SONY:s 4K-workshop på Pinewood Studios

Richard Lewis

Det Richard Lewis inte vet om Digital Cinema är nog inte värt att veta.

SONY har installerat ett Sony Professional Digital Motion Picture Centre Europe (DMPCE) på anrika Pinewood Studios strax väster om London och kontaktade under hösten FSF:s medlemmar med ett mycket generöst erbjudande att delta i en workshop för att pröva på Sonys 4K-kameror. En grupp från FSF reste i November och själv hör jag till den grupp som besökte DMPCE häromveckan.

Vi anländer en torsdagmorgon till Heathrow och en bil kör oss direkt till Sonys lokaler inne på Pinewoods ateljéområde, där vi blir mottagna av Richard Lewis, chefsingeniör på DMPCE, Robin Vigeant BSC, som hjälper oss ljussätta under workshopen och Pablo Garcia som ansvarar för färgkorrigeringen. Under workshopen arbetar vi i två angränsande rum: en studio där flera 4K-kameror redan väntar uppställda på stativ och en färgkorrigeringsbiograf med en DaVinci Resolve-svit och stor bioduk.
Richard inleder med ett fullmatat Powerpointföredrag i biografen. 4K TV-apparater säljs redan och 4K Bluray-skivor väntar runt hörnet. Formatet kallas Ultra HD (3840 * 2160 pixlar) och för att klara TV-sändningar i UHD använder man fyra befintliga HD-kanaler som ’sys ihop’ till en färdig 4K-bild i slutändan.

Robin Vigeant, BSC

Robin Vigeant BSC i samtal med Mats Ardström FSF. Robin har arbetat på många storfilmer med skådespelare som Harrison Ford, Robert Redford och Jane Fonda och har en oändlig rad bra historier.

De tre kameror vi har tillgång till på workshopen är Sony F5 och F55, som har samma sensor, men F55 har bättre färgomfång och slutare, vilket eliminerar “rolling shutter”-effekter vid panoreringar, samt flaggskeppet F65 som har överlägset färgomfång, mekanisk slutare och filmar i 8K. Alla tre har sensorer stora som en ruta super-35mm filmnegativ och Sony har tagit fram en egen serie fasta objektiv som vi också får möjlighet att provfilma under workshopen.

På väg till lunchrestaurangen bestämmer vi oss för hur vi skall lägga upp vår provfilmning. En glänsande röd Ferrari står parkerad utanför och en exklusiv Bentleylimousine passerar. ’Bond 25’ började filma i måndags och även här är Hoyte Van Hoytema, FSF NSC, fotograf (se artikel om ”Interstellar”) vilket ju är oerhört glädjande för FSFs medlemmar. I varje ateljé man passerar byggs det och man undrar nyfiket vilka exotiska filminteriörer som döljer sig på andra sidan all plywood och träreglar.

Under resten av eftermiddagen tar vi ett tjugotal bilder innan det är dags att åka till hotellet. Vi vill framför allt jämföra F55 mot F65, hur kamerorna klarar olika former av felexponering, samt att jämföra Sonys optik mot de Cooke-objektiv som också finns i studion.

DaVinci sviten
Nästa dag inleds med att titta på gårdagens tagningar i biografen. Pablo hanterar DaVinci-sviten med stor skicklighet. Sonys objektiv står sig väldigt väl mot Cooke, kamerorna klarar 3 stegs överexponering utan anmärkning (underexponering är betydligt känsligare upptäcker vi) och de bilder vi tog med avsiktligt felaktig färgtemperatur går att korrigera tillbaka till normalt utseende så när som på densitets-skillnader i mellanregistret.

Robin är vänlig nog att ge oss en rundtur på ateljéområdet. Pinewoods utomhusbassäng är en av världens största och den speciella undervattensstudion är helt unik. Förutom att man kan höja och sänka tiotals ton dekor upp och ned ur bassängen, kan man ljussätta närmast obegränsat och arbeta med greenscreen under ytan. Vattnet är så pass rent att skådespelarna inte får röda ögon. Helt unika bilder görs här, bland annat “wet-for-dry”: bygg ett helt vardagsrum under vatten, ha skådisen i full kostym och filma scener med viktlöshet och svävande i kristallklart vatten. Fascinerande verksamhet.

Gator mellan studiorna har namn som ’Goldfinger Avenue’ och vi får passera igenom herrgårdsbyggnaden Heatherden Hall, vars både in- och utsida varit med i otaliga filmer. Vid 007-hangaren är det emellertid definitivt stopp, ’Bond 25’ använder den nu och obehöriga besökare är uteslutet.

FSF medlemmar

Nöjda deltagare. Från Vänster: Mats Ardström, Michael Kaare Petersen, Bratislav Stankovic, Tobias Höiem-flyckt, Pablo Garcia, Jon Rudberg, Richard Lewis, Robin Vigeant, Lars Pettersson.

Vi fortsätter filma resten av fredagen och försöker ta motiv med så stora kontrastomfång som möjligt vilket kamerorna klarar väldigt väl. Överhuvudtaget beter sig F55 och F65 som traditionella filmkameror med färgnegativ: de trivs bäst med litet överexponering och man skall absolut jobba med separat mätare och ett ISO man själv kommer fram till efter provfilmning. Under eftermiddagen anländer bilarna som skall ta oss till flygplatsen och vi tackar våra värdar för en givande och minnesvärd workshop.

Skriven av: Lars Pettersson