Guldbaggegalan 2019

Kristoffer Jönsson vann 2019 års guldbagge för bästa filmfoto!


28e januari 2019 var det så för 54:e gången dags för Guldbaggegalan, det ojämförligt största årliga evenemanget inom svensk film. Flest nomineringar inför galan har filmen Gräns, men även produktionerna Unga Astrid och Goliat är flitigt nominerade. Skådespelerskan Emma Molin är årets programledare och galan direktsänds från cirkus på Djurgården i Stockholm.

 

 

För den som följer FSF:s aktiviteter är det glädjande att notera att Crazy Pictures, filmskaparna bakom Den Blomstertid nu kommer återfinns bland titlarna nominerade till årets bästa film. Filmen hade ju en framträdande roll under 2018 års FSF-Dag, då ett helt föredrag ägnades åt Ola Bäccmans arbete med färgkorrigeringen på projektet. Crazy Pictures vann också pris för ”Årets Nykomling” på kvällens Guldbaggegala!

Av naturliga skäl ligger nomineringarna och bidragen kring filmfoto närmast hjärtat för FSF:s medlemmar, så vi kommer fokusera på detta i följande korta referat. Det delas ut priser i inte mindre än 21 olika kategorier, och kategorin Bästa Foto 2019 ligger på elfte plats i startfältet. Tre fotografer är nominerade, Ellinor Hallin för filmen In i dimman, Måns Månsson för Jimmie och Kristoffer Jönsson för filmen Trädgårdsgatan.

Klockan fem började de nominerade, tillsammans med årets inbjudna gäster, defilera förbi längs röda mattan, och drygt halvannan timme senare höll Filminstitutets VD Anna Serner sitt inledningstal, som officiellt öppnar årets Guldbagge-gala.

 

En av FSF:s representanter i juryn för Guldbaggen 2019 är Olof Johnson, och under de förväntansfulla minuter som passerar innan årets vinnare i de olika kategorierna börjar utses, hann vi få ett par ord med honom.

FSF: Hur har startfältet sett ut under det gångna året när det handlar om filmfoto, var det en utmaning att sålla fram de tre nominerade fotografer som nu tävlar om årets guldbagge?

Vi har alltså i den bedömningsgrupp där jag och Frida Wendel, FSF, ingick, sett samtliga 47 svenska filmer som hade premiär 2018, så självklart var det en utmaning att välja tre titlar ur ett så stort urval. Frida och jag har koncentrerat oss på ”hur har man läst historien, hur har man valt att gestalta det här med bilder? Finns det ett medvetet uttryck i bilderna?”

FSF: Så en och annan konstnärligt värdefull film fick stryka på foten längs resans gång? Finns det någon fotograf/filmtitel som förtjänar ett inofficiellt hedersomnämnande även om filmen inte fick plats bland årets nominerade?

Vi var naturligtvis tvungna att gallra ganska hårt för att komma fram till det här urvalet, så det fanns filmer där man arbetat mycket medvetet med fotot som inte fick plats bland de nominerade. Jag skulle särskilt vilja nämna filmen ”Toppen av ingenting”, den är väldigt speciell och har ett definitivt eget uttryck, den är väldigt egen och udda.

FSF: Hur vanligt är det att du hittar en tydlig fotografisk ”röst” i de filmer du gått igenom under året?

I några fall har det varit ganska tydligt att man inte haft vare sig kapacitet eller ambition att verkligen berätta med fotot, man har mer registrerat och avbildat handlingen, och de går ju bort ur min synvinkel.

Men det finns återigen en grupp filmer där man verkligen känner att det finns ett medvetet bildberättande, där man på allvar kan tala om en fotografisk ”röst”, och det är ju naturligtvis bland dem som Frida och jag försöker göra vårt urval.

FSF: Har du upplevt tydliga trender inom filmfotot  i de filmer du gått igenom?

Det är mycket handhållet, det känns litet som efterdyningar efter Dogmarörelsen. Man tar till handhållet för att blåsa liv i en scen. Dessvärre känner jag att jag många gånger genomskådar det här, scenen har inte själv den energi som skulle ha behövts, så man försöker tillföra den med handkamera och i nio fall av tio tycker jag inte att det fungerar.

Ett medvetet arbete med skärpedjupet är också en trend jag noterat, framför allt i de filmer som har ett tydligt fotografiskt uttryck -och där upplever jag att det verkligen fyller en funktion också.

Längre än så hinner vi inte innan Olof måste rusa in och bänka sig i salongen. Nu drar galan igång, och baggarna delas ut praktiskt taget var tionde minut, det blir många nominerade och vinnare att hålla reda på!

Och ja, som vi redan ”spoilat” i ingressen till den här artikeln, så stod det alltså klart tjugo minuter över åtta på måndagskvällen att Kristoffer Jönsson avgick med segern i kategorin Bästa Filmfoto! FSF ber att få gratulera till den välförtjänta utmärkelsen!

 

Lars Pettersson