2-perf 35 mm till samma pris som Super-16

image
När jag i mitten på mars besökte BSC:s show i Elstree Studios erbjöd labbet Ascent Media Fuji 35 mm film 2-perf. inkl. framkallning till samma pris som för Super-16. Detta för att BBC inte vill ha S-16 för HDTV.

Ascent Media hade gjort split screen tester med S-16, 35 mm 2-perf och 3-perf. som de visade på en stor HDTV. Naturligtvis ger 35 mm 3-perf, som utnyttjar hela filmens negativyta 24 x 13,5 mm för 16:9 formatet, den bästa bilden, men som var intressant var att se hur mycket bättre 35 mm 2-perf. blir jämfört med S-16.

Mer om 2-perf. hittar du här

Läs hela min rapport från BSC show på nästa sida.

image
Negativytan för 2 perf. beskuren till 16:9 formatet är 16 x 9 mm, vilket är hela 63% större yta än S-16. Därför ser 2 perf. riktigt bra ut jämfört med S-16 i HDTV. Vad som fördyrar produktionen är naturligtvis att hyran för en 2-perf. kamera är högre än motsvarande utrustning för S-16.

2-perf. har rönt ett stort intresse i GB men många var irriterade på att Arri inte säljer 2-perf. matningar till sina kameror utan det går endast att hyra kameror för 2-perf genom Arris egna hyrföretag eller dess samarbetspartners, t.ex. Blixt Kamera i Skandinavien.


image
Aaton Penelope. Aaton visade sin nya 35 mm kamera för 2- och 3-perf. Kameran, som verkligen ser läcker ut, är lätt omställbar mellan de båda formaten. Det tar mindre än en timma att ställa om kameran för en tekniker.

Det verkar som att Aaton har lyckats med att få ner ljudnivån, då jag inte kunde höra något kameraljud i den något bullriga utställningsmiljön. De uppger 24 db. Leveranser kommer att börja till hösten. Kameran är byggd så man i framtiden (2009) skall kunna sätta på ett digitalt magasin med 6K sensor. Här har jag ett förslag; låt RED göra ett digitalmagasin till Aaton och vi har en perfekt kamera med spegelreflexsökare och som är ergonomisk bra, som dessutom går att använda för både film och digital inspelning.

Mer info hittar du här


Panavision XL2. Den nyaste modellen av Panavisions 35 mm Millennium-kameror är XL2 som har en högre bildfrekvens, bättre video och förbättred ergonomisk design. Kamerahuset är kompaktare och t kan snabbt byggas om från studioversion till handhållen och för Steadicam. Kristallstyrd från 3-50 b/s inställbar i tiondels steg. Under gång inställbar slutare från 11,2 till 180 grader. XL2 har fått en mängd mekaniska och elektroniska förbättringar som gör kameran ännu mer pålitlig, speciellt i kallt klimat. Kan fås för 3- eller 4-perf. för S-35, 1:1.85 samt anamorfiskt utförande för scopeobjektiv. Nytt är också en förbättrad videoassist som ger en skarpare bild och har en högre ljuskänslighet.


image
Panavision 2-perf. För lågbugdetproduktioner kan Panavision nu erbjuda 2-perf. matning i uppdaterade Platinum-kameror, en kameramodell som kom för 20 år sedan, som nu har fått den senaste mekaniken och elektroniken installerad.


image
Nya kompakta objektiv visade också Panavision, både sfäriska och anamorfiska. Ny är en sfärisk kompakt zoom med brännviddomfånget 19-90 mm, ljusstyrka T2.8. Med andra ord ett verkligt allround-objektiv. Näravstånd 0.67 meter. Vikten är endast 3.3 kg. Längd 203 mm.

Mer info


image
G-serien av anamorfiska objektiv består av sex brännvidder; 35mm, 40mm, 50mm, 60mm, 75mm, och 100mm, alla T2.6 och med en närgräns av under 1 meter.

image
Nya är också två anamorfiska zoomobjektiv. 40-80 mm, T2.8, och 70-200 mm, T3.5. Båda zoomarna har konstant bländaröppning genom hela brännviddsområdet. Det anamorfiska linselementet sitter i fronten, vilket ger högre ljusstyrka, hög bildkvalité med minimal aberration och förbättrad utlysning av bildytan.

Mer info


GENESIS, Panavisions digitala kamera fanns också utställd, liksom Sonys F-23 HDCAM SR kamera. De båda kamerorna är lika till utseendet och har samma inspelningsformat, men den stora skillnaden är att Genesis har en stor CCD-sensor för 35 mm filmobjektiv medan F-23 har 3 st. 2/3” CCD-sensorer och B4 objektivfattning. Panavision har på Genesis förbättrat Sonys färgsökare med ett bättre sökarokular, jämfört med Sonys eget plastiga, enkla förstoringsglas.

Mer info


image
SSR-1, Solid State Recorder, är den första recordern med fasta minnen för Genesis. Den väger endast 3,1 kg och kan spela in HDCAM 4:4:4 eller 4:2:2 i bildfrekvenser mellan 1-30 b/s. Inspelningstid är 20 respektive 40 minuter. Passar till både Genesis och Sony F23.

Mer info


image
SI-2K Digital Cinema Camera är produkten av ett samarbete mellan Silicon Imaging. Den ha ett 2/3” CMOS sensor med Bayer-filter och utbytbara objektivfattningar. Allt från PL till stibildsfattningar som Nikon, Leica R, m.fl., ja t.o.m. C-gänga. Då storleken på 2/3” sensorn är 5.4×9.6 går det utmärkt att använda alla 16 mm objektiv. En ny kompakt elektronisk sökare med OLED-teknik var imponerande skarp och med ett riktigt sökarokular, samma som på 35 mm kameror.

image
Under utveckling är två optiska sökare med stråldelningsprisma, en för videoobjektiv och en för filmobjektiv och skillnaden är prismans utformning.

Mer info hos P+S Technik hittar du här
Info på Silicon Imaging’s websida


image
Galaxy -en helt ny och intressant lampkonstruktion som verkligen är flexibel visades av Cine Power, mest kända för sina batteripackar. Det är en konstruktion som består av sju reflektorer och kan användas för för HMI/MSR-dagsljuslampor 575 eller 800 watt, samt för Philips nya CST Ceramic 3.200°K urladdningslampor.

Varje lampa har en reflektor som mycket effektivt tar vara på ljusenergin. Med 7×800 watt HMI/MSR = 5.600 watt är ljusutbytet flerfaldigt vad man får ut från en 6 kw fresnellspot. Med CST lampor motsvarar ljusutbytet 14.000 watt glödljus. Varje lampa av de sju går att koppla in separat och ljusbilden är fokuserbar Låg vikt, 30 kg, och kompakt utförande gör denna lampa mycket flexibel.

Mer info här