Små kameror med stora sensorer
Både Panasonic och Sony har kommit och kommer med nya små kameror med 35 mm stor sensor. Fabrikanterna förstår sent att det är vad marknaden vill ha. Det var möjligheten att ta rörliga bilder med stillbildskameror, DSLR, som gjorde detta. Vad de inte har förstått är hur inspelningen skall göras för att fungera i ett professionellt efterarbete. Det är för få Mbit per sekund. Detta gäller också stillbildskameror när man filmar, då det oftast endast är under 50 Mbit/sek.
Panasonics AG-AF101 har en s.k. 4/3” sensor, som inte är riktigt så stor som ett 35 mm filmnegativ, den är endast 13×17,3 mm. Objektivfattningen är Panasonics 4/3”, som använts till deras DSLR, men med adapter kan man få PL- eller Canon-fattning och många fler.
Denna kamera är betydligt bättre att filma med än stillbildskameror, då den har riktiga mikrofoningångar och två sökare. Den spelar in på minneskort i de flesta HD-format, men den stora nackdelen är att den endast spelar in med 35 Mbit/sek, 4:2:0, 8 bit. och H264, som är en MPEG4 komprimering med Long Group of Picture, LGOP. Man vet av praktiska erfarenheter att efterarbeta ett material med mindre än 100 Mbit/sek. och I-frames ställer till med problem. BBC förordar också minst 100 Mbit/sek. för HD, men accepterar 50 Mbit/sek LGOP (XDCAM HD).
Fördel: Stor sensor, olika objektivfattningar. Lågt pris, ca 44 000:- exklusive moms.
Nackdel: Hård komprimering endast 35 Mbit/sek.
Läs mer om Panasonic AG-AF 101 här
Och här
Sony har avicerat modell PMW-F3, som är en liten kamera med stor CMOS-sensor, 23,6×13,3 mm. Även denna kamera har utbytbar objektivfattning; Sony, PL, m.fl. Sony tar också fram tre objektiv med fast brännvidd, 35, 50, 85 mm, och fler lär komma. Ljuskänsligheten är 800 ISO och 1600 ISO vid inspelning i S-log. Tonomfånget sägs vara 13 bländarsteg. Med PL-fattning har den kontakter för Arris LDS och Cooks /i Technology för objektivinformation.
Även denna kamera spelar in med 35 Mbit/sek., 4:2:0, 8-bit XDCAM EX format, med LGOP. Det är för dåligt för professionellt bruk. Priset beräknas komma upp till ca 17 000 USD, alltså 119 00 SEK
Sony har visat en ännu mindre kamera med 35 mm stor sensor, som är under utveckling och går under namnet Handycam NXCAM 35 och spelar in i AVCH.
Läs mer här om PMW-F3
Här en artikel på FDTimes
Specifikationer F3
Sonys sida om NXCAM
Ladda hem bilder tagna ned F-3
Både Panasonics och Sonys kameror går att använda med PL-objektiv via en mellanfattning.
Extern recorder är lösningen
Lösningen på att få materialet bättre inspelat är att använda en extern recorder, då kamerorna har HD-SDI och/eller HDMI utgång. Det finns flera fabrikat av små recordes på marknaden. En del spelar in på Apples ProRes, som är full HD 1920×11080 eller 1280×720 upplösning, 4:2:2, 10 bitar, I-frame only.
NanoFlash från Covergent Design](http://www.convergent-design.com/Products/nanoFlash/tabid/1666/Default.aspx) är en liten flash-kort recorder som klarar av att spela in 4:2:2, med 100 och upp till 280 Mbit/sek. Med 100 Mbit/sek. får det plats 40 min på ett 32 GB kort och med 280 Mbit/sek. får det plats med hela 60 min. på två 64 GB kort. Den har 8 ljudkanaler. Den har SD & HD-SDI och HDMI ingång-utgång som spelar in på billiga Compact Flash kort (2 kortplaster) i mycket hög kvalitet baserat på Sony XDCAM 4:2:2 CODEC, 8 bitar. För 3D kan två recordes köras tillsammans.
NanoFlash’s formats:
Master Quality – i-frame Only : 160 Mbps 4:2:2 i-frame full-raster; 1.24 GB/minute
Master Quality – long GOP : 100 Mbps 4:2:2 long-GOP full-raster; 0.8 GB/minute
Broadcast TV Mode: 50 Mbps 4:2:2 long-GOP full-raster; 0.4 GB/minute
Proxy Mode: 19 Mbps 4:2:0 long-GOP subsampled 1440×1080; 0.15 GB/minute
Finns hos Hofmann Teknik och kostar 29.000 exklusive moms.
AJA Ki Pro Mini är en ny kompakt flash recorder som spelar in ProRes 4:2:2, 10 bitars färgdjup, upp till ProRes HQ. Plats för två kort. Kostar ca 19.000 kronor. Säljes av bl.a. Scandinavien Photo.
NINJA från det Hongkong baserade företaget Atomos är en ny och billigare recorder som spelar en Apple ProRes, 4:2:2, 10 bitar, på utbytbara 2,5” hårddiskar, HDD eller SSD. Den är liten och kompakt, har touch-skärm med endast fyra funktioner; Record, Stop, Monitor och Play. Bilden kan spelas upp på monitorn. Storlek: 74x101x12 mm. Kostar endast 795 Euros.
Fördelar: Priset och storlek.
Nackdelar: Endast HDMI, då dessa kontakter är sämre än HD-SDI, men vissa kameror har endast HDMI ut, t.ex. DSLR.
Cinedeck Extreme visades på IBC och är en proffsig och dyr variant på extern recorder. Den kostar 10x så mycket som den billigast. Priset är 9 995 USD. Den kan spela in okomprimerat 4:4:4, Apple ProRes, Avid DNxHD och Cineform via HDSDI och HDMI. Den spelar in på 2,5” RAID SSD flash drive. Med tanke på priset så lämpar denna recorder bäst till Alexa och F35.
Apple ProRes 422 (HQ)
The Apple ProRes 422 (HQ) codec offers the utmost possible quality for 4:2:2 or 4:2:0 sources (without an alpha channel) and provides the following:
Target data rate of approximately 220 Mbps (1920 x 1080 at 60i)
Higher quality than Apple ProRes 422
Apple ProRes 422
The Apple ProRes 422 codec provides the following:
Target data rate of approximately 145 Mbps (1920 x 1080 at 60i)
Higher quality than Apple ProRes 422 (LT)
Apple ProRes 422 (LT)
The Apple ProRes 422 (LT) codec provides the following:
Roughly 70 percent of the data rate of Apple ProRes 422 (thus, smaller file sizes than Apple ProRes 422)
Higher quality than Apple ProRes 422 (Proxy)
Apple ProRes 422 (Proxy)
The Apple ProRes 422 (Proxy) codec is intended for use in offline workflows and provides the following:
Roughly 30 percent of the data rate of Apple ProRes 422
High-quality offline editing at the original frame size, frame rate, and aspect ratio
High-quality edit proxy for Final Cut Server