Grattis på födelsedagen 16mm !

100 år sedan, 8 januari 1923, i East High School aula i Rochester, N. York, tillkännagav Kodak födelsen av en amatörfilm i formatet 16 mm och demonstrerade kameran Cine Kodak och filmprojektorn Kodascope.
Mycket mer ekonomiskt och bärbart än 35 mm, standard för filmindustrin då, det nya formatet, under de följande årtiondena, utvidgade radikalt möjligheterna att producera och visa filmer bortom bara underhållning, med tanke på filmens kraft som instrument för utbildnings- och kommunikationssyfte för mycket.

Med 16mm är film slut på bio, så att säga. 16mm projektorer har blivit vanliga föremål i skolor, universitet, offentliga organ, företag, fackföreningar, kyrkor, klubbar och hem. 16 mm film blev också den professionella standarden för att fånga externa TV-bilder, fram till framkomsten av bärbar videobandutrustning på 1970-talet. Dessutom blev det filmbranschens standardformat för filmdistribution till programbolag fram till 1980-talet, då det ersattes av andra, mer kompakta, billiga och likakvalitativa medier för den lilla elektroniska skärmen.
16 mm tillät också framkomsten av resande biograf, vilket gjorde det möjligt, tack vare projektorernas portabilitet och relativt låga kostnader, att ta upplevelsen av film till samhällen som inte hade tillgång till biograf.
Så här är vad proffs ser 16 som en alternativ estetisk lösning: John Cassavetes med “Shadows” (1959), Jean Eustache med “The Mother and the Hore” (La Maman et la Putain, 1973), Wim Wenders med “Alice in den Städten, 1974), Mike Figgis med “Leaving Las Vegas” Vegas, 1995), Fernando Meirelles med City of God 2002), Mike Leigh med “Vera Drake” (2004), Darren Aronofsky med “Black Swan black” (Black Swan, 2010), bara för att nämna några, av hundratals titlar.
Under 2022 produceras Netflix serie “The Eddy” helt och hållet i 16mm.
Grattis på födelsedagen och länge leve 16mm!