Scandinavian Launch of SONY VENICE 2 8.6K

TURA NORD visade upp Venice 2 för branschen i uthyrningsföretaget Falsetts lokaler i Stockholm. Läs Lars Petterssons reportage från presentationen av den nya, förbättrade kameran samtidigt som han pratade uthyrning med Simon Anderberg på Falsett.
Bild: Emil Larson från Tura Nord AB med Venice 2.
Torsdag den 13:e låter kanske inte lika oroväckande som fredagen den 13:e, men den här torsdagen den 13:e januari 2022 visade sig vara ett lyckosamt datum för TURA Scandinavia AB, som valt att visa upp den nya Sony VENICE 2 kameran i uthyrningsföretaget Falsetts lokaler i Stockholm.
 Arrangörerna hade vidtagit försiktighetsåtgärder för att minimera risken för smittspridning, och en liten men hängiven grupp filmfotografer och människor från filmbranschen samlades för att stifta en första bekantskap med den nya kameran.
 Jag pratade lite med Simon Anderberg, som började jobba på Falsett AB för 1,5 år sedan och som nu driver företaget tillsammans med tre kollegor. Falsett grundades 2015 av Vincent Larsson, som  faktiskt började med att hyra ut sin Red Weapon från sin lägenhet(!), men som snabbt köpte på sig mer och mer utrustning och kort därefter anställde Jesper Wahlquist. Tillsammans byggde de upp företaget till vad det är idag.
Bild: Simon Anderberg, Erik Hasso och Trausti Birgisson.
  Falsett flyttade till sina nuvarande lokaler i juni 2021, man behövde en större lokal för att få plats med all utrustning. Affärerna går lysande och gjorde så redan på den förra adressen men man hade inte möjlighet att köpa mer utrustning på grund av för små lokaler.
  Många kunder uppskattar att företaget finns inom tullarna och den typiska kunden är en reklamfilm med inte alltför stort team.
Bild: Kenneth Ishii, FSF, och Emil Larson jämför Venice 2 mot Alexa
    Vad gäller uthyrningsverksamheten vill man främst expandera inom ljussättnings-utrustning nu, för det är något som kräver mycket förvaringsutrymme.
  Man har också köpt in en Grip Factory dolly, det fanns det inte plats för tidigare.
   ”Vi köper ny utrustning när vi hör av våra kunder att de efterfrågar sådant som vi ännu inte har”, berättar Simon och fortsätter ”en Alexa super 35 4K kamera är högt upp på önskelistan nu”.
Bild: Jesper Wahlquist för en gångs skull framför kamerorna
  Men kvällens dragplåster är alltså Emil Larson från TURA Scandinavia AB och den splitternya Sony VENICE 2 kameran. Sonys ingenjörer har kunnat kapa av ungefär 5 cm av kamerakittets längd, eftersom man inte längre behöver en extern Recorder för att spela in i RAW-format. Vikten är dock ungefär densamma som ursprungliga Sony VENICE.
 ”VENICE 2 har en full frame 24 x 36 mm 8.6 K sensor”, berättar Emil stolt och fortsätter ”det är den första sensorn i vad Sony kallar ”Next Generation”. Den största skillnaden mellan den här kameran och VENICE är att den här kan spela in i RAW-formatet internt i kamerakroppen, snarare än att behöva använda en extern Recorder. VENICE 2 kan även spela in i ProRes internt. Den nya kamerans formfaktor liknar mera Alexa Mini än Arri Amira”.
Emil fortsätter: ”kameran är resultatet av ungefär ett års utvecklingsarbete och utgör Sony’s svar på kundernas önskemål inte minst gällande en mindre kamerakropp som är lättare att montera på till exempel en gimbal. En stor fördel med VENICE är naturligtvis att du alltid kan ta isär kameran och använda förlängningsenheten ”RIALTO” för att placera sensorn ända upp till 5 meter bort om du är tvungen att jobba i mycket trånga utrymmen”. Emil upplever att filmfotografer i Danmark och Norge har varit väldigt snabba att ta till sig VENICE-kameran, medan deras svenska kollegor haft en mer avvaktande inställning.
”Enligt min uppfattning är VENICE 2 en total game changer”, konstaterar Emil. ”Eftersom VENICE-kamerorna använder E-mount, kan man i princip betrakta dem som ”objektiv-agnostiska”. E-mount är den full frame-objektivfattning som har kortast monteringsavstånd till sensorn, så med hjälp av adaptrar kan man i princip montera vilket objektiv som helst på den här kameran. Det går att lägga beställningsorder på den här kameran redan nu och leveranserna kommer börja om ungefär en månad så mot slutet av februari kommer man att kunna hitta den här kameran på uthyrningsfirmorna”.
Avslutningsvis förklarar Emil lite mer i detalj hur Sonys inställning till color science har utvecklats under de senaste åren.
Bild: Simon Olsson FSF, Lars Bredenberg och Andrès Rignell FSF utbyter erfarenheter.
Den nya färgteknologin har en varmare, mer naturlig framtoning, och inger en mer analog känsla. Alla nya Sonykameror från A7s3 ända upp till VENICE har nu den här nya färgteknologin, så man kan blanda bilder tagna med de här olika kamerorna och det går att klippa samman dem utan problem. Färgerna på de äldre kamerorna var mer intrimmade i enlighet med en REC 709-look, med en svagt blåaktig färgton. Sony har alltid varit en tillverkare av broadcast-utrustning, så det var det de siktade på. Men Sony märkte till sin förtjusning att med kameramodellen Fs7 hade de blivit populära bland filmfotografer aktiva inom reklamprojekt, och för att dra fördel av denna nya kundkrets så valde man att styra över sin färgteknologi i en mer analog riktning. Under den tidiga utvecklingsfasen så var det faktiskt meningen att samma sensor som sitter i FS 5 Mark 2 också skulle användas till VENICE. Men den här idén frångick Sony när de insåg att VENICE skulle behöva ha en full frame-sensor snarare än en super 35-sensor”.

 

 

Lars Pettersson FSF