var verkligen ”a match made in heaven”. Tage Danielssons vision var att skapa en svensk Kalle Anka tradition och han lyckades.
Det är däremot intressant att konstatera att det inte var en omedelbar succé. 1974 nämndes Karl-Bertil filmen bara i förbigående av två tidningar. 1981 hyllades den. Det tar tid att bli en tradition.

Det mest fascinerande med samarbetet är dock att Per Åhlin förvandlade hela Tomelilla till Paris (Picassos äventyr med Gösta Ekman) bara med hjälp av ”stumfilmstricks” som t.ex. snygga kulisser. Som han målat själv. Åhlin målade även alla Picassos tavlor. Som sedan förstördes efter filmens slut. Så att ingen skulle sälja dem som en äkta Picasso?!
Om kemin stämde perfekt mellan Hasse & Tage och Per, så gick det inte lika smidigt med Alfons mamma, Gunilla Bergström. Hon tyckte att Per Åhlin ritade Alfons silkesmjuka hår som stålull. Men till sist resulterade även detta samarbete i en serie klassiska animerade filmer. Den här gången med Björn Gustavsson som berättarröst.
De senaste Per Åhlin projekten är Lilla Spöket Laban filmerna och ett hemligt projekt som avslöjas i slutet av boken: Per Åhlins skånska animeringsstudio har tagit sig an den småländska klassikern Emil och Ida i Lönneberga. Per Åhlin jobbar efter Björn Bergs klassiska illustrationer – 50 år i år – för att skapa nya, rörliga figurer. Inte alltid lätt, eftersom Berg inte ritade konsekvent (han gjorde ju stillbilder) och figurernas ben är t.ex. inte alltid lika långa, så de får modifieras för att kunna röra sig på filmen.

Efterlyses: Hoffmans äventyr!

När det gäller Ingmar Bergman fick han till sist gjort sitt drömprojekt Fanny och Alexander. Folk stod upp för honom. Per Åhlin har fortfarande inte fått göra sitt drömprojekt: Hoffmans äventyr. Av bildmaterialet i boken att döma är det här en episk animerad film utan gränser som skulle kunna bli epokgörande inom sin genre.
Per Åhlin är trots de projekt han inte fått göra ändå historisk. Han tillhör dessutom den exklusiva krets av europeiska animatörer som regisserat mer än en animerad långfilm. Per Åhlin har hitintills regisserat fyra. Och det kommer att bli fler.

Hoffmans äventyr skulle kunna bli en fin kronan-på-verket på en lång, vindlande och egensinnig animationskarriär.
Det här är den första och enda boken om Per Åhlin – en unik bok inom svensk filmhistoria och filmvetenskap. Per Åhlin har också själv gjort ett omfattande arbete för att leta fram hitintills aldrig visade bilder.
Här får vi ta del av alla drömmarna som uppfylldes. Men också alla drömmarna som inte uppfylldes.
Per Åhlin är i alla fall själv optimistisk och säger att han har tid kvar för att göra några till av sina drömprojekt. Huvudet är fortfarande fullt av idéer!

OM FÖRFATTAREN

Elisabeth Lysander är frilansskribent och medverkar regelbundet i tidskriften Filmrutan. Hon har bakom sig ett långt yrkesliv bland annat på Svenska Filminstitutet, med ansvarsområden från barnfilmsimport till visning och distribution. Ända sedan tiden som programbedömare på sjuttiotalets TV2 har hon fascinerats av den animerade filmen och dess möjligheter.