Sony Venice i praktiken

Här ett inlägg från Facebook 

Andrés Rignel: Sony Venice, grym kamera, levererar vackra bilder och tillsammans med den Zeiss Supreme objektiv, de gör ett fantastiskt samarbete. Jag rekommenderar verkligen mina kolleger att pröva det, ni kommer inte att bli besvikna, tvärtom kommer ni att bli mycket nöjda. Om du gillar att göra tester eller bara vara en våghals och ta med den till en shoot, så prata med @ljudbildmedia så hjälper de dig. – vad är det?

Svar av Hans Hansson

Kul att höra dina erfarenheter framöver Andrés. Kameran användes för en dramaproduktion i Danmark. De har haft några smärre problem, men då de hade direktkontakt med Sony så kunde de lösa dessa, berättade Rasmus Eriksson, som jobbat på produktionen för mig.

Andrés Rignel:l Vad tråkigt att höra, men skulle säga att dom nog var lite för heta på gröten att köra med Venice då. För misstänker att detta var väldigt tidigt när den släpptes och inte fått sin andra uppdatering. Jag gjorde tester direkt när den kom och gjorde en liten pilot inspelning och det gick kanon, men det fanns vi saker som inte var upplåsta men som kom nu i somras. tex att kunna filma i 25 bilder och lita annat smått och gått. Så hade dom väntat lite så hade som garanterat inte haft några problem.

Hans Hansson: Vet ej om det var första eller andra versionen, men som du skriver var det troligtvis den första. Skall kolla med Rasmus Eriksson.

Andrés Rignell: Det vore intressant att höra.

Rasmus Eriksson: Halloj! Yes, överlag har den absolut funkat fint med tanke på hur ny den är, fantastik färgåtergivning bland annat och 100 gånger mer genomarbetad än Red. Vi har hela tiden kört den nya uppdateringen, men finns fortfarande en del att jobba på tycker jag, men varje produktion har ju sina preferenser.

Vi gör en stor och vfx tung Netflix serie, vilket också gjort att vi varit i ett nära samarbete med Sony för att optimera Venice för Netflix och deras workflow (inför build 3 som släpps nästa år), vilket ju är fantastiskt. Bland annat träffat en av de japanska huvud designerna.

Många plus finns som de interna ND, dual ISO som onekligen väger upp på nackdelarna. Men största problem vi hade var att fläktarna går på högvarv och vi varit tvungen att byta en av kamerornas fläktar helt och hållet. Men detta löste Sony över en helg.

Sen handlar det om detaljer i användarvänligheten i form av att man tex endast kan köra lut från 2st utgångar av 5, ingen user lut alls i Viewfinder etc.

Även om man kör proxys med sxs recordern tex, och kör raw i andra, limiteras man till endast 25fps. Dock är detta endast mepg och inte proress.

Vi saknar även en del Lemo kontakter eller fler RS.

Det finns fler saker, men återigen. Är övertygad om att de problem vi haft kommer funka mycket bättre i version 3, så det ser jag framemot! Överlag håller jag med dig Andreas om att det är en fantastik kamera som möjligtvis blir en hård rival till Arri.

Andrés Rignell: Tack Rasmus. Alltid intressant att höra om andras erfarenheter. Ska bli spännande att se resultatet av ert hårda arbete. Får man fråga vad produktionen heter?

Kenneth S. Ishii Jag har gjort en reklam med den och hade inga problem, tvärtom var det en väldigt positiv erfarenhet. Det finns mycket att gilla, det uppenbara är förstås att alla ND finns inbyggda. Men jag tyckte den var enkelt att jobba med generellt. Menyer som förut varit struliga på Sony är nu äntligen enkla. Bra storlek på kameran. Vi saknade också någon lemo-kontakt men det ska vara löst nu vad jag förstår. Jag tyckte looken var ren med robusta filer som låter sig modeleras i grade. Ser fram emot att köra den på fler projekt helt enkelt.

Andrés Rignell Håller helt med. Ska ta in den på många fler projekt.