SVT kortar långa eftertexter

Sveriges Television har beslutat att eftertexterna numera endast får vara 15 sekunder på vanliga TV-program och 20 sekunder på dramaproduktioner efter den 1 februari.

-Det har varit en flora av namn och yrkesfunktioner i eftertexterna och det har bara blivit mer och mer. Jag såg att vi i programmet ”Dubbat” häromkvällen hade med namnet på en praktikant och det är ju inte viktigt för publiken, säger SVT:s informationsdirektör Helga Baagøe.

  • Åtstramningen är en anpassning till konkurrentkanalerna som har kortare eftertexter, säger Helga Baagøe.
    – Vi tror inte att publiken har lust att sitta och vänta medan alla namnen rullar förbi. Det blir ett irritationsmoment.

– I dramaproduktioner med många medverkande blir eftertexterna med nödvändighet längre. Men i fakta- eller studioprogram ska man kunna begränsa sig. I dag finns ibland presskontakter eller informationsansvariga med i eftertexterna, jag kan inte se att det är relevant för tittarna, säger Helga Baagøe.

Samma namn får inte förekoma två gånger i eftertexterna även om personen i fråga har flera funktioner enligt den nya policyn. Inköpta program och filmer kan SVT inte påverka, reglerna gäller bara program som SVT producerar eller låter produktionsbolag göra åt dem. Produktionsbolagens logotyper ska då bara finnas med om det finns avtal om det och de får aldrig vara rörliga.
– Det ska vara tydligt för tittarna att det är SVT som är avsändare, förklarar informationsdirektören.

Eftertexterna på SVT är för långa, från och med 1/2 ska de kortas till max 15 sekunder. Istället för dagens litanior, som knappast är till glädje för publiken, ska endast följande visas:

  • upphovsmän
  • rättighetshavare
  • artister och skådespelare
  • ansvarig utgivare
  • projektledare
  • plus en (1) valfri funktion som är relevant för publiken
  • produktionsbolagets namn, men inte logotyp (om det inte finns befintliga avtal…)

Detta skriver SVT:s interntidning Vi på tv.


-------------------------------- 

Ja, vad skall man säga om detta? Nu vill SVT anpassa sig efter de kommerciella kanalerna, men i deras reklamfilmer låter det annorlunda. Nog kan SVT vara så generösa så de låter de spelregler som hittills gällt forsätta i en FRI TELEVISION.

Hans Hansson, FSF.