The 5th Oslo Digital Cinema Conference

En ’Russian Arm’ på plats utanför Norska Filminstitutets lokaler under lördagen.

En ’Russian Arm’ på plats utanför Norska Filminstitutets lokaler under lördagen.

(English version of this article can be found here.)

 

Den femte upplagan av Oslo Digital Cinema Conference, eller kort och gott ODCC, ägde i år rum mellan 30/10 och 1/11 i Norska Filminstitutets lokaler på Dronningens Gate i centrala Oslo. Konferensen arrangerades av det Norska filmfotogarfförbundet FNF i samarbete med IMAGO, Norska Filminstitutet samt Nordisk Film&TV Fond. Förutom en mycket fin biografsalong, vars digitala projektion höll strålande god kvalitet (uppenbart under fredagskvällens visning av ’Mr Turner’) omfattar Filminstitutets lokaler ett café som inbjuder till mingel och spontana samtal, samt ett komplett filmmuseum.

Den tio man starka panelen under den inledande debatten.

Den tio man starka panelen under den inledande debatten.

Årets program var fullmatat! Konferensen öppnades av Paul René Roestad, FNF, nybliven IMAGO-president, varpå FNFs ordförande Rolv Haan höll ett kort välkomsttal, och därefter följde en mycket informativ paneldebatt under rubriken ’Creative Cinematography and Camera Control’ med Philippe Ros, AFC, som moderator. Fokus för samtalet var att vi nu i allt större utsträckning använder 4K-kameror för att leverera 2K-material, samt att kamerorna visserligen alla ger samma upplösning, men olika intryck av skärpa och visuell kvalitet. Rolf Coulange, BVK, fångade publikens intresse när han förklarade hur skärpeintrycket i oljemålningar av gamla flamländska mästare framför allt var resultatet av ett medvetet arbete med kontrasten i bilden. I panelen deltog även bland andra Harald Brendel (Arri), John Christian Rosenlund FNF, Luc Bara (Panasonic), Coloristen Cem Ozkilli, Tom Crocker (Sony) och Dave Stump ASC.

Barco’s förslag på hur framtidens digitala biografer skulle kunna se ut för tankarna till 50-talets Cinerama.

Barco’s förslag på hur framtidens digitala biografer skulle kunna se ut för tankarna till 50-talets Cinerama.

Bakom rubriken ’What next for Digital Cinema?’ doldes ett intensivt anförande av Kommer Kleijn, SBC. High Frame Rates (HFR) har ju redan världens biobesökare erfarenhet av genom Peter Jackson’s Hobbit-trilogi, och laserljusdrivna videoprojektorer finns redan installerade på sina håll. Laser möjliggör högre ljusstyrka och därmed kan man överge de silverdukar (med snäva betraktningsvinklar) som monterats på världens biografer under senaste decenniet. Förutom att de använder laser som ljuskälla, bygger dessa projektorer i övrigt på traditionell teknologi.

Efter en kaffepaus var det dags för fyra presentationer i svit. Mest intressant av dessa var kanske ’Characteristics and Limitations of Digital Colour Photography’ där ARRI:s utsände expert Harald Brendel berättade om den komplexa relationen mellan färger i ett avfilmat motiv, kamerors sätt att hantera dessa under olika typer av ljus (LED, HMI osv) och vilket färgintryck som slutligen når betraktarens öga.

Rapport från Imago och ASC’s tekniska kommitéer: Philippe Ros AFC, Rolf Coulange BVK, Kommer Kleijn, SBC och Dave Stump ASC.

Rapport från Imago och ASC’s tekniska kommitéer: Philippe Ros AFC, Rolf Coulange BVK, Kommer Kleijn, SBC och Dave Stump ASC.

Presentation nummer två handlade om DIT:ens ansvar att garantera det inspelade materialets integritet genom produktionen. Sedan var det dags för en jämförelse mellan olika typer av LED-ljus och deras effekt på hudtoner, blått LED-ljus riskerade ge direkt osmickrande resultat. Dagens sista presentation behandlade problemen kring långtidslagring av digitala media, och där verkar LTO-band fortfarande vara den bästa kompromissen av de alternativ som finns.

