Färgade kaniner invaderar New York

image
Nedför backarna i San Francisco studsade i första filmen hundratusentals olikfärgade bollar. I Glasgow blev sedan ett grått höghus till ett musiksatt färgfyrverkeri. Nu släpper Sony lös närmare 200 färgglada kaniner mitt i New York. Det handlar om ännu en ny reklamfilm för företagets platta BRAVIA-tv.

Den nya BRAVIA-filmens hjältar är återigen många och färgglada. Närmare bestämt 189 små kaniner i regnbågens alla färger tillverkade av två och ett halvt ton Play-Doh, den välkända plastleran som barn älskar att leka med – dock oftast i något mindre kvantiteter än här. En av kaninerna är närmare 10 meter hög, medan de andra är från 10 cm upp till en meter stora.

Se filmen här

Värt att notera i sammanhanget är att animatörerna förlitar sig fullt ut på en strikt hantverksmässig animationsmetod, snarlik den som kreatörerna bakom filmerna om Wallace & Gromit använder. Allt är handgjort i lera och filmat på plats. Kaninernas naturliga hoppande över asfalten och betongen i New York baseras i 60 sekundersversionen av filmen bland annat på drygt 100 000 stillbilder. De 40 animatörerna ställer upp sina kaniner och fotograferna tar en bild. Därefter modifierar animatörerna sina kaniners positioner en smula och fotograferna tar ännu en bild. På så vis skapas sakta men säkert ett mycket naturtroget rörelsemönster hos de färgglada kaninerna.

Filmens animatörer jobbade i tre hela veckor med att koreografera lerkaninerna på Foley Square, mitt i New Yorkbornas vardag. Till avdelningen stordåd i det sammanhanget måste nog räknas att animera den 10 meter höga jättekaninen mitt i finansdistriktet samt att skapa en jättevåg i plastlera med en val ”simmande” på Manhattans gator.

För att åstadkomma fyra sekunder film jobbade teamet i fyra timmar. Det enda som man i efterhand använt dator till i filmproduktionen var för att få bort stativen som kaninerna hanterades med.

Tekniskt sett är detta det svåraste jag varit med om, säger filmens regissör Frank Budgen. Ena minuten har man exakt så många medverkande som krävs på plats för att i nästa ögonblick inte ha någon alls. Och samtidigt kliver New Yorkborna rakt in i och ut ur handlingen utan att man kan göra något, för vi jobbar ju i verkligheten.

Förväntningarna på den tredje nyskapande BRAVIA-filmen är av förklarliga skäl höga. Trots det har resultatet hittills överträffat förväntningarna där filmen haft premiär. Den 16 november är det svenskarnas tur att bekanta sig med de färgglada lerkaninerna från Foley Square i New York, då reklamfilmen börjar visas i Sverige.

För den som inte kan vänta till releasedatum går det att titta på filmen redan nu. Ladda hem filmen här

Nya BRAVIA-filmen kommer att premiärsändas på Viasat, TV4, TV4Plus, Kanal 5 och Discovery den 16 november.

Facts about production of the new Sony BRAVIA ad
o 3 week shoot, Foley Square NYC (located between the Financial District, Little Italy and TriBeCa)
o 6 x cameras
o 2.5 tonnes of Play-Doh used on set
o 189 2ft rabbits
o 150 1ft cubes
o 10ft x 20ft purple wave
o 30ft giant rabbit
o 40 animators working on the same scene had never been attempted before
o 40 animators worked for 4 hours to generate 4 seconds of footage
o The 60 second advertisement will be constructed of approximately 100,000 stills

Källa: Sony