Regi, foto, klippning: Jan Troell, ny bok och dvd!
Regi, foto, klippning: Jan Troell är den första större boken om Jan Troell, en av våra allra största filmare. Jan Troell har mer än ett halvt sekel av skapande bakom sig inom både spelfilm, dokumentärfilm, kortfilm, porträttfilm, satir och filmpoesi.
Boken är skriven av Kurt Mälarstedt, journalist och författare med ett mångårigt förflutet på Dagens Nyheter.
Med boken följer dvd:n ”Sökaren” med filmer av Jan Troell. ”Sökaren” innehåller 17 av Jan Troells bästa kortfilmer från åren 1960–2010, ett halvt sekel, med en speltid på totalt 222 minuter. Ett rikligt faktamaterial om Jan Troell och filmerna ingår.
Länk till sida om DVD:n ”Sökaren”
Beskrivning:
Jan Troell beskrivs ofta som en lyrisk filmdiktare, en kamerapoet. Han brukar själv hävda att han aldrig känt sig hemma i det episka och att han inte är en historieberättare, “varken muntligt eller i bild”. Men han underskattar sig, skriver Kurt Mälarstedt i denna bok om Jan Troell och hans filmer, märkligt nog den första större boken om denne filmskapare. Jan Troell har ofta blivit lika älskad av publiken och hyllad av kritikerna som Ingmar Bergman, som i sin tur aldrig stack under stol med sin beundran för Jan Troell: ”Jan Troell är för mig ett alldeles äkta, stort lysande geni som ger sig fan på någonting. Han bryr sig inte om det är publikt eller inte. Han bryr sig om allt annat. Han är oerhört märkvärdig, fullkomligt originell och en djupt inspirerande regissör.” Visst berättar Jan historier i sina filmer, dramatiska, rörande, ibland skrämmande, alltid djupt mänskliga historier. Men han gör det alltid på sitt mycket personliga, varma sätt, med mjuka konturer som lämnar vida öppningar för våra egna associationer och tolkningar. Han berättar nyfiket, medkännande, varsamt och eftertänksamt. Om Olof i Här har du ditt liv, Karl Oskar och Kristina i Utvandrarna och Nybyggarna, ingenjör Andrée i filmen om dennes luftfärd, Åmselemorden i Il Capitano, Knut Hamsun, Elsa Andersson i Så vit som en snö, Georg Oddner i Närvarande, Maria Larsson i filmen om hennes eviga ögonblick – som om vi alla satt och lyssnade kring en lägereld i en långsamt fallande skymning. Vissa teman återkommer gång på gång i Jan Troells filmer. Uppbrott, sökande, längtan efter äventyr, trygghet och frihet – men också en strävan efter att försöka förstå och sjunka in i ett här och nu. Humanism och medmänsklighet präglar hans verk. Och vissa bilder. En fjäril kämpar mot ett fönster, en fågel lyfter, ett vatten glittrar, några grässtrån vajar, ett löv rister, en katt spinner, en myra stretar över vassa gruskorn, ett pilträd doppar en kvist i ett rinnande vatten. Det är magiskt, poetiskt – och berättande. En dvd med 17 kortfilmer av Jan Troell från ett halvsekel, 1960-2010, medföljer boken.
Jan Troell är för mig ett alldeles äkta, stort lysande geni som ger sig fan på någonting. Han bryr sig inte om det är publikt eller inte. Han bryr sig om allt annat.
Ingmar Bergman stack aldrig under stol med sin beundran för Jan Troell – filmskaparen som blivit lika älskad av publiken som hyllad av kritikerna. Troells filmer är rörande, ibland skrämmande, alltid djupt mänskliga. Nyfiket och eftertänksamt berättar han om Karl Oskar och Kristina i Utvandrarna och Nybyggarna, ingenjör Andrée i filmen om dennes luftfärd, Knut Hamsun i Hamsun och Maria Larsson i filmen om hennes eviga ögonblick – som om vi alla satt och lyssnade kring en lägereld i en långsamt fallande skymning.