Senare samma kväll visades långfilmen ’Mr Turner’, Mike Leigh’s kompromisslösa skildring av den berömde 1800-talskonsnärens måttlösa leverne och gärning. Filmens chefsfotograf Dick Pope, BSC, inledde visningen med att berätta att detta är Leigh’s första digitalt inspelade film och att Pope först velat spela in på film, men att Leigh föreslog att konstnären Turner –som den banbrytande rebell han var- förmodligen själv hade valt digital inspelning om han levt idag och med det bestämde man sig för att spela in med ARRI Alexa.

FNFs ordförande Rolv Haan i samtal med Dick Pope, BSC.

FNFs ordförande Rolv Haan i samtal med Dick Pope, BSC.

Lördagen inleddes med en mycket minnesvärd ’Master Class’ där den dubbelt Oscarsnominerade Dick Pope, BSC, samtalade om sina erfarenheter med Rolv Haan, FNF. De båda gentlemännen kom uppenbarligen mycket väl överens och stämningen var emellanåt uppsluppen. Samtalet kring de visade avsnitten ur Pope’s omfångsrika samarbete med Mike Leigh var informativt och mycket underhållande –och bitvis direkt rörande när regi, skådespeleri och foto smälte samman som bäst.

 

Efter lunch presenterades ett smörgåsbord av möjligheter till rörlig kamera som finns att tillgå i Norge. Det var bland andra Aircam Sweden, Magic Air och Moviebird som demonstrerade Drönare, ’Russian Arms’ och Technocranes med hjälp av hisnande showreels.

Därefter rapporterade ARRI, Panasonic och Canon senaste nytt avseende deras kameror. De båda förstnämnda visade upp imponerande demo-filmer i 4K, där Panasonic’s Varicam särskilt utmärkte sig med intensiv färgåtergivning, men Canon hade kanske den mest spännande nyheten, även om den inte direkt riktade sig mot spelfilmsbranschen: en kamera med extremt hög ljuskänslighet, motsvarande uppåt ISO 4 miljoner! Förutom uppenbara tillämpningar inom övervakning och liknande, kommer den här kameran säkerligen sättas in i sökinsatser efter försvunna personer, där mörkrets inbrott normalt betyder att man tvingas avbryta sökarbetet.

Dave Stump, ASC, redogjorde för ’AMPAS Next Generation Cinema Tests’

Dave Stump, ASC, redogjorde för ’AMPAS Next Generation Cinema Tests’

Efter en kaffepaus förklarade Dave Stump, ASC, förutsättningarna för -och var ’the cutting edge’ befinner sig idag- avseende Virtual Reality. VR-headsets och I-pads delades ut bland publiken och vi fick ta del av ett stycke direktsänd Virtual Reality från Los Angeles, med komiska inslag som uppskattades av publiken! Stämningen blev återigen litet allvarligare när Dave under dagens sista inslag redogjorde för ’AMPAS Next Generation Cinema Tests’ –en serie undersökningar med syfte att flytta fram gränserna för aspekter av digital film som HFR, HDR osv, allt i form av en liten kortfilm. Många filmarbetare i Los Angeles hade ställt upp gratis eller till låg kostnad för att tillverka proverna och de scener vi fick se hade alla spelats in med motion control, så att den undersökta aspekten (t ex antal bilder per sekund) var det enda som skilde mellan tagningarna.

Här en länk till er som vill läsa mer om nästa generations filmteknologi.

Brandbil utanför Storyline’s lokaler, med 100 KW xenonljus monterat på stegen!

Brandbil utanför Storyline’s lokaler, med 100 KW xenonljus monterat på stegen!

