Hur mår kamerorna i sommarhettan?
Höga temperaturer är inte bra, varken för kameror eller fotografer. När vi använde film kunde den skadas av för hög värme. Det fanns anledning till att Panavision gjorde sina kameror i en ljus färg och magasinen vita. Den vita färgen reflekterar ljuset och värmen absorberas inte som om kameran är svart.
Arriflex 35 BL var svart och därför använde man vita eller silverfärgade överdrag på magasinen. Detta var vanligast i varmare länder, men nu verkar det som vi räknas in bland dessa. När Arri sedan kom med 535an fick denna en ljusgrå färg. Likaså var Arricam och Moviecam ljusgrå.
Objektiven som oftast är svarta och kan absorbera mycket värme och att oljan därmed blir mer tunnflytande och rinna ut över bländarlamellerna och i värsta fall över linselementen.
När Canon först gjorde sitt 300 mm teleobjektiv med fluritglas var dessa svarta, men snart upptäckte de att om objektiven blev varma av solstrålningen så påverkades fluritglasen i linserna negativt och därmed ändrades de optiska egenskapena. Därför målades objektiven ljusa och idag är det flera av Canons objektiv som är nästintill vita.