En nybyggd Super-8 kamera från Danmark

Skriven av Hans Hansson och Lars Pettersson

logmar-01-660x440

För några år sedan bestämde sig far och son Madsen att konstruera en helt ny S-8 kamera, Logmar S-8. Problemet med S-8 kassetterna är att filmens tryckplatta fungerar dåligt. Lösningen blev att dra ut filmen i en slinga och ha en fast tryckplatta samt en ny frammatningsmekanism med stoppgripare för perfekt bildstillestånd.

LogmarKameran har fått modern elektronik med bildfrekvenser mellan 16-54 b/s, kristallstyrt med tre decimaler. En videokamera avläser sökarbilden som kan ses på en utvikbar skärm. Objektivfattning är C-gänga, så det finns många objektiv att välja på, allt från fasta brännvidder till zoomar.

Ljudinspelning görs på SD-kort och kameran har 48 v phantommatning och XLR-ingång. Dessutom finns ett extra SD-kort som lagrar kameradata.

Kameran har dessutom:

  • – Built in light meter
  • – Programmable frame rates: 16fps to 54fps, including 23.976fps for NTSC compatibility (with crystal phase-locked-loop synchronization).
  • – Remote controllable via WiFi: the camera creates its own hotspot and is compatible with Android, iPhone and Windows Phone.
  • – External monitor acts as both viewfinder and camera status display.
  • – Phase Advance feature: to increment the phase if you want to interlock the camera with a TV or fluorescent light for example to remove shutter bars typically seen when traditional crt-monitors are included in a scene.
  • – Firmware upgradable via USB. Runs on 7.2V video camera batteries.

 

Här hittar du mer info:
http://www.filmkorn.org/sensational-a-new-super-8-camera-from-denmark/
http://www.logmar.dk/super-8-2/
https://vimeo.com/101753821
http://www.pro8mm.com/super-8-cameras/logmar-super-8-camera/

 

Logmar-insidesLogmar är den första nykonstruerade super 8 kameran på över 30 år och lanseringen sammanfaller med att super 8-formatet firar sin 50:e födelsedag, vilket Kodak uppmärksammat. Såväl Logmar som Kodak hoppas nu att formatet skall få ett litet extra uppsving. Kameran kostar visserligen cirka 5.000 USD, men den är byggd med så pass god precision att nästan filmens perforering börjar bli den svaga länken i kedjan(!) Kameramotorn är samma som NASA använt på sin ’Mars Rover’ och stannar omedelbart om kameran skulle förlora slingan under filmbanan. Bildfönstret är förstorat så mycket filmremsan överhuvudtaget kan tillåta, då de använt ytan för ljudspår tillbilden, så kallad ’Max 8’, och bilderna uppvisar så pass hög kvalitet att formatet bör kunna hitta användningsområden där man tidigare inte skulle ha övervägt tillämpa det. Förhoppningsvis kommer Logmar-kameran attrahera köpare bland formatets bemedlade entusiaster såväl som uthyrningsföretagen.

Kodak har följande filmer i Super-8 formatet: Vision 3, 50D, 200T, 500T samt reversalfilm Ektachrome 100D och sv/vit Tri-X.
Pro8 har dessutom Vision 3, 250D och Fuji Eterna Vivid 500T, samt en color reversalfilm 200D.

Kodak stödjer formatet allt vad de förmår. 7203, 7213, 7219 (50, 200 & 500 ISO färgneg) samt svartvit reversal 7266 tillhandahåller de.
http://motion.kodak.com/motion/products/production/spotlight_on_super_8/super_8mm_products/index.htm


http://www.kodak.com/ek/US/en/corp/campaign/homemovieday/default.htm?CID=go&idhbx=super8

 

Om man vill att fotokemisk film skall finnas kvar bör man nog göra vad man kan för att stödja Kodak, deras fabrik kostar enligt uppgift 100 miljoner dollar om året att överhuvudtaget hålla igång(!), det blir cirka 100 000 svenska kronor i timmen dygnet runt. En variant är ju att gå och se det som spelats in på film så att filmbolagen uppfattar att publiken uppskattar ansträngningen och får en koppling mellan fotokemisk film och biljettintäkter. Många kioskvältare nu är gjorda på film: Mission Impossible 5, Bond 24 (Spectre), Star Wars 7 osv. Tarantino’s (inte min favoritregissör) ‘Hateful Eight’ är inspelad i anamorfisk 65 mm (som ‘Ben Hur’ 1959) och skall t. o. m. visas i uppemot 100 st 70mm kopior i USA/Europa.

Vad gäller super 8 tror jag att Kodak skulle göra klokt i att tillverka en batch Ektachrome 100D, för de har ingen färgreversal längre och efterfrågan är så pass god att t ex Wittner i Tyskland kan ta bra betalt för att slitsa upp och perforera färgreversaler (Agfa, Fuji) avsedda för stillbild. Wittner erbjuder också framkallning (alla varianter: neg, sv-v, reversal osv)


http://www.wittner-kinotechnik.de/katalog/04_filmm/s8_filmm.php



Kostnaderna för råfilm, framkallning och skanning ligger så, att super 8 visserligen är billigare än 16mm, men långt ifrån gratis:

 Strax under 400 kr för 2,5 min film och lika mycket till för framkallning (Wittner).

Uppsala Bildteknik scannrar i HD för 60 kr per minut material.


Enligt uppgift här:
http://www.cinematography.com/index.php?showtopic=68619

 

Kodaks nya försäljningsorganisation (åtminstone i USA) är mycket flexibla och offensiva vad gäller prissättning av filmmaterial, det borde betyda att det går att få ganska bra rabatter om man skall köpa hyfsat mycket film till ett projekt. Även framkallning och scanner går antagligen att förhandla om man har ett större projekt på gång.

Här två videos om Kodaks Super-8 filmer:
https://www.youtube.com/watch?v=tokIhElDrn4
https://www.youtube.com/watch?v=GF4fixMI-_k

 

Super-8 filmframkallning i Europa:
http://flamin.filmlondon.org.uk/resources/resources_postproduction/film_processing
http://www.andecfilm.de/en/e_start.htm
http://www.super8.nl/english/e_index.htm