Ett par timmar senare samma kväll ledde en kort bussresa genom Oslo till kamerauthyraren Storyline’s rymliga lokaler, där det bjöds på mat och dryck. Trots att vi anlände efter mörkrets inbrott badade byggnadens fasad i dagsljus: den konverterade brandbil som Moviebird presenterat tidigare under dagen stod parkerad utanför med sitt 100 KW xenonljus monterat högst upp på stegen! Brandbilen imponerade verkligen: en kraftfull inbyggd generator försåg xenonljusets elektroniska barlast -stor som ett kylskåp(!)- med erforderlig ström.

Storyline’s lokaler liknar en exklusiv hotell-lounge! FSF:s representanter fr v Alex Lindén, Mats Ardström, Andrès Rignell och (längst t h) Lars Pettersson, med Dick Pope, BSC. Bakre raden: Petru Maier, DFF.

Storyline’s lokaler liknar en exklusiv hotell-lounge! FSF:s representanter fr v Alex Lindén, Mats Ardström, Andrès Rignell och (längst t h) Lars Pettersson, med Dick Pope, BSC. Bakre raden: Petru Maier, DFF.

Med inbjudande lokaler som mer påminde om en exklusiv hotell-lounge än om en uthyrningsfirma, skall Storyline ha all heder av den väldigt trevliga fest de arrangerade, men också för sin dödsföraktande djärvet att låta en kombination av Red och Alexa-kameror med exklusiv objektiv stå framme under hela tillställningen! Framemot midnatt började gästerna i allt större utsträckning använda kamerorna som någonting att stödja sig mot!

Det var en beskedlig publik som på söndagsmorgonen bänkade sig i biografen. I programmet stod att läsa ’Case Study VFX in Film Production: The Wave’, men man kunde inte ana hur imponerande detta skulle visa sig vara! ’The Wave’ är helt enkelt en oerhört ambitiös Norsk ’Disaster Movie’ i Roland Emmerichs anda, producerad för bara 5,5 miljoner Euro. Vi fick se en kort scen ur filmen och det var ordentligt omtumlande, inte minst tack vare att ljudet återgavs i Dolby Atmos, vilket åtminstone jag aldrig hade upplevt tidigare.

John Christian Rosenlund, FNF.

John Christian Rosenlund, FNF.

I filmen drabbar en gigantisk tsunamivåg ett samhälle beläget vid en fjord, vilket borde ge många Norska familjer mardrömmar…

John Christian Rosenlund, FNF, var chefsfotograf på filmen och berättade ingående om inspelningen och hur man lyckats få så mycket production value på en relativt mager budget. Den absolut dyraste scenen utspelar sig i samhället Geiranger, ett av Norges största turistmål, som i filmen utplånas av tsunamivågen längs Geirangerfjorden. Med hundratals statister och ett flertal kamerateam lyckades man här ta 140 kamerainställningar under loppet av 15 timmar(!) vilket bidrar starkt till att filmen verkar ha kostat mycket mer än den i själva verket gjorde. Studiobyggen hade man valt att förlägga till Bukarest i Rumänien vilket tillät stora dekorer och ett tjugotal elektriker. Ett av Rosenlunds mer delikata problem var att han under förproduktionen måste bestämma exakt var lampor skulle fästas i de byggen som skulle utsättas för stora mängder vatten, eftersom dessa fästen måste svetsas fast. Lars Erik Hansen från företaget Gimpville förklarade hur de digitala effekterna hade skapats, och Cem Ozkillici, kanadensisk colorist, demonstrerade hur han arbetat med att färgkorrigera filmen –vilket han genomförde på tio arbetsdagar(!)

Storyboard från ’The Wave’ visar hur minutiöst planerad produktionen var.

Storyboard från ’The Wave’ visar hur minutiöst planerad produktionen var.

Norska Filminstitutets museum uppmärksammade att super 8-formatet fyller 50 år 2015.

Norska Filminstitutets museum uppmärksammade att super 8-formatet fyller 50 år 2015.

Konferensen avrundades med två korta anföranden om HDR respektive pre-visualisation samt en rapport från Imago och ASC’s tekniska kommitéer, innan det var dags för Paul René Roestad, FNF, att mottaga välförtjänta applåder för en väl genomförd och minnesvärd konferens.

Lars Pettersson