STOPP har RED-support på daVinci Resolve

Stockholms Post Production har just fått den efterlängtade uppdateringen till deras daVinci Resolve (Grade2) för RED-Support! Det här kan man bl.a. göra:

-Ändra Exposure, Kelvin°, ColorSpace, m.m. i realtid DIREKT från RAW-filen.
-Native R3D Grading.
-Ingen Konvertering.
-Behåller all MetaData.
-4K, 3K, 2K.
STOPP är först i Europa med Red Native i Resolve.

-Det betyder kort sagt att vi kan jobba direkt från RedOne’s R3D-filer utan att behöva konvertera till DPX’er innan, berättar Carl Skaff på STOPP

-Detta innebär dels att vi kan börja Grading DIREKT efter ett offline-OK. Tidigare var vi tvungna att vänta några timmar på DPX-konverteringen.
Samt att vi har möjlighet att när som helst under gradingen gå in i RAW-filen och ändra ISO, Exposure, Kelvin m.m. Samma knappar som man hittar på kameran och i RedAlert.

-Om man går in och ändrar tex Kelvin så ser man direkt skillnaden på monitorn, man behöver alltså inte vänta på någon rendering för att få in filen med den nya inställningen.

Behåller all MetaData.All metadata som man ställer in på Kameran kan jag få upp och antingen använda som grund eller bara som referens.
Har du tex gjort en film där kameran är inställd på RedSpace och du ställt in en bra look redan på inspelning som du gillar och endast vill dra lite gran i Gradingen, typ vinjettera eller key’a hudtoner.
Då kan vi alltså arbeta “ovanpå” den looken (men hela tiden ha möjligheten att ändra) och väldigt snabbt och kostnads effektivt ljussätta filmen.

-I tisdags fick vi uppgraderingen och redan dagen efter gjorde jag mitt första jobb från R3D-filer. En musikvideo med Ken Ring, Producerad och Regiserad av Anthony “Hookboy” Skaff.
Trots att det faktiskt är en Beta-version så gick det extremt smidigt helt utan problem. EDL’en stämde 100% mot offline-reffen. Och vi renderade ut den färdiga klippningen.

Ingen Konvertering
-Tidigare var man alltså tvungen att konvertera R3D till DPX’er i ett antal timmar. Det slipper vi nu, MEN däremot så tar slutrenderingen längre tid när man jobbar från R3D istället för DPX. ca 2fps.
Men det bör inte vara några problem så länge man kan planera in det i tidsschemat.

-Arbetsflödet blir att man arbetar från en lågupplöst, snabb debayer för att sen när man rederar ändra till högupplöst. Trots att man bara arbetar 0,5K så ser det förvånadsvärt bra ut. Dock så anser jag att det ändå är värt att rendera ut det från en högupplöst debayer.

Först i Europa med Red Native i Resolve
Jag har under åren fått ett väldigt bra samarbete med daVinci och vi arbetar kontinuerligt med att få Red-supporten bättre. Vi var tex först i Europa med att jobba direkt från R3D-filer i en Resolve,
till och med innan USA. Det var bara ett bolag i Singapore som hann före oss.

-Som vanligt uppskattar vi feedback, och speciellt nu när det gäller Red så är vi väldigt intresserade av vad ni tycker. Vad som är bra eller dåligt, gärna jämfört med andra program som jobbar direkt från R3D.

Har du några frågor om Resolve och dess Red-workflow så är det bara att ringa/maila. Och har du ett projekt på gång så hör absolut av dig ifall du vill göra något test.

Här två länkar:
Till STOPP<br /<
daVinci

Med vänlig hälsning
/Carl Skaff
carl@stopp.se