Unik svensk produktion filmad i 360° i katastrofområde till stöd för Rädda Barnen

What’s on The Plate – vad barnen äter – 5 juli – 13 augusti av Magnus Wennman och Erik Wiman på Fotografiska.

Vi måste skapa fokus på svältkatastrofen i östra Afrika där 2 miljoner barn, lika många som det bor innevånare i Stockholm, riskerar att dö innan julafton. Detta är den värsta svältkatastrofen sedan andra världskriget och behoven av hjälp och insatser är enorma. Därför har Fotografiska For Life och Aftonbladet TV samproducerat den nya utställningen What’s on The Plate – vad barnen äter, till förmån för Rädda Barnen, som öppnar 5 juli-13 augusti.

Det är prisbelönte fotografen Magnus Wennman tillsammans med journalisten Erik Wiman, båda från Aftonbladet, som skapat en 360°-film filmad med en 360°-rigg bestående av sex kameror som filmar och fotar ett högupplöst 360°-material. Detta gjort på plats mitt i katastrofområdet. Dessutom visas i What’s on The Plate – vad barnen äter Wennmans fotografier och Wimans berättelser om denna skakande tragedi som nu pågår i östra Afrika.

Vårt syfte är att skapa uppmärksamhet och försöka få människor att engagera sig genom att bidra till Rädda Barnen och andra hjälporganisationer som finns på plats, genom att visa vad barnen äter – när maten tagit slut.

I utställningssalen för What’s on The Plate – vad barnen äter visas i en 360 graders cylinder den unika 360°-filmen som Wennman och Wiman filmat nere i Somalia och Sydsudan, om den lille pojken Lochebe som från att ha varit en vanlig skolpojke nu blivit råttjägare för att försöka skaffa mat till sin familj som annars endast äter löv.

Cylindern är 4,7 meter i diameter och 3,5 meter hög, 43,5 kvadratmeter av 174 moduler och har 700 skruvar. Detta är den modernaste LED-tekniken på marknaden, vilket innebär 174 Led-paneler med 3,1mm PixelPitch som skapar en bildyta på 4800x960px. Ett projekt klart i paritet med när världens första 360°-film från krigets Aleppo släpptes i vintras.

– Detta är första gången som vi jobbar med en så avancerad kamera, från att tidigare experimenterat med enklare teknik. Detta är helt annan nivå, sex kameror ihopkopplade som filmar i 360 grader vilket gör att upplösningen blir fantastisk. Det är naturligtvis en utmaning att ta med så avancerad teknik till oländiga platser i Afrika drabbade av svältkatastrof, och nu hoppas vi få betraktaren att verkligen känna och uppleva engagemang. Denna komplicerade teknik används annars inom spelindustrin och andra användningsområden med stora budgetar. Från och med nu kan vi även använda den inom journalistiken och på ett helt nytt sätt kunna dela upplevelser på plats med betraktaren, berättar Magnus Wennman och Erik Wiman.

Som betraktare tas du med in i en verklighet så utsatt att det är svårt att ta in – men vi måste. Vi måste göra allt vi kan för att bidra med hjälp till dessa våra medmänniskor. Det enda de har på tallriken är råttor, fladdermöss, giftigt vatten…och om de har tur som lyckats ta sig till en hjälporganisation, näringslösning. Nu dör de inte enbart av svält utan av sjukdomar som kolera vilken grasserar i det nedsmutsade otjänliga vatten som är det enda som finns, det har ju inte regnat på väldigt länge.

Med detta projekt i utställningen What’s on The Plate – vad barnen äter tas 360-tekniken från en ”kul grej” till något dokumentärt och som ett journalistiskt arbetsverktyg. Vi gör det för att nå in till gästerna och beröra – för att skapa uppmärksamhet och vilja att bidra i kampen mot denna vidriga svält.