Sverigepremiär för nya Sony Burano

Tisdagen den 17:e Oktober gavs en tapper skara fotografer och filmentusiaster möjligheten att som de första i Sverige få en genomgång av, och testa i praktiken, den rykande färska ”high-end” fullformatskameran Sony Burano.

Evenemanget gick av stapeln i Scandinavian Photos butik på Vasagatan i Stockholm och hölls av produktexperter från Sony i samarbete med Scandinavian Photos egna Business-to-business-team. FSF’s medlemmar hade slutit upp så pass mangrant att man nära på hade kunnat passa på att hålla ett styrelsemöte, när alla ändå var där. Andrès Rignell FSF var på plats, med stor erfarenhet av Sonys produkter efter att nyligen ha signerat den svenska långfilmen ‘Karusell’, plåtad med VENICE.

Emil Larson, till vardags Solutions Architect på Scandinavian Photo, håller demonstrationen. Emil är sedan tidigare känd för många av oss genom sina förtjänstfulla insatser på företaget Tura Scandinavia AB.

 

Vi lär oss att Sony under varumärket CineAlta sedan ungefär 25 år tillbaka utvecklat sina verkliga ”high-end”-kameror för professionellt filmfoto. Avstamp gjordes med F900R som George Lucas använde under inspelningen av sina Star Wars Episode 2, och vars yngsta familjemedlem alltså presenterades här idag.

Kännetecknande för samtliga CineAlta-kameror är att de ska vara pålitliga, enkla att använda, och ge så harmonisk bild som möjligt. Och det går bra för Sony. VENICE var den näst mest använda kameran bakom de tävlande filmerna på senaste Oscarsgalan, och företaget står i själva verket för större delen av tillverkningen av CMOS-sensorer i världen idag. Det omfattar allt ifrån ”high-end”-videokameror till mobiltelefonen i din ficka, NASA’s Mars Rover, etc.

Den här nya kameran är Sonys respons på det faktum att det funnits en lucka i deras professionella kameraportfölj mellan å ena sidan flaggskeppet VENICE 2 och å den andra 6K-kameran Sony FX9.  Arbetsnamnet under utvecklingsarbetet var i själva verket ”Baby VENICE” och den nya kameran har en väldigt slimmad formfaktor och mycket låg vikt; under 3 kg. Den är kompatibel med topphandtaget från FX9 och kan på så vis enkelt utrustas med ytterligare 2 ljudkanaler – för totalt 4st. Den spelar in på CFexpress-kort, som bara kostar från 2-3000kr styck. Sony BURANO intar nu alltså en naturlig position som lillebror till VENICE 2 och storebror till FX9.

Det är uppenbart att BURANO är designad för mobilitet och även lämpar sig utmärkt för arbete på egen hand, eller varför inte som en B- eller C-kamera till VENICE på större inspelningar, för att sömlöst matcha material inspelat med sina syskonkameror.

Kameran spelar in i 8,6K vid 30P eller 25P och erbjuder bildstabiliseringen IBIS, vilket ger den eftertraktade möjligheten att stabilisera bilden även med manuell optik. Kameran har även autofokus och ett inbyggt elektroniskt steglöst variabelt ND-filter utan någon som helst ”color shift”. BURANO’s Color science är identisk med VENICE 2 och precis som sin storebror har kameran en dual ISO sensor på 800 och 3200 ISO. Kamerans kylsystem är helt inkapslat, vilket demonstreras i en bild där kameran fått utstå regn ute i skogen. Den unika sensornära bildstabiliseringen kan stängas av om man så önskar, vid arbete med gimbal eller liknande. BURANO är designad för PL- och E-mount objektiv. Det finns ett 70-tal E-mount-objektiv redan bara i Sonys egna ”line-up”, går vi utanför den handlar det om tusentals.

Den kamera vi får prova på att använda här hos Scandinavian Photo under den här demonstrationen är i praktiken helt byggd för hand av Sonys utvecklingsteam, men Sony BURANO kan förhandsbokas redan nu, med beräknad leveransstart i Q1 nästa år. Från sommaren 2024 kommer en Firmware-uppdatering också att finnas tillgänglig, omfattande bland annat 1,5x de-squeeze för anamorfiskt foto.

Lars Pettersson FSF

Fotografier av Björn Sige