Roy Anderssons film ”Om det oändliga” får världs-premiär och tävlar i Venedig
Roy Anderssons nya film Om det oändligafår världspremiär under Venedigs filmfestival i september. Filmen är en svensk-norsk-tysk samproduktion och är inbjuden till tävlan i festivalens mest prestigefyllda sektion Competition. För fem år sedan tävlade regissören i Venedig med En duva satt på en gren och funderade på tillvaron som vann festivalens finaste pris, Guldlejonet. Med Om det oändliga utökar Roy Andersson sitt filmiska verk med en reflektion av mänskligt liv i all sin skönhet och grymhet.
”Venedig är världens äldsta filmfestival, det är en tradition som jag är stolt att ingå i. Det här är min sjätte långfilm, jag tror att det är den bästa,” säger Roy Andersson.
På en drömlik vandring, milt ledd av en Scheherezade-lik berättare, blir betydelselösa ögonblick lika viktiga som historiska händelser: ett par svävar över ett krigshärjat Köln; på väg till ett kalas stannar en pappa för att knyta sin dotters skor i ösregnet; tonårsflickor dansar utanför ett kafé; en besegrad armé marscherar mot ett krigsfångläger.
Om det oändliga är både en hyllningsdikt och en klagolåt; ett kalejdoskop av allt som är evigt mänskligt och en oändlig saga om tillvarons sårbarhet.
”Jag vill betona skönheten i att vara människa, att vara levande, och för att visa det behövs en kontrast, att också visa den fula sidan. Filmen handlar om oändligheten av spår av vår existens.”
Om det oändliga är Roy Anderssons första film sedan 2014, då En duva satt på en gren och funderade på tillvaron vann Guldlejonet på filmfestivalen i Venedig. Det var första gången sedan festivalens start 1932 som en svensk film vann det prestigefyllda priset. Regissören slog igenom med En kärlekshistoria 1970, och därefter följde långfilmerna Giliap (1975), Sånger från andra våningen (2000) och Du levande (2007). Mellan 1975 och 2000 regisserade Roy Andersson flera prisbelönta kortfilmer, och även en mängd minnesvärda reklamfilmer.
Om det oändliga är producerad av Pernilla Sandström och Johan Carlsson, Roy Andersson Filmproduktion AB i samproduktion med 4 ½ Fiksjon AS, Essential Films, Parisienne de Production, Sveriges Television AB, Arte France Cinéma, ZDF/Arte och Film Capital Stockholm.
Filmen har fått stöd av Svenska Filminstitutet, Eurimages Council of Europe, Nordisk Film- och TV-fond, Norska Filmfonden, Film- und Medienstiftung NRW och Medienboard Berlin-Brandenburg.
Även den svensk-rysk-italienska dokumentären Andrei Tarkovsky, A Cinema Prayer kommer att visas vid filmfestivalen i Venedig. Filmen är producerad av svenske Peter Krupenin och regisserad av Andrej Tarkovskijs son, Andrej Tarkovskij Jr.
Den 76:e filmfestivalen i Venedig pågår mellan den 28 augusti och 7 september.