Guldbaggegalan 2020
Årets Guldbagge för bästa filmfoto gick till Lisabi Fridell, FSF!
Stora förhandsfavoriter inför denna den 55e Guldbaggegalan i ordningen, som traditionsenligt direktsänds av Sveriges Television från Cirkus på Djurgården i Stockholm, är filmerna And then we danced (sju nomineringar), Quick (också den sju nomineringar) och Roy Anderssons Om det oändliga. Liksom i fjol är skådespelerskan Emma Molin programledare.
Det är 20 guldbaggar som skall delas ut under aftonen, i lika många kategorier, men man kan väl lugnt utgå från att den som följer FSFs aktiviteter och läser den här texten kanske framförallt är intresserad av bidragen och nomineringarna kring kategorin Filmfoto, så ”let’s go!” Nominerade i år var Ragna Jorming för Quick, Aril Wretblad för Eld & Lågor och slutligen Lisabi Fridell för And then we danced. Samtliga är medlemmar i FSF.
När galan väl kommit igång så delas baggarna ut i rasande takt, praktiskt taget en var tionde minut, och bortåt klockan 20:00 var vi alltså framme vid Bästa Foto. Lisabi Fridell förkunnas som vinnare -och då inträffar något intressant. ”Vänta, hon är sig ju inte alls lik”, tänker jag först när en kvinna i aftonklänning vandrar fram och äntrar scenen för att mottaga utmärkelsen -men min förvirring skingras snabbt när Samantha Wikmark, Gaffer på And then we danced presenterar sig och förklarar att hon mottager Guldbaggen å Fridells vägnar, då denna inte haft möjlighet att närvara. Inklusive baggen för bästa foto så kammade And then we danced hem hela fyra utmärkelser under kvällen, inklusive för bästa film!
FSFs ordförande Olof Jonson var på plats under galan och som bildbevisen antyder är herr Jonson så pass elegant att han ger de manliga skådespelar-lejonen ”a run for their money” på Röda Mattan. 😉 Olof har dessutom suttit i juryn under året och har därmed exemplarisk koll på startfältet. Jag hann få några snabba ord med honom innan Operabaren ryckte honom från mig.
FSF: ”Det har nämnts under tacktalen och har i media förekommit en lite skeptisk ’buzz’ inför den här Guldbaggegalan. I klartext har det antytts att det var ett svagt filmår, utan tyngre skådespelarinsatser och med bristande manuskript över lag.
-Hur kändes startfältet i dina ögon, med tanke på att du sett samtliga svenska filmproduktioner inspelade under 2019?”
Olof Jonson: ”Mitt fokus är ju på filmfoto, och ur det perspektivet håller jag inte med kritiken, de svenska filmfotograferna har över lag gjort fantastiska insatser under det gångna året.”
FSF: ”Och med bibehållet fokus på filmfoto, var det svårt att plocka ut de tre titlar som ni till sist fastnade för?”
Olof Jonson: ”Personligen tyckte jag inte det var så svårt att plocka ut tre titlar,” menar Olof efter en en kort betänketid, ”svårigheten ligger mer i själva förfarandet -vi är två fotografer och därtill en rad andra yrkeskategorier som är representerade i juryn. Jag tyckte t ex 438 dagar var effektivt fotograferad och den kom ju mycket riktigt med i finalist-trion också.”
Och det är så långt vi hinner innan bussarna mot Operabaren börjar slussa iväg folkmassorna från Cirkus för den här gången.
Roligt för FSFs vidkommande är att Lasse Åberg fick en extremt välförtjänt heders-guldbagge för sitt livsverk inom svensk film! Och kopplingen till FSF då? Jo, Åberg har anlitat ett veritabelt ”Who’s Who?” ur FSFs medlemsregister till att fotografera sina långfilmer, eller vad sägs om Heinz-Hanno Fuchs, Jörgen Persson, Rune Ericson, Mats Axby…?
Och, ja, en god nyhet tål att upprepas, och som vi redan avslöjat tog alltså Lisabi Fridell FSF hem årets Guldbagge för bästa filmfoto. FSF ber att få gratulera till den välförtjänta utmärkelsen!
Lars Pettersson