Hur skall Canon slå sig in i Hollywood?

Canon C300
Canon har släppt en ny HD-videokamera, EOS C300, och öppnat ett kontor och serviceverkstad i Hollywood. Ambitionen är naturligtvis att ta marknadsandelar på den digitala sektorn, där de kommer att slåss med Arri Alexa, Sony F65 och RED Epic, eller snarare i lågprissegmentet med Sony F3, Red Scarlet och Panasonic AG-AF 101. Jag tror att det blir svårt då det finns Red Scarlet med bättre prestanda till halva priset.

Canon har gjort en videokamera som har bildfrekvenserna 23.976, 24, 25 och 29.97 i 1080p, samt 59.94/50 interlace som ingen vill ha för filmproduktion. Alltså ingen möjlighet till slow motion. Att Canon har valt MPEG2, 50 Mbit/sek., Long Group of Picture, som endast har 8 bitar, känns inte rätt.

Så här skriver Lasse Haglund, SVT, i ett mail:

”Spännande – bra att Canon håller sig till 1920×1080 upplösning (1 röd, 1 blå och två gröna (4 subpixlar) = 1920 x 1080 x 4 = 8.29-megapixel CMOS sensor, vilket anges i artikeln) det ger hög känslighet och lägre brus liknande tänket i Alexan. (Så att de inte överdriver med 4K etc. ur mitt TV-perspektiv med dessutom långsammare utläsning och böjda hus vid panoreringar som följd).”
”Hoppas nu bara att de är lika duktiga som ARRI på att sätta ett korrekt optiskt lågpassfilter i kamerakroppen för att optimera/minimera mängden spatial aliasing.”

”Tråkigt att de valde gamla mossiga MPEG2 [email protected] på alldeles för låga 50 Mbps. MPEG-2 finns bara som 8 bitar i själva grundstandarden, vilket gör möjligheten till bra färgkorrigering av Log-gamma-kurvor ned till HD-video-gamma omöjligt/dåligt.”
”Tråkigt att de inte satsade på videoformat till och med 1080p 59.94/50p – då hade filmarna (25p, 24p och 23.976p-filmarna) fått med slow-motion och vi TV-folk fått en prisvärd 59.94p/50p-kamera. Då borde codecen varit AVC/H.264 4:2:2, 10 bitar, Long Gop, ca 150-200 Mbps för 59.94p/50p och 80-100 Mbps för “vanlig HD”. (I-frame only hade varit ännu bättre, men kräver ännu högre bitrates, 400 Mbps respektive 200 Mbps).”
”Viktigt att kontrollera att det kommer ut 10 bitars video via HDSDI – så att man kan hänga på en extern 10 bitars codec samt recorder!” (Det får man enligt specen. Red anm.)

Detta är min högst personliga och spontana kommentar (inte SVT’s åsikt på något sätt). Lars Haglund, Technology/R&D.
Se video om LOG-gamma här
Vi bör också ta ergonomin i betraktade. För att ha kameran på axeln behövs en axelrigg med balanseringstyngd baktill, annans blir kameran mycket framtung.

Så här skriver Markus Lindgren, FSF:

”Ännu en gång visar kameraindustrin att de inte nått någonstans alls beträffande genomtänkt ergonomi! Kamerariggen ser fortfarande ut som en julgran när den är komplett. Positioner för armar, tyngdpunkt för kamera och alla sladdar är sååå icke användarvänligt. Vid min gud hoppas jag att mitt (tyvärr hemliga) projekt snart kan visas upp!!!”

Video om rigg
Video 2 om rigg
Video 2 om rigg

Förvånansvärt är att Canon inte kunnat göra autofokus eller autoexponering på modellen med EF-fattning. Meningen är att man skall fokusera manuellt med EF-objektiven, som har autofokus och är näst intill omöjliga att fokussera manuellt.

De nya objektiv som kommer är två zoomar; 14,5-60 mm T2.6 och 30-300 mm T2.95-3.7 kommer att kosta 45.000 resp. 47.000 USD och levereras i januari respektive mars 2012. De tre ljusstarka objektiven med fast brännvidd 24, 50 och 85 mm, T1.3, kommer att kosta 6.800 USD per styck, med leverans juli 2012.