Ultra Panavision 70 för The Hateful Eight
Quentin Tarantinos nya film The Hateful Eight, fotograferad av Robert Richardson, ASC, tar Ultra Panavision 70 till hjälp för att berätta denna historia. Detta anamorfiska 65/70 mm system har inte används mycket under de senaste femtio åren. Objektiven man använde ger en 1.25 gångers anamorfisk effekt, vilken ger en extra bred vid projicering på 2.76:1.
Filmen spelades in med Kodaks 65 mm film och Ultra Panavisions anamorfiska objektiv, som knappt sett ljuset sedan de var använda till filmen Khartoum 1966.
Bill Bennett, ASC: ”Saw Ultra Panavision 70, Tarentino’s “The Hateful 8”, projected in Anamorphic 70mm. Crazy beautiful. An entirely chemical analog process.”
Tarantino explains why he thinks 70mm is better than digital
Läs här en stor artikel på Indiewire.
Här en artikel av Tyler Purcell som beskriver mycket av det tekniska.
Här en Q&A med Quentin Tarantino
Här en video på YouTube