Tarantino’s ”The Hateful Eight” i 70mm på Rigoletto

Avseende maskinist tog man inga risker. Mats Kullander, långvägare inom SF och till vardags ”Executive Senior Advisor
 Establishment”, lade chefsjobbet åt sidan ett tag och körde personligen de båda DP 70-projektorerna på premiären.

Avseende maskinist tog man inga risker. Mats Kullander, långvägare inom SF och till vardags ”Executive Senior Advisor
 Establishment”, lade chefsjobbet åt sidan ett tag och körde personligen de båda DP 70-projektorerna på premiären.

Från 1a januari 2016 och sannolikt hela månaden ut, visas Quentin Tarantino’s ”The Hateful Eight” i 70mm Ultra Panavision på biografen Rigoletto i Stockholm. Att i Sverige visa den så kallade ”Road Show”-versionen (70mm film, ouvertyrmusik och mellanakt) är ett väldigt roligt och spännande projekt som haft många hinder att övervinna innan det kunde förverkligas.

”The Hateful Eight” hade premiär på juldagen 2015 i USA i etthundra 70mm-kopior vilket innebar ett monumentalt projekt som tog närmare ett år att förbereda. Eftersom praktiskt taget alla biografer gjort sig av med sin analoga teknik behövde producenterna, The Weinstein Company, på något sätt garantera att filmen skulle gå att visa i 70mm på hundra orter och vände sig därför till Chapin Cutler på företaget ”Boston Light & Sound”, en av världens främsta experter på högkvalitativa biografarrangemang. Vad Cutler och hans kollegor därefter genomförde var ett projekt med sådana odds emot sig att det är ett litet mirakel att det lyckades. Man började systematiskt dammsuga Nordamerika på 70mm-projektorer, låta nytillverka hundratals reservdelar som man visste skulle behöva bytas ut eller utsättas för hårt slitage och därtill engagera en grupp experter med uppdrag att resa runt till de hundra biograferna och genomföra själva installationerna.

Filmen är ju inte bara i 70mm utan dessutom anamorfisk. Företaget Boston Light & Sound lånade ut de anamorfiska projektionsobjektiven, som man lät tillverka enbart för Tarantino’s film(!)

Filmen är ju inte bara i 70mm utan dessutom anamorfisk. Företaget Boston Light & Sound lånade ut de anamorfiska projektionsobjektiven, som man lät tillverka enbart för Tarantino’s film(!)

När premiärdatumet närmade sig var många rädda att det skulle bli ett grandiost haveri av alltihopa, men lyckligtvis avlöpte det hela alldeles utmärkt: färre än 1% av föreställningarna drabbades av problem, och på fyra dagar drog dessa hundra 70mm-kopior in 6 miljoner dollar.

Utmaningarna här i Sverige var inte fullt så astronomiska, men inte heller bagatellartade. Vilken biograf skulle man satsa på? Filmprojektorerna hade inte körts på ett antal år, skulle de fungera felfritt? Hur skulle man få tag på Datasat-läsare och 70mm anamorfiska objektiv? Understundom föll pusselbitarna dock på plats: Leif Pilefors, Sveriges egen Chapin Cutler, servade upp Rigolettos DP 70:or i toppskick, SFI lånade ut Datasat-läsare och anamorfiska objektiv fick man låna från USA.

Filmen ligger på tio akter och väger sammanlagt cirka 110 kilo.

Filmen ligger på tio akter och väger sammanlagt cirka 110 kilo.

Hur reagerar då den Svenska biopubliken på ”The Hateful Eight”? Med stor entusiasm kan jag rapportera, under föreställningen jag såg applåderade publiken till och med i pausen(!) mellan akt 1 och 2, vilket inte hör till vanligheterna.

 

 

Lars Pettersson