2-perf. med Arricam

image
Som första och enda uthyrningsföretag i Skandinavien kan Blixt Kamera i Köpenhamn och Oslo nu erbjuda sina kunder Arricam ST och LT med 2-perf.matning. Med 2-perf. spar man 50% av film- och framkallningskostnaden. Formatet passar bäst om man skall ha scope-formatet 1:2,35, men kan också vara ett alternativ till Super-16 med formatet 1:1,85, då man erhåller ett betydligt större negativ.

2-perf. och Techniscope togs fram av Technicolor i Italien i början på 1960-talet, som ett format för optisk framställning av Cinemascope kopior 1:2,35. Genom att endast mata fram två perforeringshål får man ett format på ca 9.5×22 mm. Man använder vanliga sfäriska objektiv. Det var först i den optiska kopieringsprocessen som man gjorde om bilden till anamorfisk scope-kopia i 4-perf. Idag sker detta digitalt.

På den tiden fanns det 2-perf.matningar för bl.a Arri IIC, Eclair Cameflex och Mitchell kamerorna. När sedan de moderna blimpade kamerorna kom, Arriflex 35 BL, Panaflex, Moviecam, m.fl. gjordes det inga 2-perf.matningar till dessa och formatet dog ut. I mitten av 1980-talet introducerades 3-perf. och super-35 som ett alternativ till 4-perf.

Interscope

En svensk variant av Techniscope-systemet konstruerades av Tomas Dyfverman 1969, och användes fram till 1974. Synkläggningen och klippningen gjordes i ett specialkonstruerat Steenbeck-bord. Användes bl.a. i Den magiska cirkeln (1970), Du gamla, du fria (1972). Ture Sventon (1972) och Fimpen (1974).

Med Techniscope-systemet gjordes i Sverige Bo Widerbergs Ådalen 31 (1973) samt Claes Fellboms Den vilda jakten på likbilen (1969).

David Flamholc använde 2-perf. för filmerna Nattbus 807 (1997) och Lithivm (1998). Den senaste filmen som är gjord i 2-perf. är Anders Bankes Frostbiten (2006).

Spagetti-westerns i Techniscope

När Sergio Leone gjorde sina s.k. spagetti-western filmerna använde han Techniscope. The Good, the Bad and the Ugly är snyggt fotograferad av Tonino Delli Colli, som gjorde flera filmer med Leone. En av de första filmerna gjorda med Techniscope är en Italiensk dokumentärfilm, Notti Nude, regisserad av Ettore Fecchi, med premiär den 19 april 1963. Över 350 filmer gjordes med Techniscope under åren 1963 till 1980.

Återupplivat

1999 introducerades Multivision 235 av den Australiske labbägaren Kelvin Crumplin, Movie Lab. Han lät ingenjören Bruce McNaughton på The Aranda Group i Victoria, Australien, bygga om ett par Arriflex 35 BL och en Moviecam till 2-perf. matning och marknadsförde formatet som ett alternativ till Super-16.

Läs mer om Techniscope på dessa länkar:
1
2
3
4
5
6
7