Robert Elswit vann Oscar för bästa foto

image
Med fotot i filmen There Will Be Blood vann Robert Elswit, ASC, årets Oscar för bästa Cinematography.
Svensken Per Hallberg från Öland fick sin andra Oscar för sitt ljudarbete i filmen “The Bourne ultimatum”. Den första fick han för “Braveheart” i mitten av 1990-talet.

Filmen ”Taxi till den mörka sidan” vann en Oscar för bästa dokumentär. Dokumentären ingick i den internationella public service-satsningen “Varför demokrati?” och sändes i SVT, oktober 2007.
Läs Robert Elswits tal, länkar till artiklar samt hela listan av filmer som tilldelades Oscar-statyetter på nästa sida.

Robert Elswits tal:
“John Toll won this a number of years ago said that the production designer on his movie, that 50% of it belonged to him. Well, 80% belongs to Jack Fisk and his production crew. And David Crank and Dylan Tichenor. But it really, we all know it really, really belongs to Paul. That this is his imagination and his energy and his extraordinary vision. It sort of enabled us to create the world of “There Will Be Blood.” Thank you, Paul. We’re really all standing on the shoulders, we know this, of Daniel Day-Lewis, who isn’t here right now, but thank you all so much. Thank you. And Helen. Thank you so much.”

Artiklar om Robert Elswit:
Artikel 1
Artikel 2
Artikel 3
Artikel 4

“Taxi till den mörka sidan” finns att se i en kortad version på SVT Play,
svt.se/dokumentär. Till sommaren visas filmen i sin helhet i SVT.

Oscarsvinnarna 2008
Bästa film: “No country for old men”
Bästa regi: Joel Coen och Ethan Coen: “No country for old men”
Bästa kvinnliga huvudroll: Marion Cotillard, “La vie en Rose – Berättelsen om Edith Piaf”
Bästa manliga huvudroll: Daniel Day-Lewis, “There will be blood”
Bästa kvinnliga biroll: Tilda Swinton, “Michael Clayton”
Bästa manliga biroll: Javier Bardem, “No country for old men”
Bästa icke-engelskspråkiga film: “Falskmyntarna” (Österrike)
Bästa animerade film: “Råttatouille”
Bästa animerade kortfilm: “Peter & the wolf” (Suzie Templeton och Huch Welchman)
Bästa dokumentär, kort: “Freeheld” (Cynthia Wade och Vanessa Roth)
Bästa dokumentär, lång: “Taxi to the dark side” (Alex Gibney och Eva Orner)
Bästa filmmusik: Dario Marianelli, “Försoning”
Bästa foto: Robert Elswit, “There will be blood”
Bästa klippning: Christopher Rouse, “The Bourne ultimatum”
Bästa kortfilm: “Le Mozart des pickpockets” (Philippe Pollet-Villard)
Bästa kostym: Alexandra Byrne, “Elizabeth – The golden age”
Bästa ljudredigering: Karen Baker Landers och Per Hallberg, “The Bourne ultimatum”
Bästa ljudmixning: Scott Millan, David Parker och Kirk Francis, “The Bourne ultimatum”
Bästa låt: “Falling slowly” ur “Once” (av Glen Hansard och Marketa Irglova)
Bästa manus: Diablo Cody, “Juno”
Bästa manus efter förlaga: Joel Coen och Ethan Coen: “No country for old men”
Bästa mask: Didier Lavergne och Jan Archibald, “La vie en Rose – Berättelsen om Edith Piaf”
Bästa scenografi: Dante Ferretti och Francesca Lo Schiavo, “Sweeney Todd – The Demon barber of Fleet Street”
Bästa visuella effekter: Michael Fink, Bill Westenhofer, Ben Morris och Trevor Wood, “Guldkompassen”
Hedersoscar: Robert Boyle, scenograf.