Europa testar UHD, HFR, HDR och NGA

I samband med EM, som äger rum i Glasgow och Berlin fram till den 12 augusti, genomför EBU grundliga tester av UHD och tillhörande teknik. Testarbetet utförs i samarbete med fem tv-stationer och 19 industripartners.

Testerna i samband med EM 2018 är världens första direktsändning i UHD kvalitet (Ultra High Definition) där de både arbetar med HDR (High Dynamic Range, HLG/BT.2100) och HFR (hög bildfrekvens, 100 bilder/sek, 2160p/100).

I Europa har programföretagen inte sänt mer än 50 bilder/sek progressivt, och HD interlaced (1080i/50=25 b/s) är fortfarande det dominerande format trots att det finns både kodare och TV-apparater, som kan hantera format upp till 2160p50.

EM sport i Berlin

Testutsändningarna äger rum från sportarrangemangen i Berlin. Kvaliteten är 2160p/100 HLG / BT.2020 kvalitet och det görs i samarbete mellan EBU-medlemmar BBC, Frankrike tv, IRT, RAI och ZDF plus ett antal teknikpartners. Överföringen 2160p/100 kombineras med två ytterligare signaler på 1080p/100 och 1080p/50. Alla tre signaler HEVC kodade och sänds live via Eurovision satellitnätverket till italienska RAI: ​​s testcenter i Aostadalen, samt via Eurovision Fiber EM Broadcast Operations Center (BOC) på BBC Glasgow.

1080p/100-sändningarna inkluderar Next Generation Audio (NGA) i form av 4 + 7 + 0 ljudkanaler, samt fyra interaktiva monosignaler, varav två används för kommentarer och två för ljuddata. Idén med NGA är att skapa extraordinära ljudupplevelser, men formatet möjliggör även ytterligare funktioner som personifiering och interaktivitet genom “objekt”.

De tekniska partnerna

Försöken har blivit möjliga tack vare stöd från ett antal tekniska partners. De är listade här i alfabetisk ordning:

Ateme kodning och remuxing av 1080p100 signaler i kombination med alla former av NGA.

Dolby Object-Based Audio Technology (AC4).

Ericsson / MediaKind bidragsteknik (HEVC, MPEG-H Audio) för 2160p50.

EVS-server som hanterar nästan realtid 2160p100 redigering.

Fraunhofer IIS objektbaserad ljudteknik (MPEG-H Audio).

Jünger Ljudutrustning för 3D-ljudskärmar och författningar (MPEG-H Audio).

KaiMedia-kodningsteknik (HEVC, MPEG-H Audio) för 2160p50.

Klang och Areitec 3D-ljudskärmar via hörlurar.

LG prototyp OLED TV-apparater som kan avkoda UHD direktsändningar med HFR (2160p100Hz), HDR (HLG & PQ) och NGA (Dolby AC-4).

NTT kodningsteknik för 2160p100.

b <> com-scenbaserade produktionsverktyg.

And Qualcomm-komprimeringsteknik (MPEG-H Audio).

Rohde & Schwarz-servern för okomprimerad inspelning.

Schoepsa och Areitec ORTF-3D utomhusmikrofoner.

Sony XVS-videoomkopplare, PWS Live-produktionsserver för 2160p100-videoproduktion och HDR-förvärv, samt en Sony UHD-kamera och -utrustning för 2160p50 bildskärmar.

Solid State Logic System T S300-32 mixer med 3D panning och Network I / O.