Rapport från Oslo Digital Cinema Conferense 2009

image
Det blev en mycket lyckad konferens om digital film, inspelning och visning i Oslo under tre dagar. Först ett stort beröm till filmfotografen Paul René Roestad, FNF, som ansvarande för en fantastiskt väl organiserad och givande konferens med enbart intressanta och lärorika programpunkter. För arrangemanget stod IMAGO, FNF och Norska Filminstitutet.

Jag kommer i ett antal rapporter de närmaste dagarna att skriva om programpunkterna, så glöm inte att klicka in dig på FSF:s websida. En sak som framkom tydligt var att vi lever i en snabbt förändlig värld både när det gäller inspelning och visning av rörliga bilder för bio och TV.

Efter att IMAGO:s president Nigel Walters, BSC, hälsat alla välkomna var den första programpunkten ”Challenges in digital cinematography” av filmfotografen Sean Bobbitt, BSC. Han prade om två av sina senaste filmer, ”Hunger” som han filmade med 2-perf och digital efterbearbetning, samt kortfilmen ”The Butcher Shop” gjord för ett museum i Texas.

”Hunger” är regissören Steve McQueen debutfilm. Då de ville göra filmen i scope-formatet 2,40:1 och dessutom hade en inte allt för stor budget var det uteslutet att filma i 4-perf med anamorfiska objektiv. 3-perf maskat till scope är en vanlig inspelningsmetod idag, men skillnaden mellan maskad 3-perf och 2-perf är inte stor och med dagens filmemulsioner är det tveksamt om man ser någon skillnad.

Att filma med 2-perf är ett sätt att spara pengar och med digitalt efterarbete är det ur inspelningssynpunkt ingen skillnad, jämfört med 4- eller 3-perf, mer än att filmmagasinen räcker längre och därmed blir det färre omladdningar. Inspelningen gjordes på endast 5 veckor och på grund av den begränsade tiden valde man många gånger att inte maska av ljuset på väggar etc., då man snabbare och billigare kunde göra detta i efterarbetet. 2-perf-kamerorna var ARRICAM och kom från Arri Media. Filmen skannades i 4K. Ljussättningen tog 5 dagar och gjordes med bild från en 1K Barco projektor. Kontrollkopia hos De Luxe labbet och därefter några små korrigeringar av ljus och färg innan det var dags för masskopiering.

Filmen tilldelades Palme d’Or Prize i Cannes 2008.

Läs mer om filmen här

Här hittar du mer info om 2-perf

Film är ett snabbt och säkert inspelningsmedia, som om man ser till helheten oftast inte blir dyrare än digital inspelning, men för Seans nästa projekt blev det digital inspelning.

image
”The Butcher Shop” är en känd målning av den Italienske konstnären Annibale Carracci, målad i Bologna ca 1582, och som idag finns på Kimbell Art Museum in Forth Worth, Texas, USA. Filmen är en sju minuter lång kortfilm gjord som en konstinstallation av regissören Philip Haas. och visar på två dukar placerade mot varandra, hur det kunde gått till när tavlan målades. Man ser från konstnärens sida hans modeller och från modellerna sida ser man konstnären på den andra duken.

För detta projekt valde Sean Bibbitt att använda ARRIFLEX D21 och spela in som ARRIRAW till en S.two TAKE2 hårddiskrecorder okomprimerat. Det var den första produktionen i Europa som gjordes på detta sätt. Vanligast är att spela in på HDCAM SR, av vilka ARRI köpt 50 st. bandmaskiner från Sony för att använda tillsammans med D21-kamerorna.

image
-Inspelningen skedde under mycket kontrollerade förhållanden i studio och ljussättningen bestämdes av ljuset i målningen, berättar Sean Bobbitt. Exponeringen bestämdes efter känsligheten 200 ISO och Sean använde sin vanliga exponeringsmätare för infallande ljus. Tester att exponera efter 500 ISO visade sig ge en mindre latitud och lite brus i svart, men då vi hade tillgång till ljus var det inget problem att exponera efter 200 ISO vilket gav en bättre bild, fortsätter Sean.

Det gick åt tio hårddiskar, s.k. D-magazine, som lagrar 15 minuter var. Back-up gjordes till 2 st. LTO-tape, varav en för arkivering. Det gjordes samtidigt också en HDCAM-kassett.

-Vad som är bra med ARRI D21 och inspelning med RAW-fil är att jag inte behöver ändra mitt sätt att arbeta och ljussätta, som jag är van vid med film. Jag uppskattar också att arbeta med optisk sökare som jag är van vid, avslutar Sean Bobbitt.

Resultatet som vi fick se visades med en Sony 4K projektor från en HDCAM-kassett. Utan tvekan var bilderna imponerande i både färgåtergivning och skärpa. Man frågar sig om det kan bli bättre. Den här filmen visar på ett bra sätt hur långt den digitala inspelnings- och visningstekniken har kommit idag.

image
ARRIFLEX D21 har utan tvekan en fantastisk fin färgåtergivning och hög skärpa, men så kostar kameran också tio ggr. så mycket som en RED-kamera, men resultatet är med mina ögon mycket, mycket bättre än vad jag sett komma ut ur RED-.kameran

Här finns mer att läsa om filmen

Mer info om S.two TAKE2 hittar du här

Lista på produktioner gjorda med D21